Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er den ene treningsmetoden bedre enn den andre?


Bambii88

Hva trener du?  

38 stemmer

  1. 1.

    • Klikkertrening
      13
    • Nordenstam
      0
    • En mellom ting
      17
    • Annet
      8


Recommended Posts

Da spør jeg klikker-mennesker, hvorfor er nordenstam bedre enn klikker trening?

Og jeg spør nordenstam-mennesker, hvorfor er klikker-trening bedre enn nordenstam trening?

Er nesten umulig å stille spørsmålet på den måten, men nå vil jeg se hvor mange som faktisk har satt seg litt inn i begge metoder før de står på sitt og sier at DEN er best, osv..

Synes det er litt viktig at man kan se positive OG negative sider av begge treningsmetoder.

BTW: Her skal altså klikkere si negative ting om sin treningsmetode og positive om nordenstam.. OG omvendt ;)

*Venter spent!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ikke lett. Det er over 8 år siden sist jeg gikk Nordenstam-inspirerte hundekurs.

Der var det veldig karismatiske og hyggelige instruktører, og selvsagt var det individtilpassede metoder.

Det er mye enklere å få nybegynnere til å legge merke til og korrigere uønsket atferd, enn å lære folk å "tenke omvendt" og belønne all ønsket atferd.

Man ser raskere resultater som likner på "ferdige" moment.

Man behøver ikke hele tiden å passe på "å ikke sette seg i situasjoner man ikke håndterer", for om hunden er ulydig, så er det enkelt: Ta den!

Man behøver ikke undertrykke sine frustrasjoner - det er lov å vise hunden hva du føler og hva du syns om den.

Man slipper å ha en masse mat i lommene.

Vel, det var dette jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam er bedre fordi det er deilig å få lettet frustrasjonen sin ved å ta hunden, istedet for å å slå seg i hodet med en avis og si "dårlig trener, dårlig trener"..(Ja, jeg har prøvd begge deler)

Det er veeldig positivt å føle at hunden din jobber for deg, enn at den jobber for ballen eller pølsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen slitsom teorikveld!

Man behøver ikke undertrykke sine frustrasjoner - det er lov å vise hunden hva du føler og hva du syns om den.

Hmm.. Vet det ikke er en diskusjon om dette nå - men de har faktisk teori på Nordenstamkursene :( Og man skal ikka la sine egne frustrasjoner eller dagshumør gå utover hunden. Eller snakket du om for åtte år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Vet det ikke er en diskusjon om dette nå - men de har faktisk teori på Nordenstamkursene :( Og man skal ikka la sine egne frustrasjoner eller dagshumør gå utover hunden. Eller snakket du om for åtte år siden?

Hehe, jeg blir like frustrert nå som for åtte år siden om ikke treningen går nøyaktig som jeg vil, men om det er "lov" å ta hunden så er terskelen lavere for å la det gå utover hunden. (Men vet jo godt at det ikke er "etter boka" uansett metode.)

Jeg gikk ikke hos Nordenstam, men hos andre dyktige instruktører som trener omtrent etter Nordenstams lære (anbefaler bøkene hans og resonnerer på samme måte), og der var det ingen teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Vet det ikke er en diskusjon om dette nå - men de har faktisk teori på Nordenstamkursene :( Og man skal ikka la sine egne frustrasjoner eller dagshumør gå utover hunden. Eller snakket du om for åtte år siden?

Forresten, vet ikke om jeg er helt enig i at man ikke skal la sine frustrasjoner gå ut over hunden. Man blir jo frustrert fordi hunden er ulydig, og man skal være ærlig mot hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg klikker-mennesker, hvorfor er nordenstam bedre enn klikker trening?

Og jeg spør nordenstam-mennesker, hvorfor er klikker-trening bedre enn nordenstam trening?

Er nesten umulig å stille spørsmålet på den måten, men nå vil jeg se hvor mange som faktisk har satt seg litt inn i begge metoder før de står på sitt og sier at DEN er best, osv..

Synes det er litt viktig at man kan se positive OG negative sider av begge treningsmetoder.

BTW: Her skal altså klikkere si negative ting om sin treningsmetode og positive om nordenstam.. OG omvendt :(

*Venter spent!*

Jeg regner med du mener de som trener med positiv forserkning og negativ straff når du sier "klikker-mennesker" for da er egentlig klikkeren ikke viktig annet en for å fange atferder presist. Så jeg svarer i den ånden:

Begge har sine fordeler og her er fordelene med PS/NF slik jeg har lært å kjenne dem: Man får rask reaksjon der og da slik at å straffe hunden er selvforserkende og det er en stor fordel opplever mange. "Se det hjelper å ta hunden" "Nå kunne den det pluttselig allikevel" Man slipper å forklare å sette seg inn i bakenforliggende årsaker, men tolker direkte hva man ser og da slik man ønsker å tolke det. Det er en stor fordel fordi det tilfredstiller vår menneskelige natur. En annen fordel er at man også

skaffer kunder til andre hundeskoler når filosofien ikke maktes å gjennomføres. Jeg har f. eks hatt mange frusterte elever fra PS/NF leiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Interessant tråd! :(

PS/NF (Nordenstam o.l.) er bedre fordi det lettere tilfredsstiller oss mennesker, fordi det er selvforsterkende å gi positiv straff, fordi man får en reaksjon der og da. Man slipper å tenke på å ha med seg noe å belønne med, man trenger bare seg selv. Er man flink, får man en veldig lydig hund, fordi den vet at den må gjøre det, uansett (de berømte 100%). Man får ofte en roligere hund, som ligger på plassen sin og aldri stjeler, noe som igjen fører til at andre folk liker den og er fornøyd med dens oppdragelse.

Nå har jeg gått ut ifra at man trener riktig, og er flink. Og gjør man det, så gjelder for så vidt de fleste fordelene også for PF/NS. Personlig synes jeg det er verre med en dårlig trent PS/NF-hund enn en dårlig trent PF/NS-hund, men det er jo min mening og det har ingen ting med tråden og gjøre. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir dumt å ha en avstemning om treningsmetoder med bare to alternativ.

Det hadde vært bedre om vi kunnevelge mellom et sett med metoder for å lære en pesiell øvelse.

Nå tenker du kanskje på ulike teknikker? Det finns ingen sett med metoder. Skal du lære hunden å løpe ut i ruta, så kan du

1 Straffe den for å la det være

2 Belønne den for å gjøre det.

Finns det andre metoder? Det tror jeg ikke det gjør, men ulike teknikker innen hver av dem. Mange ulike måter å straffe på og mange ulike metoder å belønne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker du kanskje på ulike teknikker? Det finns ingen sett med metoder. Skal du lære hunden å løpe ut i ruta, så kan du

1 Straffe den for å la det være

2 Belønne den for å gjøre det.

Finns det andre metoder? Det tror jeg ikke det gjør, men ulike teknikker innen hver av dem. Mange ulike måter å straffe på og mange ulike metoder å belønne på.

Jeg tror vi er inne på begres forvirring jeg Ingar. Hva er forskjel på en metode og en teknikk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi er inne på begres forvirring jeg Ingar. Hva er forskjel på en metode og en teknikk??

det vet du da godt. Ulike teknikker innen PF.

man kan bruke target......man kan shape...man kan begynne å leke med hunden inne i ruta...legge ball der, la hunden selv få oppdage at i ruter kan det ligge mye rart..best å sjekke...Når øvelsen momenter er shapet fram bit for bit, kan man baklengskjede dem...man kan jobbe med doggie zen osv osv. men alt er bundet opp i en metode.En av to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

det vet du da godt. Ulike teknikker innen PF.

man kan bruke target......man kan shape...man kan begynne å leke med hunden inne i ruta...legge ball der, la hunden selv få oppdage at i ruter kan det ligge mye rart..best å sjekke...Når øvelsen momenter er shapet fram bit for bit, kan man baklengskjede dem...man kan jobbe med doggie zen osv osv. men alt er bundet opp i en metode.En av to!

Bare pirk selvfølgelig, men iflg caplex:

teknikk (av gr. tekhne, håndverk, dyktighet, kunst). — 1. Metoder til praktisk utførelse av en oppgave,[--]

metode (av gr. methodos, til hodos, vei, eg. vei mot målet), planmessig fremgangsmåte for å løse et problem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pirk selvfølgelig, men iflg caplex:

teknikk (av gr. tekhne, håndverk, dyktighet, kunst). — 1. Metoder til praktisk utførelse av en oppgave,[--]

metode (av gr. methodos, til hodos, vei, eg. vei mot målet), planmessig fremgangsmåte for å løse et problem,

Takk skal du ha PO. Men hvordan blir dette i praksis? Synes begrepene har lett for å flyte over i hverandre.

teknikk, hva er det i hundetrening? Er det et sett metoder som man bruker til å trene en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha PO. Men hvordan blir dette i praksis? Synes begrepene har lett for å flyte over i hverandre.

teknikk, hva er det i hundetrening? Er det et sett metoder som man bruker til å trene en hund?

Du har vel hørt om ulike belønningsteknikker. Og ulike teknikker for å flå en katt? Men katten blir flådd uansett hvilken teknikk du bruker. Slik jeg forstår det er en teknikk hvordan du teknisk løser en oppgave.

Men dette er bare flisespikking så vi er sikker enige..To metoder..med ulike teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Du har vel hørt om ulike belønningsteknikker. Og ulike teknikker for å flå en katt? Men katten blir flådd uansett hvilken teknikk du bruker. Slik jeg forstår det er en teknikk hvordan du teknisk løser en oppgave.

Men dette er bare flisespikking så vi er sikker enige..To metoder..med ulike teknikker.

Slik jeg forstår det (dersom jeg forstår det riktig #-o ) :

Metode: På hvilken måte (A, B eller C) skal katta flås.

Teknikk: Utførelsen av jobben avhengig av måten vi velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam er bedre fordi det er deilig å få lettet frustrasjonen sin ved å ta hunden, istedet for å å slå seg i hodet med en avis og si "dårlig trener, dårlig trener"..(Ja, jeg har prøvd begge deler)

er da ikke lov å ta hunden fordi man blir sur med Nordenstams treningsmetode. Så der tråkket du litt i salaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da ikke lov å ta hunden fordi man blir sur med Nordenstams treningsmetode. Så der tråkket du litt i salaten.

Sånn som Thomas sier lengre opp her: Man skal jo være ærlig mot hunden i Nordenstam metoden, og jeg er jo sur fordi hunden er ulydig? Da er det jo riktig å ta den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som Thomas sier lengre opp her: Man skal jo være ærlig mot hunden i Nordenstam metoden, og jeg er jo sur fordi hunden er ulydig? Da er det jo riktig å ta den..

korreksjonen skal ikke styres av en sinnstilstand uansett hva. Man skal gjøre det konsekvent, ikke fordi man selv er irritert og vil få ut aggresjonen. Man kan ikke være surere mot hunden fordi man f.eks har mensen eller er i dårlig humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Interessant tråd! :)

PS/NF (Nordenstam o.l.) er bedre fordi det lettere tilfredsstiller oss mennesker, fordi det er selvforsterkende å gi positiv straff, fordi man får en reaksjon der og da. Man slipper å tenke på å ha med seg noe å belønne med, man trenger bare seg selv. Er man flink, får man en veldig lydig hund, fordi den vet at den må gjøre det, uansett (de berømte 100%). Man får ofte en roligere hund, som ligger på plassen sin og aldri stjeler, noe som igjen fører til at andre folk liker den og er fornøyd med dens oppdragelse.

Nå har jeg gått ut ifra at man trener riktig, og er flink. Og gjør man det, så gjelder for så vidt de fleste fordelene også for PF/NS. Personlig synes jeg det er verre med en dårlig trent PS/NF-hund enn en dårlig trent PF/NS-hund, men det er jo min mening og det har ingen ting med tråden og gjøre. :roll:

Slenger meg på den :wink: Akkurat det jeg ville sagt. Eller rettere sagt: prøvd å få fram :D

korreksjonen skal ikke styres av en sinnstilstand uansett hva. Man skal gjøre det konsekvent, ikke fordi man selv er irritert og vil få ut aggresjonen. Man kan ikke være surere mot hunden fordi man f.eks har mensen eller er i dårlig humør.

nå var ikke den kommentaren til meg, men tror egentlig ikke hun mente at du skulle "ta" hunden fordi du var gretten den dagen. Men om du blir skikkelig sint når hunden din f.eks stjeler mat fra bordet, viser du jo følelser og straffer uønsket adferd.

Hvorfor svarer du ikke på det denne tråden egentlig handler om? Sålangt bare klikkertrene som har svart :? Eller de som trener PF/NS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...