Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæringens prinsipper anno 1980?


ingar
 Share

Recommended Posts

Tja. Noen har åpenbart banka bikkja mi, for hun hiver seg også ned når hun blir skremt, gjerne med et blikk opp til meg. Hun hiver seg ned om jeg løfter hånda og hun. Hvordan syns du jeg skal vise hele omverden at jeg forstår og bryr meg om at hun lider?

Hadde det vært min hund hadde jeg i det minste stoppet til den summet seg, sannsynligvis ville jeg også satt meg ned med henne. Ikke nødvendigvis for å trøste, da det kan misforståes som ros, men for å vise at jeg er der med henne, og at hun er trygg. Dessuten var ikke dette et raskt blikk, det var skrå nistirring, neseslikking, paddeflat kroppsholdning og et ansiktsuttrykk som ropte "UNNSKYLD, JEG MENTE DET IKKE!"

Det betyr jo fortsatt ikke at hun i det hele tatt har blitt tatt fysisk.. Nå må vi ikke blande treningsmetode og dårlig mentalitet..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har sansen for den gyldne middelvei jeg. Grensesetting uten å pryle valpen, og ros i massevis uten at hunden får ta over styringen av huset.

Viss valpen på 5 måneder hadde prøvd og gnage seg gjennom veggen så hadde jeg hatt hoved fokus på noe annet enn korigeringen. Klart den ikke får holde på, men det er vell et tydelig tegn på at noe er

Dårlig trening er dårlig trening... Uansett hvilken knagg man henger metodene på. Ytterpunktene man kan dra metodene til, er sjeldent heldige ;-)

Hadde det vært min hund hadde jeg i det minste stoppet til den summet seg, sannsynligvis ville jeg også satt meg ned med henne. Ikke nødvendigvis for å trøste, da det kan misforståes som ros, men for å vise at jeg er der med henne, og at hun er trygg. Dessuten var ikke dette et raskt blikk, det var skrå nistirring, neseslikking, paddeflat kroppsholdning og et ansiktsuttrykk som ropte "UNNSKYLD, JEG MENTE DET IKKE!"

Ja, men etter snart 5 år med min hund, så veit jeg at det ikke funker, det blir ikke noe bedre for henne at jeg setter meg ned eller gir henne tid til å tenke ut at dette ikke er farlig. Det som funker aller best, er bare å gå, og ikke gi henne eller det hun reagerer på oppmerksomhet. Kan du se det ut fra en passering? Tror du du kjenner en hund bedre etter et øyeblikk, enn hva eieren gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo fortsatt ikke at hun i det hele tatt har blitt tatt fysisk.. Nå må vi ikke blande treningsmetode og dårlig mentalitet..

Sent from my GT-I9100

Hadde det bare ikke vært for at hunden kom krypende bortover veien og fortsatte like krypende etter den lille episoden, så hadde jeg ikke tenkt over det. Men dette var en veldig, veldig nervøs hund, og hva den gjorde i den situasjonen (like ved en høytrafikert vei) skjønner jeg ikke. Sånn som jeg oppfattet det, var det enten en livredd hund som ble tvunget med på en tur den burde sluppet, eller det var en hund som var redd for sin egen eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men etter snart 5 år med min hund, så veit jeg at det ikke funker, det blir ikke noe bedre for henne at jeg setter meg ned eller gir henne tid til å tenke ut at dette ikke er farlig. Det som funker aller best, er bare å gå, og ikke gi henne eller det hun reagerer på oppmerksomhet. Kan du se det ut fra en passering? Tror du du kjenner en hund bedre etter et øyeblikk, enn hva eieren gjør?

Jeg nekter på ingen måte for at jeg forhåndsdømte hund og eier, det er klart jeg gjorde, men det var noe ved den kalde holdningen hans som opprørte meg. Han ofret knapt den krypende hunden et blikk. Skulle gjerne truffet dem i en annen situasjon hvor hunden oppførte seg "normalt", da hadde jeg blitt veldig lettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare ikke vært for at hunden kom krypende bortover veien og fortsatte like krypende etter den lille episoden, så hadde jeg ikke tenkt over det. Men dette var en veldig, veldig nervøs hund, og hva den gjorde i den situasjonen (like ved en høytrafikert vei) skjønner jeg ikke. Sånn som jeg oppfattet det, var det enten en livredd hund som ble tvunget med på en tur den burde sluppet, eller det var en hund som var redd for sin egen eier.

Eller at hunden hadde dårlig avreagering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at hunden hadde dårlig avreagering..

Du har vel egentlig ikke stort grunnlag for og bortforklare denne hendelsen. Da du aldri var tilstedet? Beskrivelsen fra runa viser til noe jeg kaller for misshandling. Dette kan også være mangel på miljøetrening som du sikter til. Det og isolere hunden er også en form for misshandlig. Samme hvordan du vrir og vender på det så refererer hundens kroppspråk til noe som ikke burdte vært slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel egentlig ikke stort grunnlag for og bortforklare denne hendelsen. Da du aldri var tilstedet? Beskrivelsen fra runa viser til noe jeg kaller for misshandling. Dette kan også være mangel på miljøetrening som du sikter til. Det og isolere hunden er også en form for misshandlig. Samme hvordan du vrir og vender på det så refererer hundens kroppspråk til noe som ikke burdte vært slik.

Hun har vel ikke noe mer grunnlag for å si at mannen har drevet med mishandling.. han gjorde faktisk ingenting galt at hun så det.. hun ANTOK at han har tatt hunden sin tidligere fordi hunden skvatt av en buss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg nekter på ingen måte for at jeg forhåndsdømte hund og eier, det er klart jeg gjorde, men det var noe ved den kalde holdningen hans som opprørte meg. Han ofret knapt den krypende hunden et blikk. Skulle gjerne truffet dem i en annen situasjon hvor hunden oppførte seg "normalt", da hadde jeg blitt veldig lettet.

Vel ingen reaksjon og bare fortsette GÅ er den beste form for støtte de bikkjene jeg har trent har fått.

Ikke reagere som hundefører, bare GÅ om så hunden henger i båndet (ikke nappe den avgårde). Det funker utmerket for å få en hund til å forstå at det ikke var nødvendig med den reaksjonen som den laget.

Jeg er kald & kynisk jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel ikke noe mer grunnlag for å si at mannen har drevet med mishandling.. han gjorde faktisk ingenting galt at hun så det.. hun ANTOK at han har tatt hunden sin tidligere fordi hunden skvatt av en buss..

Det var vel egentlig ikke det at hunden ble skremt av bussen som var grunnlaget for hennes tolkning, men reaksjonen som etterfulgte hendelsen? En slik reaksjon trenger ikke fortelle at hunden er blitt mishandlet. Men en hund som bare er nervøs og skvetten vil gjerne forsøke og flykte fra situasjonen. Når den ligger seg som et offer bør det vel begynne å ringe et eller annet sted??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel ikke noe mer grunnlag for å si at mannen har drevet med mishandling.. han gjorde faktisk ingenting galt at hun så det.. hun ANTOK at han har tatt hunden sin tidligere fordi hunden skvatt av en buss..

Nå putter du ord i munnen på meg. Les det jeg skrev til å begynne med, jeg har aldri sagt at "siden hunden skvatt av bussen så må mannen slå hunden" eller hva enn det var du leste. Dog innrømmer jeg at jeg forhåndsdømte situasjonen, da jeg hverken kjenner hund eller eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Det var vel egentlig ikke det at hunden ble skremt av bussen som var grunnlaget for hennes tolkning, men reaksjonen som etterfulgte hendelsen? En slik reaksjon trenger ikke fortelle at hunden er blitt mishandlet. Men en hund som bare er nervøs og skvetten vil gjerne forsøke og flykte fra situasjonen. Når den ligger seg som et offer bør det vel begynne å ringe et eller annet sted??.

Noe som er en ganske typisk reaksjon for gjeterhunder :)

Edit:

den reaksjonen hun beskriver altså i situasjonen altså.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel egentlig ikke det at hunden ble skremt av bussen som var grunnlaget for hennes tolkning, men reaksjonen som etterfulgte hendelsen? En slik reaksjon trenger ikke fortelle at hunden er blitt mishandlet. Men en hund som bare er nervøs og skvetten vil gjerne forsøke og flykte fra situasjonen. Når den ligger seg som et offer bør det vel begynne å ringe et eller annet sted??.

Men fordi en hund er nervøs for en situasjon betyr ikke at en hund blir mishandlet.. Det har faktisk INGENTING med saken å gjøre det.. for eieren hadde vel nettopp ikke gjort noen ting imot hunden sin.. Han bare ikke trøstet den. Og det er ingen lov som sier at man skal trøste hunden sin i hver ekle situasjon..

Nå putter du ord i munnen på meg. Les det jeg skrev til å begynne med, jeg har aldri sagt at "siden hunden skvatt av bussen så må mannen slå hunden" eller hva enn det var du leste. Dog innrømmer jeg at jeg forhåndsdømte situasjonen, da jeg hverken kjenner hund eller eier.

Og det var nettopp det jeg ville frem til også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er en ganske typisk reaksjon for gjeterhunder :)

Edit:

den reaksjonen hun beskriver altså i situasjonen altså.

Jeg mener dere setter ting helt på spissen bare for og komme unna en reell bakgrunn for hendelsen. Det er mitt synspunkt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ingen reaksjon og bare fortsette GÅ er den beste form for støtte de bikkjene jeg har trent har fått.

Ikke reagere som hundefører, bare GÅ om så hunden henger i båndet (ikke nappe den avgårde). Det funker utmerket for å få en hund til å forstå at det ikke var nødvendig med den reaksjonen som den laget.

Ikke alltid det fungerer utmerket å bare gå og så vil hunden forstå at det ikke var nødvendig med den reaksjonen den så hadde, så jeg er ikke enig i at det en universalløsning. Jeg er enig i at det å bare gå videre fungerer greit på mange bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg mener dere setter ting helt på spissen bare for og komme unna en reell bakgrunn for hendelsen. Det er mitt synspunkt.

Så observasjonen, som ble forhåndsdømt, ble ikke satt på spissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så observasjonen, som ble forhåndsdømt, ble ikke satt på spissen?

Selve observasjonen, det jeg så hunden gjøre, har jeg beskrevet nøyaktig. Min tolkning av det er kanskje satt på spissen, men jeg så det jeg så: en hund som var veldig redd for noe, tilsynelatende eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så observasjonen, som ble forhåndsdømt, ble ikke satt på spissen?

At situasjonen ble forhåndsdømt : jo, det nekter jeg ikke for.

At hennes synspunkt ble satt på spissen: nei, der er jeg ikke enig med deg.

Hunder er ganske tydelige i kroppspråket, for den som har forståelse for det. Hun har faktisk sett situasjonen, derfor har jeg større tillit til hennes forklaring. Beskrivelsene som kommer her støtter også opp for det.

Det kan hende den hunden mangler sosialisering, kan hende den er verdens beste gjeterhund, slik som dere setter det på spissen. For all del kan det jo også hende at den hunden har vært nær døden etter at den holdt på og bli truffet av en asteroide eller et tog og er derfor redd for alt. Altså, det kan hende hun forhåndsdømte situasjonen, men dere forhåndsdømmer henne. Uten og ha like sterke grunnlag for og gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dere setter ting helt på spissen bare for og komme unna en reell bakgrunn for hendelsen. Det er mitt synspunkt.

Nei. Folk forsøker å si at man ikke kan dømme en hund eller eier basert på en enkelthendelse. Det kan være mange årsaker til at hunden viste en slik atferd og at eier responderte slik h*n gjorde. Alt fra mishandel til korrekt håndtering.

Men så har Runa selv sagt at hun hoppet litt fort til konklusjoner, så jeg tror egentlig alle har blitt hørt og poenger har kommet fram.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nå mener jo mange at man skal heller vente til hunden er ferdig med det den ikke får lov til å gjøre og så gi en belønning når valpen er ferdig med "jobben".....

Ja... Jeg tror det er like mange som mener dette, som det er folk som mener at korrigering = slag og spark og dess hardere dess bedre.

Den der "de venter på at hunden skal spise ferdig middagssteken" om folk som trener positivt er bare viss vass. Akkurat slik som at "hundene til de som bruker straff er livredde og kuet" er like mye viss vass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Jeg tror det er like mange som mener dette, som det er folk som mener at korrigering = slag og spark og dess hardere dess bedre.

Den der "de venter på at hunden skal spise ferdig middagssteken" om folk som trener positivt er bare viss vass. Akkurat slik som at "hundene til de som bruker straff er livredde og kuet" er like mye viss vass.

Eier har valgt hunden. Hunden valgte ikke sin eier.

De som utnytter dette med brutale metoder er noen ekte diktatorer.

Hvis man har behov for og være voldelig så blir det feil å skaffe seg en hund for og kunne utøve dette.

Skaff heller hjelp i steden.

Hvis man ikke kan lære hunden ting med humane metoder så får man skaffe seg hjelp av kyndige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Jeg tror det er like mange som mener dette, som det er folk som mener at korrigering = slag og spark og dess hardere dess bedre.

Den der "de venter på at hunden skal spise ferdig middagssteken" om folk som trener positivt er bare viss vass. Akkurat slik som at "hundene til de som bruker straff er livredde og kuet" er like mye viss vass.

Jeg er enig i at mange drar litt for raske konklusjoner.. Men akkurat den at de venter til hunden er "ferdig" og så belønne, har jeg flere faktisk hendelser for..

Jeg vil påstå at jeg er relativt aktivt i et miljø der mange mener at det er relativt stygge metoder, jeg har også vært aktivt i både gjeter- og jaktmiljøer, og jeg har ikke akkurat sett så sinnsykt mange som verken bruker pigghalsbånd eller banker hunden sin.. Så til å være i slike miljøer, vil jeg si at jeg har sett flere som venter til hunden er ferdig med det den ikke får gjøre og så belønne enn jeg har sett i hele mitt liv at en hund har blitt banket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at mange drar litt for raske konklusjoner.. Men akkurat den at de venter til hunden er "ferdig" og så belønne, har jeg flere faktisk hendelser for..

Jeg vil påstå at jeg er relativt aktivt i et miljø der mange mener at det er relativt stygge metoder, jeg har også vært aktivt i både gjeter- og jaktmiljøer, og jeg har ikke akkurat sett så sinnsykt mange som verken bruker pigghalsbånd eller banker hunden sin.. Så til å være i slike miljøer, vil jeg si at jeg har sett flere som venter til hunden er ferdig med det den ikke får gjøre og så belønne enn jeg har sett i hele mitt liv at en hund har blitt banket..

Dette handler vel om mangel på forståelse av hunden.

Og nei, jeg er ikke en ekstrimist som bare bruker milde muntlige beskjeder.

En gyllen middelvei fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier har valgt hunden. Hunden valgte ikke sin eier.

De som utnytter dette med brutale metoder er noen ekte diktatorer.

Hvis man har behov for og være voldelig så blir det feil å skaffe seg en hund for og kunne utøve dette.

Skaff heller hjelp i steden.

Hvis man ikke kan lære hunden ting med humane metoder så får man skaffe seg hjelp av kyndige.

Hva hadde dette med det du siterte å gjøre? :icon_confused:

Jeg er enig i at mange drar litt for raske konklusjoner.. Men akkurat den at de venter til hunden er "ferdig" og så belønne, har jeg flere faktisk hendelser for..

Og jeg har sett folk som denger bikkja si. I full offentlighet. Uansett, anekdoter har lite empirisk verdi. Poenget mitt er at det finnes idioter på begge sider av skalaen (sannsynligvis like mange også?), men de aller fleste bruker faktisk vett i treningen sin, selv om de kanskje velger forskjellige hjelpemidler på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter på ingen måte for at jeg forhåndsdømte hund og eier, det er klart jeg gjorde, men det var noe ved den kalde holdningen hans som opprørte meg. Han ofret knapt den krypende hunden et blikk. Skulle gjerne truffet dem i en annen situasjon hvor hunden oppførte seg "normalt", da hadde jeg blitt veldig lettet.

Jeg kan ikke se på hunden min, ta et nytt tak i leiebåndet, kalle henne inn eller snakke til henne når hun reagerer sånn, uten at det gjør ting verre for henne. Jeg har måtte trene på å bare være kald og late som at jeg ikke ser hvordan hun har det, fordi det er det som funker best.

Når den ligger seg som et offer bør det vel begynne å ringe et eller annet sted??.

Hva eksakt skal man gjøre når det "ringer ett eller annet sted" da?

Morsomt egentlig, dette er faktisk en ting jeg tenker på når den crappy bikkja mi (som jeg helt riktig valgte sjøl, hun valgte ikke å komme til meg) reagerer på idiot-ting, at folk må jo tro at jeg banker henne hver dag, sånn som hun ønser seg. Og her sitter dere og bekrefter akkurat det. Sånt gjør ting mye enklere for folk med møkkabikkjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...