Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til holdbare og gode leker


Recommended Posts

Jeg har ikke noen stor schäfer med sterke tenner eller en rottweiler med kraftige kjever. Jeg har bare en liten japansk fluffball - likevel har han nå klart å ødelegge de fleste lekene han har.

1. Han fikk med seg en tøyand fra oppdretter, hans favorittleke. Den tygget han fort hull i og begynte å spise innmaten, så den måtte kastes.

2. Han hadde også med seg en god leketau. Skikkelig tykk, gøy som draleke og god å tygge på. Etter noen lykkelige måneders tygging så den slik ut:

post-11567-0-73633200-1365188880_thumb.j

Noen dager etter dette bildet ble tatt så var den enda mer sjaber og det var løse tråder overalt, så da havnet den også i søpla.

3. Etter disse hendelsene var jeg i dyrebutikken på jakt etter en god leke som tåler Ozu-tenner, men som ikke er for stor. For problemet er jo at de lekene som er skikkelig stødige er beregnet på schäfer eller boxer, og er altfor store for min lille pelsdott. .Men jeg fant en sak som så lovende ut, med fast og stram tau og skikkelig tykk og kraftig gummi i midten. Etter noen uker så den slik ut:

post-11567-0-43053200-1365188871_thumb.j

Løse tråder overalt. Nå har han tygd over begge taubitene og bare midten er igjen. Han er i ferd med å forsøke å svelge alle løstrådene, så nå må den også gå i søpla.

Er det andre med mellomstore hunder som har tips til gode og stødige leker som tåler en del? Han liker leker som vi kan ha drakamp om og som er gode og tygge på. Når han får en leke (eller finne noe forbudt), så virker det som om han legger seg til med dem med intensjonen om å virkelig ødelegge og rive den i bittebittesmå biter ved hjelp av møysommelig og gjentatt tygging fra små japanertenner.

Hjelp?! :ide:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Annik og anbefaler deg å lage egne leker av fleecetepper som du klipper i strimler og fletter slik ;) Da er det jo ikke så stor sjangs for å få revet ut tråder, som det ser ut som han er spesialist på :P Og hvis du følger metoden på linken, så behøver du ikke teipe endene og skjule de inni leken, jeg lot bare endene henge utenfor (de er jo halve moroa) også knøit/knyttet (det ble bare feil :P) jeg en vanlig knute i enden i stedet ;) Da kan du også velge hvor lange endene skal være, om du vil ha de lange og dinglende eller bare korte ;) De er veldig enkle å lage når du først kommer inn i det og du kan lage flere forskjellige varianter. Men siden han er så flink til å ødelegge ting vil jeg anbefale deg til å knyte det ganske stramt, jeg merket nemlig stor forskjell på stram og løs knyting på lekene ;) Håper det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orka lekene er vel de som har holdt lengst hos meg. Tauene forsvinner, men gummien holder i evigheter. Har en orka leke igjen (de andre forsvant i løpegården der vi bodde før), og den har jeg vel hatt i ca.4 år nå (vært igjennom 4 hunder og 19 valper ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Malamuten skriver,så er det få leker som holder om man lar de ligge fremme og lar hunden tygge fritt. De lekene som kan tåle det er selvsagt ikke gøy i forhold til de som tar 5min å ødelegge :aww:

Jeg tror dette er nøkkelen her. For det gjelder som ligger fremme hjemme. Jeg har to konger, men de er han ikke så interessert i. Noe av det han viser mest interesse og iver for, er tomme dopapirhylster som han kan rive i bittebittesmå biter på noen minutter. :P

Takker for mange tips! Jeg skal se etter disse neste gang jeg er i dyrebutikken. :) Jeg likte også de man fletter selv, men jeg vet ikke om jeg tør prøve med mine ti tommeltotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er vel ting som ligger fremme mindre gøy enn de lekene man bare bruker av og til på trening. Selv har jeg lagt alle lekene i en eske, og kontrollerer hvem som skal være ute. Som regel har hunden bare et kaninskinn fremme, det tåler ganske mye biting. Ellers prøver jeg å fokusere på mest mulig ro inne, har en type som ikke akkurat trenger mer batteri til propellen!

Lekene jeg har til trening blir fort ødelagt, så for å holde budsjettet lavt har jeg både laget fletter selv, og også kjøpt bamser og diverse på bruktbutikker. Det er jo ikke alltid de er beregnet på hunder, men når vi leker sammen har jeg jo full kontroll på at hun ikke spiser ting hun ikke skal, så stresser ikke så mye med det. Som regel får jeg en fin bamse til 10 kr på bruktbutikken, og det er som regel mye stas når den kommer fram på treninga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Everlasting-serien holder som bare det. Min hund tygde svarte konger som de var smør, men Everlasting Treat Ball holdt selv han. Eller, den ble fliset ned den også, men aldri ødelagt. Han hadde en tyggekraft som var helt crazy!

pPETS-3762246t400.jpg

Jeg byttet den ut etterhvert og så at den hadde jo fått litt juling da. :lol:

6198281325_34ddf52a60_z.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, litt juling, ja. Den så bra ut, men tror han liker best tau-leker og ting som han lett får tak i med tennene. F.eks holdt han som regel aldri i den tykkeste gummidelen av den lyseblå leken jeg har bilde av i førsteposten. Han foretrakk å tygge, dra og bære i taudelene. Jeg har to konger og et gummipinnsvin, og de leker han sjelden med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste Gaia behøver er gamle 20-kroners lærfotballer fra loppis/bruktbutikk. Slipp ut mesteparten av lufta så har du et fantastisk leketøy som kan kastes langt, dras hardt i og er fryktelig holdbart :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjo, mulig, Gaia gjør ikke det da, og vi har temmelig harde drakamper med disse. Men klart, om det først går hull så vil det nok gå greit å rive av biter ja.

Men de er solide, de litt "ordentlige" fotballene. Håndball går også greit.

Og så er jo litt av poenget at man kan skaffe slike temmelig billig, så det er ikke så farlig om de går i filler ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er artig når man opplever hvor forskjellig normalmeter man kan ha for ting i forhold til hva man er vant til. For meg som har hatt bullehunder, og en av dem fikk kallenavnet DestructoDog, så er det bare så snedig når man kaller en fotball for solid. :ahappy:

Ikke noe galt eller noe sånt, det er bare en helt annen verden om dere skjønner? Det blir litt smil.

Som draleke var det biteskinn av god kvalitet som holdt lengst, men de gikk tapt de også. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...