Gå til innhold
Hundesonen.no

Å dele planer


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Spørsmål til hannhundeiere og oppdrettere:

Hvis dere skal pare ei tispe, er det naturlig å spørre hannhundeier om hunden har blitt brukt eller er planlagt brukt i andre kombinasjoner?

Og ville dere med hannhunder følt det naturlig eller illojalt å fortelle til de som kommer med forespørsler at joda, bikkja skal brukes på den og den tispa?

Jeg tenker at dette jo er litt vesentlig å vite om i avlsarbeidet, da er det litt kjedelig å feks reise til Spania for å parre, for å deretter finne ut at kusina til din tispe har blitt parra med nettopp samme hannhund, eller at en stor oppdretter har parra tre av sine tisper med samme.

Jeg skjønner at en ikke kan svare helt konkret, men å si noe svevende om at joda, han er tiltenkt på noe av det samme, er kanskje innafor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å fortelle om hannhundene mine er brukt eller skal brukes på en annen tispe.

Om jeg ville/kunne fortalt hvilke andre tisper hannhunden skal brukes på er litt opp til eier av den/de andre tispene. Noen vil jo ikke annonsere kommende kull før det nærmer seg eller absolutt alt er på plass. Jeg hadde avklart dette med alle som hadde ønsker å bruke hannhunden. Hadde de vært komfortabel med at jeg gikk ut med at min hannhund skal brukes på deres tispe så hadde jeg sakt det. Vil tispeeier vente en stund med å gå ut med det så hadde jeg synes det var helt greit og dermed sakt i fra til andre som lurte at jeg ikke kan si noe før alt er på plass og avklart(gjerne også ikke si noe før det nærmer seg hvis det er snakk om veldig langt frem i tid for mye kan skje). Men jeg hadde prøvt så godt jeg kunne å gitt i fra meg de opplysningene som tispeeier er ute etter. Jeg kan feks. si om det er fra de samme linjene eller ikke som den tispen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen aldri skjønt noe av hemmelighetskremmeriet som noen oppdrettere og hannhundeiere har. Det annonseres kull, men hannhund er ikke bestemt enda (selv om den er det men de vil bare ikke si det), og så har vi de tispeeiere som har parra tispa men ikke vil gå ut med hannhunden før tispa er bekreftet drektig. Verden er ikke så stor, så man finner ut av det lell liksom ...

Som hannhunddeier har jeg fortalt interesserte tispeeiere hvem som har vurdert hannen i avl, hvorfor de valgte - eventuelt ikke valgte han. Som hannhundeier er jeg også interessert i at tispeeier informerer om hvem de har brukt og hvorfor.

Og kan ikke tispeeier stå inne for at min hannhund er valgt, nei vel, så skjønner jeg ikke helt hvorfor de valgte min hannhund og ikke en de kunne stå inne for.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jo Thorvald nettopp tatt ut av avl pga PL, men han skulle jo egentlig brukes i en kombinasjon nå i påsken. Vi var veldig ærlige med de andre som kom med forespørsler om at han var planlagt brukt med ei anna og at vi derfor avventa å svare litt, og også med de vi hadde sagt ja til at vi hadde andre forespørsler. Men det siste nesten mest fordi vi ble veldig godt kjent med eierne av den tispa, og selv om denne parringa ikke blir noe av allikevel har vi mye kontakt fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. All mulig informasjon gis ut, så får tispeeier stå for siste del av avgjørelsen. OM det at hannen skal brukes/ikke brukes på en annen tispe, uavhengig av hvem tispen er, setter stopper for planlagt kull, da ville jeg stilt meg tvilende til hvorfor de planla kombinasjonen i første omgang.

Jeg bruker hanner, planlegger, finner en passende match - og går for det. Helse og gemytt er det viktigste, så tidligere avkom spiller jo en rolle der, men fremtidige kull på hannen vil ikke gi meg noe - med mindre jeg avventer til hannen eventuelt er brukt på disse tispene å avventer helsestatus og mentalitet på valpene. Men da blir vi jo stående på stedet hvil.

All informasjon gis ut, å jeg vil ikke kalle det seriøst om man holder tilbake viktig informasjon. Det er lite vits å parre to søsken med samme hannhund liksom...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. All mulig informasjon gis ut, så får tispeeier stå for siste del av avgjørelsen. OM det at hannen skal brukes/ikke brukes på en annen tispe, uavhengig av hvem tispen er, setter stopper for planlagt kull, da ville jeg stilt meg tvilende til hvorfor de planla kombinasjonen i første omgang.

All informasjon gis ut, å jeg vil ikke kalle det seriøst om man holder tilbake viktig informasjon. Det er lite vits å parre to søsken med samme hannhund.

Syntes disse to avsnittene var litt motsigende. For om jeg har en tispe jeg vil parre med din hannhund, men finner ut at kullsøster til min tispe har planlagt parring med din hannhund så ser jeg virkelig ikke poenget med foreta to så like parringer.

Dette ser jeg at du også mener, men da blir det jo feil å stusser over hvor dem planla parringen men dropper det grunnet kullsøster, om du skjønner.

Ellers var vi helt åpne ned Chico bår han ikk avlsforespørsel nr 2. Han har jo noen mangler i forhold til avlskravene til klubben da, men vi fortalte også om første parring og alt vi kunne informere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. All mulig informasjon gis ut, så får tispeeier stå for siste del av avgjørelsen. OM det at hannen skal brukes/ikke brukes på en annen tispe, uavhengig av hvem tispen er, setter stopper for planlagt kull, da ville jeg stilt meg tvilende til hvorfor de planla kombinasjonen i første omgang.

Jeg bruker hanner, planlegger, finner en passende match - og går for det. Helse og gemytt er det viktigste, så tidligere avkom spiller jo en rolle der, men fremtidige kull på hannen vil ikke gi meg noe - med mindre jeg avventer til hannen eventuelt er brukt på disse tispene å avventer helsestatus og mentalitet på valpene. Men da blir vi jo stående på stedet hvil.

All informasjon gis ut, å jeg vil ikke kalle det seriøst om man holder tilbake viktig informasjon. Det er lite vits å parre to søsken med samme hannhund liksom...

For meg med min rase (stabyhoun) spiller det stor rolle hva hannen jeg planlegger å bruke er planlagt på av andre tisper. Ikke fordi jeg har som mål å være den eneste som bruker akkurat DEN hannen, eller at hvem de andre tispene er spiller den største rollen, men med en så liten rase som jeg har er det jo veldig vesentlig i mine øyne om hannen er planlagt brukt på 1 eller 15 tisper til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...