Gå til innhold
Hundesonen.no

Planer om valpekull?


Wheaten terrier

Har du planer om valpekull på hunden din?  

39 stemmer

  1. 1.

    • Nei, det er ikke aktuelt
      14
    • Ja, har tenkt litt på det...
      13
    • Ja, har allerede begynt å planlegge
      4
    • Har allerede hatt et eller flere valpekull på henne
      4
    • Nei, vil ikke avle videre på henne
      4


Recommended Posts

Hvis jeg skal ha valper på Chessea blir det nok, i første omgang, i hennes oppdretters kennelnavn. Da vil jeg få hjelp og veiledning av henne. Mest sannsynelig vil jeg ha valpene hjemme. Da skal jeg snakke masse med oppdretteren før de kommer, og hun skal hjelpe meg å finne hannhund. I tillegg er jeg nødt til å lese masse. Men det er ikke så mye jeg trenger å tenke på med hensyn til planlegning osv. Det meste vil jeg i så fall gjøre i samband med oppdretteren :( Hun tilbyr seg nemlig å hjelpe meg med dette, om Chessea egner seg i avel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke aktuelt - både på grunn av hunden og på grunn av våre kunnskaper, ønsker og vår livssituasjon. Vi har ingen ønsker om å ha valper, vi kan ikke nok til å ha valper, og vi kan ikke ta vare på valper nå, når alle jobber og går på skole. Dessuten ville ikke Tinkas valper brakt inn så alt for mye positivt til rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått tilbud om at oppdretter kan ha det første kullet og vi bare får, ja, pengene liksom, men det vil jeg ikke. Selv om hun har erfaring og sånt, så vil jeg at om Tjorven skal ha valper (som vi har tenkt litt på da) en gang så skal vi ha dem her hjemme.

Isåfall blir det etter fylte 2 år og jeg skal lese masse, masse, masse. Også må hun jo være premiert på utstilling og vi må finne en fin hannhund.

Hvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her har vi et kull nå og hadde et i sommer på en annen tispe.

Tinka var nesten 3 år når det første kullet ble født, og Småen var litt over 2 år når hun fikk sitt første kull.

Det kunne aldri ha falt meg inn å sette valper på en hund under 2 år og ei heller ikke på en tispe på over 6 år om den ikke har hatt valper før. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trolig. Jeg vil ha valper på LiLi hvis hun blir godt premiert på utstilling, helst NUCH og hvis hun er fri for PRA og PL, som er de sykdommene man tester denne rasen for. Jeg vil ha valper på henne fordi jeg mener at hun har noe viktig å tilføre rasen og jeg mener at jeg kan gi valpene en god start på livet. Jeg vil også ha valp etter henne selv, da jeg mener at den første sosialiseringen før valpene er leveringsklare er veldig viktig, og jeg vil helst ta del i denne selv i fremtiden. Pluss selvfølgelig fordi jeg synes hun er en av de nydeligste papillonene jeg har sett. Hun har et fantastisk utrykk og en enorm personlighet. Hun har et herlig gemytt og hun er særdeles vakker. Jeg mener også at man bør gå mer tilbake til den miniatyren som papillon faktisk er. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi planlegger kull på tispen vår til neste år. Årsaken til dette er bla linjene hennes som er sunde og friske, utrolig bra brukshunder og faktisk ganske vakkre også.

Blaze har til nå vist at hun også har disse egenskapene. Jeg har også en god oversikt over helsen til søskene hennes og deres mentale status. (alle unntagen 1 er MH testet, alle unntagen 1 er rønket. dem som er rønket har A på HD og AA. + noen av dem er partella undersøkt uten anmerkning)

Jeg har også alt folk som er inntressert i avkom etter henne så dermed bestemte jeg meg for å ta valper på henne til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ha kull en gang i fremtiden.. men ikke på toya, i og med at hun er langhår, så trur ikke jeg at det fører noe bra med seg, selvom jeg har lekt med tanken om å ha på henne...

men venter t jeg får en rasetypisk hund istede :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med jeg skal ha kull på Nena etterhvert, men jeg greier ikke helt sette meg ned å planlegge før jeg vet at hun er hd-fri. Hun har et fantastisk gemytt og jeg håper det kan føres videre til valpene hennes. Jeg har allerede begynt å lese om parring og fødsel da jeg vil vite hva slags komplikasjoner som kan oppstå og hvordan man fødselen skjer. Jeg skal også være med å ta i mot valper fra ett annet kull før jeg jeg selv skal ha kull her hjemme da jeg vil være sså sikker som mulig på at jeg greier det. Jeg har også pratet med vetrinær om når vi må til vet. etc :( Nena skal være over 2år når hun skal ha kull :wink:

Men som sagt så vil jeg ikke planlegge for mye før jeg vet hun er fri for HD, og hun skal også stilles til minst 1pr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kunne jeg aldri ha tenkt meg. Først og fremst fordi Vesla har utstillingsfeil, men hadde nok aldri kunnet få det heller. Mangler vel både ressurser, tid og kapasitet til å gjøre det.

Lisa har vi ikke lov til å avle på, og det hadde uansett vært utelukket. Hun har heller ikke løpetid lenger, så det hadde blitt litt vanskelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde planer om det. Alle som kjenner henne og har truffet henne vet hvor herlig gemytt hun har. Hun elsker mennesker og hunder og er glad og livlig dagen lang. Hun er en av de mest aktive labradorene jeg har sett. Hun har motoren på hele dagen og lett å motivere. Utholden og rask og egentlig en perfekt labrador. Jeg følte hun hadde mye positivt å bringe videre til neste generasjon med den rette hannhunden. Men så gikk Balder bort, og hun ble ganske nervøs for menn i mørket. Hun avreagerer med en gang, og reagerer slik hun skal (hun består nesten helt sikkert mentaltesten som vi skal ta til våren). Men hun reagerer desverre på ganske så små ting. Etter at Balder døde begynte hun å reagere nervøst på nesten alt i mørket. Hvis hun lå alene ute kunne for kveppe av folk som kom, og hun kunne stå og bjeffe og knurre lenge (usikkerhet). Vi skal bestille privattimer nå på nyåret, så forhåpentligvis blir hun bredre (hun har egentlig blitt ganske bedre nå), men hun fylte 3 år i sommer, og jeg bestemte meg for at HVIS hun skulle ha valper, så skulle hun ha det når hun nettopp hadde fylt 2 år, og siden Balder gikk bort når hun var 2 - så ville jeg ikke sette valper på en såpass nervøs hund. Og jeg vil ikke sette kull på henne når hun er 3 1/2, siden det da er større sjanse for at noe vil gå galt. Jeg venter på å få godkjent kennelnavnet ennå, men det kommer ikke til å bli brukt før jeg får en perfekt avlshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på Chicka, hun er sterilisert, har middels HD og blanding...

Men neste tispen jeg skal ha kommer jeg til å sette valper på dersom hun er frisk i helsen, har bra eksteriør og har en bra psyke.

Jeg kommer til å være ganske sær på linjer og vet allerede hvilken oppdretter jeg skal ha valp fra. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis det viser seg at Tella blir bra nok og oppfyller de kravene jeg setter, så kan det hende jeg setter valper på henne. Tror nok hun kan tilføre rasen noe godt, men vi får se om hun oppfyller mine krav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Lisa skal brukes i avl dersom hun er HD/AA fri og ting utvikler seg som det skal. Vil ha NJCH før jeg setter i gang, og må selvsagt finne riktig hanne, en jaktlabbe i sin beste alder som fyller ut hennes mangler. Dette har vært planlagt fra dag 1. Hvis jeg får ræva i gir så får jeg snart ordnet kennelnavnet også, greit å være tidlig ute. Skal ha en jaktlabbe tispe til når Lisa er rundt 1,5 år, og skal helt sikkert beholde en valp etter første kullet til Lisa - for det kullet kommer til å bli voldsomt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde nok fått nydelige valper men......... [-X

*være voksen og ansvarlig*

Jeg må si jeg synes wheaten blandinger har en tendens til å bli flotte, (ikke misforstå meg jeg er imot bevisst blandingsavl) har møtt en 75%jrt og 25% wheaten, noe av det nydeligste jeg har sett, den så ut som en mini wheaten med kort pels :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbe skal ihvertfall ikke avles på, han har hjertefeil (mvd), tannsykdom (har trekt 13 tenner til nå), er plaget med kolikk, er stor for rasen,har FORFERDELIG pels og sist men ikke minst så er han kastrert, hehe :D

Lille jenta Lara har jeg ikke planer om å avle på, ho skal først og fremst være agility/familie/tur kompis, ikke føler jeg at jeg har nok erfaring innen avl/hundefødsel osv. til å ha et kull heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...