Gå til innhold
Hundesonen.no

Behandling av rygg/nakkeskader


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Noen soniser som har tips til hva/hvem man bør oppsøke med nakke/ryggskader?

Har vært mye ut/inn på sykehus, fysioterapauter o.l igjennom barndommen for å få ordnet nakken min(medfødt skade), men det er ingen som finner ut hva som er galt. Kjenner at nakkeproblemet mitt har mer eller mindre gjort ryggen min ille også, og det går mye opp og ned på smertegradene.

Nå har nakken blitt ekkel igjen, jeg blir blant annet svimmel og kvalm når jeg kjører bil over hull i veien, og jeg sliter med å gå tur med hundene for jeg har plutselig ikke styrke nok i armen til å holde de.

Kjipt å føle at nakken/ryggen stopper meg fra å gjøre ting i en så ung alder.

Blir veldig glad om noen har tips om hvem jeg eventuelt bør oppsøke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har vært hos kiropraktor, så ville jeg ha startet der. Og gjene på et litt større senter som kan tilby både kiropraktikk og fysioterapi/massasje.

Om ikke ville jeg forsøkt meg hos naprapat eller noe. Ingen erfaring med det selv, men en tidligere kollega har en del problemer med rygg, nakke og hofter, og har blitt et nytt menneske etter vedkommende starta hos naprapat. Der kunne ingen andre hjelpe rett og slett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen soniser som har tips til hva/hvem man bør oppsøke med nakke/ryggskader?

Har vært mye ut/inn på sykehus, fysioterapauter o.l igjennom barndommen for å få ordnet nakken min(medfødt skade), men det er ingen som finner ut hva som er galt. Kjenner at nakkeproblemet mitt har mer eller mindre gjort ryggen min ille også, og det går mye opp og ned på smertegradene.

Jeg ville tatt kontakt med en flink fysioterpeut med ekstra utdannelse innen trening. Dette for å legge opp en treningsplan (også flere aktiviteter, gjerne) med både øvelser, råd og inspirasjon til treningstyper som akkurat du vil få mer nytte av. Trening er viktig, og det er jo bra for å både bedre og forebygge, øke bevegeligheten og generelt styrke kroppen din.

Deretter så er det å finne en type behandler som du mener er BRA for DEG. Her er det en god del individuelle erfaringer om hva som er best for hver enkelt. Jeg vet om mange som går til kiropraktor som forteller at de får bedre resultat der det arbeides tverrfagelig. Det er jeg enig i. Derfor anbefaler jeg det til deg :) En annen fin ting med en tverrfaglig og seriøs klinikk er alle kontaktene, erfaringen, kunnskapen de har tilgang på som du som kunde vil dra god nytte av. De kan for eksempel etter utredning vite hvor det er mest hensiktsmessig å henvise deg for å utrede spesifikke ting de ønsker å få klarhet i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd naprapat, om de kan hjelpe :) Jeg har gått til behandling hos naprapat, og de ser hele bildet. De behandler deg i ca 40 minutter og kan feks knekke opp, massere, gi treningstips og bruke dry needles om de er kurset for det. De ser på hele bildet, og finner ut hvorfor man har vondt i kroppen. Ring en naprapat og hør om dette er innenfor deres område :) Ellers er kiropraktor bra også, men jeg ville prøvd naprapat først om det var meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jeg ville ha snakket med en kiropraktor..
Om du ikke har vært hos kiropraktor, så ville jeg ha startet der. Og gjene på et litt større senter som kan tilby både kiropraktikk og fysioterapi/massasje. Om ikke ville jeg forsøkt meg hos naprapat eller noe. Ingen erfaring med det selv, men en tidligere kollega har en del problemer med rygg, nakke og hofter, og har blitt et nytt menneske etter vedkommende starta hos naprapat. Der kunne ingen andre hjelpe rett og slett.
Tidligere var jeg to ganger i uken på et sånt senter. Ene dagen hos kiropraktor og den andre hos fysioterapaut. Har greie perioder de periodene jeg har jevnlig behandling, men det blir veldig dyre uker. Akupunktur har jeg også prøvd, noe som gjorde det greit i dagene etterpå. Naprapat har jeg aldri vært hos, men det skal jeg sjekke ut!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var jeg to ganger i uken på et sånt senter. Ene dagen hos kiropraktor og den andre hos fysioterapaut. Har greie perioder de periodene jeg har jevnlig behandling, men det blir veldig dyre uker. Akupunktur har jeg også prøvd, noe som gjorde det greit i dagene etterpå. Naprapat har jeg aldri vært hos, men det skal jeg sjekke ut!

Du burde samle opp alle kvitteringer for ALT du bruker i forhold til nakkeproblemet ditt. Alt fra nakkepute, legetimer, behandlere, ny hodepute, spesialsåler, smertestillende og så videre. Det er en post i ligningen hvor du kan skrive opp særlige høye sykdomsutgifter (over et visst beløp, men dit kommer desverre raskt hvis man må gå til en del behandling og assistert trening), og da kan du få innvilget skattelette for beløpet hvis det blir godkjent. Jeg anbefaler deg å lese om det inne på skatteetaten sine hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Dobbelposter, men sitter på ipad, så får ikke til å endre det.

Jeg ville tatt kontakt med en flink fysioterpeut med ekstra utdannelse innen trening. Dette for å legge opp en treningsplan (også flere aktiviteter, gjerne) med både øvelser, råd og inspirasjon til treningstyper som akkurat du vil få mer nytte av. Trening er viktig, og det er jo bra for å både bedre og forebygge, øke bevegeligheten og generelt styrke kroppen din.

Deretter så er det å finne en type behandler som du mener er BRA for DEG. Her er det jo store uenigheter. Jeg vet om mange som går mye til kiropraktor som forteller at de får bedre resultat der det arbeides tverrfagelig. Derfor anbefaler jeg det til deg :) En annen fin ting med en tverrfaglig og seriøs klinikk er alle kontaktene, erfaringen, kunnskapen de har tilgang på som du da nyter godt av. De kan for eksempel etter utredning peke på hvor du skal henvises for å utrede spesifikke ting de ønsker å få klarhet i.

Det merka jeg på den klinikken jeg brukte tidligere, for jeg hadde en del timer hvor fysio henta kiropraktor og omvendt for å diskutere/samarbeide. Nå trives jeg ikke der lengre av diverse grunner, så leiter derfor etter andre muligheter/sentre. Har en del treningsopplegg liggende, men er sinnsykt redd for å gjøre noe feil(selv om jeg har fått opplæring) i og med at nakken er så skjør som den er..
Jeg ville prøvd naprapat, om de kan hjelpe :) Jeg har gått til behandling hos naprapat, og de ser hele bildet. De behandler deg i ca 40 minutter og kan feks knekke opp, massere, gi treningstips og bruke dry needles om de er kurset for det. De ser på hele bildet, og finner ut hvorfor man har vondt i kroppen. Ring en naprapat og hør om dette er innenfor deres område :) Ellers er kiropraktor bra også, men jeg ville prøvd naprapat først om det var meg :)
Da skal jeg finne naprapat i nærområdet også ringe dit på mandag :)

Er egentlig et ganske rart problem. Når jeg var liten besvimte jeg veldig ofte, kjeven min kan låse seg/kneppe til hver gang jeg gaper, og jeg kan få kink av å bare reise meg opp :lol:

Edit:

Du burde samle opp alle kvitteringer for ALT du bruker i forhold til nakkeproblemet ditt. Alt fra nakkepute, legetimer, behandlere, ny hodepute, smertestillende og så videre. Det er en post i ligningen hvor du kan skrive opp særlige høye sykdomsutgifter (over et visst beløp, men dit kommer desverre raskt hvis man må gå til en del behandling og assistert trening), og da kan du få innvilget skattelette for beløpet hvis det blir godkjent. Jeg anbefaler deg å lese om det inne på skatteetaten sine hjemmesider.

Det skal jeg jaggu meg lese litt på, så tusen takk! :)

(Har trøbbel med knær også, så blitt en del utgifter på de og). Ja, jeg har kropp som en gammel dame..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til fysioterapeut som kan vise deg noen enkle øvelser, enten som du kan gjøre hjemme eller et treningsprogram som du enkelt kan utføre selv på treningsstudio uten og være redd for og skade deg selv. Får du til det og det hjelper så er du jo selvhjulpet og kan få en mer varig effekt :) Av behandlingsformer så hører jeg mye bra om naprapater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde samle opp alle kvitteringer for ALT du bruker i forhold til nakkeproblemet ditt. Alt fra nakkepute, legetimer, behandlere, ny hodepute, spesialsåler, smertestillende og så videre. Det er en post i ligningen hvor du kan skrive opp særlige høye sykdomsutgifter (over et visst beløp, men dit kommer desverre raskt hvis man må gå til en del behandling og assistert trening), og da kan du få innvilget skattelette for beløpet hvis det blir godkjent. Jeg anbefaler deg å lese om det inne på skatteetaten sine hjemmesider.

Nytt for i år er at kun de som har søkt på dette tidligere får skattelette.... :) Fordi vi har blitt så fattig i dette landet, i takt med at vi finner mer og mer olje, så har vi ikke råd til å tilrettelegge for de med kronisk sykdom lenger! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jeg ville gått til fysioterapeut som kan vise deg noen enkle øvelser, enten som du kan gjøre hjemme eller et treningsprogram som du enkelt kan utføre selv på treningsstudio uten og være redd for og skade deg selv. Får du til det og det hjelper så er du jo selvhjulpet og kan få en mer varig effekt :) Av behandlingsformer så hører jeg mye bra om naprapater :)
Har en del øvelser liggende, får ta de jeg er sikre på, også få en annen fysioterapaut til å eventuelt lage nye.

Nytt for i år er at kun de som har søkt på dette tidligere får skattelette.... :) Fordi vi har blitt så fattig i dette landet, i takt med at vi finner mer og mer olje, så har vi ikke råd til å tilrettelegge for de med kronisk sykdom lenger! :D

Jaja, plagene skal uansett bort. Koste hva det koste vil.. Ser forresten nå at når man overskrider et visst beløp kan man søke om frikort for fysioterapi?
Jeg sverger til naprapat - sjekk naprapatklinikken.no for timebestilling. De har flere avdelinger i byen.
Takk for tips, skal høre med de :)

Edit:

Men er ikke noen sykdommer "inklusive" fysio bl.a.? Har du sjekket ut om din sykdom dekkes?
Jeg har aldri fått "diagnose". De vet noe er galt, men hva er vanskelig å si. Litt stramme sener på den ene siden, men. Jeg var stor når jeg ble født, så konklusjonen er at jeg lå trangt i magen til mamma, men thats it.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt for i år er at kun de som har søkt på dette tidligere får skattelette.... :) Fordi vi har blitt så fattig i dette landet, i takt med at vi finner mer og mer olje, så har vi ikke råd til å tilrettelegge for de med kronisk sykdom lenger! :D

Det er ikke til å tro!! Nå ble jeg faktisk irritert :sint_01:

Nå hiver jeg meg inn på sidene til skatteetaten for å oppdatere meg. Imens brenner det inne med hundrevis av diskusjonstema her vedrørende dette valget. De kronisk syke det går verst utover er jo de som har lite fra før. Hmfr!!

Da gjelder det å finne alle smutthullene rundt sykdommen og regelverket, slik at man får NOE som man har rett å få tilpasset når man har en kronisk sykdom. Alle monner drar for de uheldige som snur på krona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naprapater setter også opp treningsprogram :) Jeg trodde jeg hadde senebetennelse i armen og nevnte det. Hun knakk meg opp i nakken og ga meg en øvelse jeg skulle gjøre for å aktivisere en muskel øverst i ryggen. Det hjalp! Om jeg kjenner jeg får litt vondt igjen så bare gjør jeg den øvelsen og det blir borte :) Bare for å gi deg et eksempel :)

Håper naprapaten kan hjelpe deg, ihvertfall lindre noen av vondtene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ja, frikort er noe annet. Men dette var altså snakk om å få skattelette pga. høye utgifter til kronisk sykdom. Det gjelder altså ikke i år.
Ja, det vet jeg, men sånn for mitt vedkommende er penger akkurat penger, og da vil vel et frikort hjelpe like mye som et skattelette.
Naprapater setter også opp treningsprogram :) Jeg trodde jeg hadde senebetennelse i armen og nevnte det. Hun knakk meg opp i nakken og ga meg en øvelse jeg skulle gjøre for å aktivisere en muskel øverst i ryggen. Det hjalp! Om jeg kjenner jeg får litt vondt igjen så bare gjør jeg den øvelsen og det blir borte :) Bare for å gi deg et eksempel :) Håper naprapaten kan hjelpe deg, ihvertfall lindre noen av vondtene :)
Så bra! Nå er jeg spent på å teste naprapat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg, men sånn for mitt vedkommende er penger akkurat penger, og da vil vel et frikort hjelpe like mye som et skattelette.

Utvilsomt, men jeg kommenterte det nå bare for informative årsaker, siden noe som ikke stemmer ifht dagens reglement fra regjeringen ble nevnt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt som dette er vel mulig:

18.21 Treningskostnader

Kostnader til fysisk trening er i utgangspunktet ikke en sykdomskostnad. Det kan likevel gis fradrag for merkostnader begrenset til særskilt tilrettelagt treningsopplegg som følge av sykdommen eller svakheten, hvis dette foreskrives av lege, se lov 9. desember 2011 nr. 52 (overgangsregel), jf. tidligere sktl. § 6-83 (1).

Dette vil muligens være noe ts kan bruke hvis den trenger en assistert og kontrollert trening av helsepersonell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...