Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulver angrep svensk familie


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

Har den spist mange barnefamilier siden 2011 da?

Nei? Poenget mitt er at ulven er kanskje ikke så sky som man skal ha det til, til tross for at vi snakker hele to år siden artikkelen.

facepalm.gif At jeg ikke lærer meg å holde meg unna slike håpløse diskusjoner!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare propaganda fra ulvemotstandere, for sånt skjer nemlig ikke ;) Ulven er sky den vøtt. Nei gud så fæl jeg er om dagen, skjerpings!
Du er ikke fæl, du er bare på en ekstrem drittslengingskampanje hvor argumentene står i andre rekke - mens sarkastiske,ironiske slengbemerkninger står først. Blir bra "debattkvalitet" da, frøken ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke fæl, du er bare på en ekstrem drittslengingskampanje hvor argumentene står i andre rekke - mens sarkastiske,ironiske slengbemerkninger står først. Blir bra "debattkvalitet" da, frøken ;)

Right back at you ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv angrep hund inne i ulvereviret. Hunden var løs 100m fra eier. Og det er èn episode som noen måtte to år tilbake for å finne. + som jeg nevnte i den andre tråden,Sverige har over 300 ulv. Allikevel såpass få episoder.

Siterer meg fra forrige runde og runden før der da vi diskuterte det samme, jeg:

Skal vi se litt på enkelttilfellene?

Fra 2012:

10 oktober. En sällskapshund av terriertyp släpptes ut från verandan sent på kvällen för att rastas. Några ögonblick senare hörde familjens dotter hur hunden skrek till och en stol vältes på verandan. Tillvägagångssättet pekar mot att en varg tagit hunden. Inga rester hittades av hunden trots idogt letande.

8 oktober. En älghund angreps av en varg under jakt. Hunden kom rusande mot jägaren med vargen i hälarna. Vargen vräkte omkull hunden och ”ruskade den som en vante”. Jägaren skjuter då ett varningsskott i marken men vargen reagerar inte varpå jägaren skjuter och dödar vargen. Hunden tas till veterinär men avlider under kvällen av skadorna.

5 september. En mindre blandras blir tagen av varg på en gårdsplan i Ockelbo. Ägarna befinner sig inom 15 meter när angreppet sker. Vargen ses springa från platsen med den skrikande hunden i käftarna. Efter en stund tystnar hunden.

27 juli. En kvinna i Västergransjö utanför Sollefteå släppte ut sina två små sällskapshundar på tomten. Plötsligt skriker en av hundarna för livet. När hon rusar till fönstret för att se vad som händer ser hon en varg försvinna med den lilla hunden i käftarna.

Fra 2011:

23 oktober. En jakthund i Värmland attackerades och dödades av varg. Vargen påsköts vid attacken men har inte kunnat påträffas.

5 augusti. En sällskapshund av blandrastyp togs av varg utanför ett bostadshus i Smolmark, Årjäng, Värmland. Det skedde ett par meter framför hundens matte som skrikande sprang efter. Men vargen släppte inte och försvann in skogen. Hunden har ännu inte hittats.

24 juli. En hund, av rasen pumi, vargdödades intill en gård i Sör Hörende, utanför Västerfärnebo. Hundens ägare såg hur en varg sprang från platsen med hunden i munnen.

29 juni. En liten sällskapshund dödades av varg vid Kedjeåsen, norr om Karlskoga. Hunden attackerades på eftermiddagen, cirka 30 meter från familjens hus.

17 april. En wachtelhund attackeras och dödades i samband med en familjepromenad av två vargar i Rialareviret, Norrtälje. En av vargarna uppträdde även hotfullt mot en kvinna med barnvagn i samband med attacken.

8 april. En liten sällskapshund dödades av varg i Nybble, straks utanför Kristinehamn i Värmland. Hunden dödades när den rastades straks intill bostadshuset.

9 mars. En golden retriver dödades av varg i närheten av Hagfors. Hunden attackerades och dödades på gårdsplanen, 30 meter från boningshuset. Förmodligen var det varg från Gårdsjöreviret som låg bakom attacken.

Det er flere ulvedrepte hunder på denne siden, jeg har bare tatt med de som har vært i umiddelbar nærhet av eieren (kan du skyte etter ulven, så er du innen synsvidde, ikke sant?), og bare fra 2011-2012. Det er litt mer enn bare enkelttilfeller, kanskje?

Jeg anbefaler å gå inn på linken nederst her, bare så man får sett litt på hvor ofte disse stakkars ulvene blir misforstått og bare kverker en hund eller tre fordi den er på reviret deres, til tross for at de er sky og holder seg unna folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fantastisk. Her forguder man en dårlig artikkel mens de fleste andre hunderelaterte artikler blir bannlyst over dårlig journalistikk. Det er ingen familie som er overfalt her. Ulven var aldri i nærheten av menneskene, det var hunden den tok.

Olof Liberg konstaterar att vargarna var ute efter hunden och inte kvinnan och hennes barn.

– Det som hänt visar egentligen hur ofarliga vargar är, säger han.

http://www.dn.se/sthlm/extrem-revirkansla-bakom-vargattack

Han vet vel ikke hva han snakker om han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer meg fra forrige runde og runden før der da vi diskuterte det samme, jeg:

Jeg anbefaler å gå inn på linken nederst her, bare så man får sett litt på hvor ofte disse stakkars ulvene blir misforstått og bare kverker en hund eller tre fordi den er på reviret deres, til tross for at de er sky og holder seg unna folk..

Joda,du har rett i at det er flere tilfeller her. Allikevel. Antallet hund drept av jegere overgår hund drept av ulv feks...med god margin på statistikkene. Og villsvin dreper fler hunder enn hva ulven gjør i Sverige. Ulv som aktivt oppsøker hund er ytterst sjeldent.

Og så har du sånt som dette da http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5739856.ece Så det beste er kanskje å holde seg inne,så farlig som det er der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,du har rett i at det er flere tilfeller her. Allikevel. Antallet hund drept av jegere overgår hund drept av ulv feks...med god margin på statistikkene. Og villsvin dreper fler hunder enn hva ulven gjør i Sverige. Ulv som aktivt oppsøker hund er ytterst sjeldent.

Ja, bortsett fra de tilfellene der de glemmer at de er folkesky og tar hundene til folk fra verandaen dems, mens eieren skyter på de og sånne småbagateller som det.

Og så har du sånt som dette da http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5739856.ece Så det beste er kanskje å holde seg inne,så farlig som det er der ute?

Jeg har dyp respekt for elg også jeg, det er derfor jeg går og laller og snakker med meg sjøl og bikkjene når jeg går i skogen - særlig nå fremover, hvor elgkuene får kalver.

At man har respekt for et dyr, betyr ikke at man ikke tør å bevege seg inn på deres områder. Det betyr ganske enkelt at man veit at de ikke er som dyrene i Disney-filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, bortsett fra de tilfellene der de glemmer at de er folkesky og tar hundene til folk fra verandaen dems, mens eieren skyter på de og sånne småbagateller som det.

tilfellene? Hvem tilfeller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilfellene? Hvem tilfeller?

Fra 2012:

10 oktober. En sällskapshund av terriertyp släpptes ut från verandan sent på kvällen för att rastas. Några ögonblick senare hörde familjens dotter hur hunden skrek till och en stol vältes på verandan. Tillvägagångssättet pekar mot att en varg tagit hunden. Inga rester hittades av hunden trots idogt letande.

8 oktober. En älghund angreps av en varg under jakt. Hunden kom rusande mot jägaren med vargen i hälarna. Vargen vräkte omkull hunden och ”ruskade den som en vante”. Jägaren skjuter då ett varningsskott i marken men vargen reagerar inte varpå jägaren skjuter och dödar vargen. Hunden tas till veterinär men avlider under kvällen av skadorna.

5 september. En mindre blandras blir tagen av varg på en gårdsplan i Ockelbo. Ägarna befinner sig inom 15 meter när angreppet sker. Vargen ses springa från platsen med den skrikande hunden i käftarna. Efter en stund tystnar hunden.

Fra 2011:

23 oktober. En jakthund i Värmland attackerades och dödades av varg. Vargen påsköts vid attacken men har inte kunnat påträffas.

5 augusti. En sällskapshund av blandrastyp togs av varg utanför ett bostadshus i Smolmark, Årjäng, Värmland. Det skedde ett par meter framför hundens matte som skrikande sprang efter. Men vargen släppte inte och försvann in skogen. Hunden har ännu inte hittats

17 april. En wachtelhund attackeras och dödades i samband med en familjepromenad av två vargar i Rialareviret, Norrtälje. En av vargarna uppträdde även hotfullt mot en kvinna med barnvagn i samband med attacken.

Disse står i quoten i innlegget du qouter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg leser ikke noe om noe noen hund som blir tatt av ulv på verandaen mens den blir beskutt i noen av de tilfellene, derfor jeg spurte. Det har sikkert en naturlig forklaring som at nettet mitt er nede og jeg er på mobilen. Beklager at jeg forstyrret. Ha en fin kveld da 2ne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke noe om noe noen hund som blir tatt av ulv på verandaen mens den blir beskutt i noen av de tilfellene, derfor jeg spurte. Det har sikkert en naturlig forklaring som at nettet mitt er nede og jeg er på mobilen. Beklager at jeg forstyrret. Ha en fin kveld da 2ne :-)

Nei, Snusken, jeg sa ikke at de både var på verandaen og ble skutt på, jeg skilt setningene med et komma. Komma brukes også når man ramser opp. Jeg kan forklare det en gang til, litt sakte:

Fra 2012:

10 oktober. En sällskapshund av terriertyp släpptes ut från verandan sent på kvällen för att rastas. Några ögonblick senare hörde familjens dotter hur hunden skrek till och en stol vältes på verandan. Tillvägagångssättet pekar mot att en varg tagit hunden. Inga rester hittades av hunden trots idogt letande.

"Noen øyeblikk senere hørte famileins datter hunden skrek til og en stol veltes på verandaen". Det kan selvsagt være helt tilfeldig at noen var på verandaen samtidig som bikkja ble tatt av ulv, men jeg syns det høres lite sannsynlig ut. Kanskje fordi jeg ikke egentlig forstår hvor sky ulven er.

8 oktober. En älghund angreps av en varg under jakt. Hunden kom rusande mot jägaren med vargen i hälarna. Vargen vräkte omkull hunden och ”ruskade den som en vante”. Jägaren skjuter då ett varningsskott i marken men vargen reagerar inte varpå jägaren skjuter och dödar vargen. Hunden tas till veterinär men avlider under kvällen av skadorna.

"Ulven løper ned hunden og rister den som en vante. Jegeren skyter da et varselskudd i bakken men ulven reagerer ikke, hvorpå jegeren skyter og dreper ulven". Jeg er for skuddfaste dyr jeg altså, kanskje bortsett fra ulv. De burde for sin egen del reagere på varselskudd.

5 september. En mindre blandras blir tagen av varg på en gårdsplan i Ockelbo. Ägarna befinner sig inom 15 meter när angreppet sker. Vargen ses springa från platsen med den skrikande hunden i käftarna. Efter en stund tystnar hunden.

"En mindre blandingshund blir tatt av ulv på en gårsplass i Ockelbo. Eieren befinner seg innen 15 meter når angrepet skjer". Mulig at 15 meter er langt nok unna for folkesky ulver, selv om jeg personlig ikke syns at 15 meter er spesielt langt.

Fra 2011:

23 oktober. En jakthund i Värmland attackerades och dödades av varg. Vargen påsköts vid attacken men har inte kunnat påträffas.

"En jakthund i Värmland angripes og drepes av ulv. Ulven skytes på under angrepet, men ble ikke funnet". Enda en skuddfast ulv. Jej for ulvementalitet, ikke-jej for ulveoverlevelse.

5 augusti. En sällskapshund av blandrastyp togs av varg utanför ett bostadshus i Smolmark, Årjäng, Värmland. Det skedde ett par meter framför hundens matte som skrikande sprang efter. Men vargen släppte inte och försvann in skogen. Hunden har ännu inte hittats.

"En selskapshund av blandingshund-type tas av ulv uten for en bolig i SMolmark, Årjäng, Värmland. Det skjedde et par meter foran hundens eier som løp skrikende etter". Fortsatt mulig at ulven er folkesky, det var nok i rein forfjamselse og skrekk at den glemte å slippe hunden før den forsvant inn i skogen.

17 april. En wachtelhund attackeras och dödades i samband med en familjepromenad av två vargar i Rialareviret, Norrtälje. En av vargarna uppträdde även hotfullt mot en kvinna med barnvagn i samband med attacken.

"En wachtelhund angripes og drepes i forbindelse med en familietur av to ulver i Rialarevieret, Norrtälje. En av ulvene opptrådde også truende mot en kvinne med barnevogn i forbindelse med angrepet". Fortsatt mulig at den er folkesky, angrep er jo ofte et godt forsvar.

Ha en fin kveld du også, Snusken :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...