Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger svar ift EU-kontroll og salg av bil


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Hei soniser! Trenger svar på et lite spørsmål jeg er litt usikker på.

Jeg driver for øyeblikket og selger bilen min, en 99-modell som trenger litt å fikses på. Har vært på verksted og fått mangellapp, og har nettop kommet i kontakt med en interessert kjøper. Eneste jeg er usikker på nå er EU-kontrollen. Fikk på tekstmelding at bilen måtte EU-godkjennes innen mars, men dette får jeg da ikke gjort siden jeg selv reiser i April og ikke vil betale for repareringen. Tenkte kjøper kunne gjøre dette(derfor min lave salgspris). Men om kjøper skal ta seg av all reparering så er det kanskje ikke sikkert den rekker å bli EU-godkjent før tiden er ute? Er jo riktignok litt lang tid til, men så vil det jo kanskje også ta litt tid før alt er i orden av kontrakt osv.

For sikkerhets skyld var jeg innom det lokale vegvesenet og spurte der hva jeg skulle gjøre, ettersom jeg var midt i et salg. De sa at dette gikk helt bra, siden det tok tid før papirer og datoer ble prosessert der, og at "hemmelig" frist var ut mai.

Skal såklart opplyse kjøper om dette, men er likevel litt usikker på at de opplysningene jeg har fått stemmer. Kan man omregistrere bilen selv om EU-godkjenningen går ut denne måneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Med forbehold så ja, den fristen er ikke så hemmelig. 2 måneder ekstra får alle. Verste fall må han jo bare levere med EU-godkjenning, altså etterkontrollen sammen med omregistreringspapirer.

Red: Altså, svaret over er jo om det går over fristen. Før fristen er gått ut kan den fint omregistreres ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold så ja, den fristen er ikke så hemmelig. 2 måneder ekstra får alle. Verste fall må han jo bare levere med EU-godkjenning, altså etterkontrollen sammen med omregistreringspapirer.

Red: Altså, svaret over er jo om det går over fristen. Før fristen er gått ut kan den fint omregistreres ja.

Okei, da går det jo mest sannsynlig bra, for bilen selges jo før mars er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket land bor du i? Det gjelder kun om fristen for EU-godkjenning er gått ut.

Det er vel ikke relevant hvilket land jeg bor i, for den del ;)

Men hvis fristen og slikt ikke er gått ut, så er vel bilen eu-godkjent.. Men det er regel svært få er klar over og derfor valgte jeg alikevel å nevne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke relevant hvilket land jeg bor i, for den del ;)

Men hvis fristen og slikt ikke er gått ut, så er vel bilen eu-godkjent.. Men det er regel svært få er klar over og derfor valgte jeg alikevel å nevne det..

Okay :)

Men TS, det spiller jo ingen rolle. Altså, du kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der (inntil 4 mnd. før fristen går ut), i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted. Så vet du det til neste gang :) Da hadde du hatt manglene på EU-seddelen, og ny eier hadde sluppet unna med etterkontrollen hvis det er sånn at han ikke kan bli ferdig med bilen før fristen går ut- og må ha den på ordinær EU med mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Okay :)

Men TS, det spiller jo ingen rolle. Altså, du kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der (inntil 4 mnd. før fristen går ut), i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted. Så vet du det til neste gang :) Da hadde du hatt manglene på EU-seddelen, og ny eier hadde sluppet unna med etterkontrollen hvis det er sånn at han ikke kan bli ferdig med bilen før fristen går ut- og må ha den på ordinær EU med mangler.

Det her må du forklare meg nærmere. TS kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted?

Forskjellen her er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her må du forklare meg nærmere. TS kunne bare kjørt den til EU-kontroll og fått mangellappen der i stedet for å ha kastet penger ut av vinduet på mangellapp hos verksted?

Forskjellen her er?

At den obligatoriske EU-kontrollen da er unnagjort. Nå må den betales for okkesom (i tillegg til mangellappen fra verksted), og om det tar tid å rette opp i manglene, må ny eier betale for etterkontroll i tillegg.

Red: Eller, etterkontroll må man kanskje ikke på, om godkjent verksted utfører rep. på manglene. Uansett hadde man spart ett ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette skjønte jeg bare ikke.. :( Skal det gjøres etter boka så er eneste måten å unngå mangellapp på å levere en bil uten mangler. . Etterkontroll er sjeldent dyrt. De fleste har en pris på ett par hundre. Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om her, det er ikke noe godkjent verksted som må utføre rep. på manglene. Jeg gjør alltid de jeg kan av de selv. Etterkontrollen sjekker bare at manglene er ubedret og det gjør de fysisk, ev. med dokumentasjon på det som kan dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønte jeg bare ikke.. :( Skal det gjøres etter boka så er eneste måten å unngå mangellapp på å levere en bil uten mangler. . Etterkontroll er sjeldent dyrt. De fleste har en pris på ett par hundre. Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om her, det er ikke noe godkjent verksted som må utføre rep. på manglene. Jeg gjør alltid de jeg kan av de selv. Etterkontrollen sjekker bare at manglene er ubedret og det gjør de fysisk, ev. med dokumentasjon på det som kan dokumenteres.

:lol:

Altså, om TS inntil fire mnd. før fristen, har vært hos verksted for å sjekke ståa, er det bortkastede penger- siden hun kunne brukt EU-kontrollen til det :) I allefall om poenget var å kun få den EU-godkjent. For nå må hun eller ny kjøper uansett betale for ordinær EU- i tillegg til da etterkontroll, om han ikke rekker alt ila. et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
:lol:

Altså, om TS inntil fire mnd. før fristen, har vært hos verksted for å sjekke ståa, er det bortkastede penger- siden hun kunne brukt EU-kontrollen til det :) I allefall om poenget var å kun få den EU-godkjent. For nå må hun eller ny kjøper uansett betale for ordinær EU- i tillegg til da etterkontroll, om han ikke rekker alt ila. et par uker.

Hun har da fått mangellapp. Da skal den ikke til noe no mer EU-kontroll før om 2 år, den skal til etterkontroll for å vise at manglene er utbedret. Dette skjer helt uavhengig av eierskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har da fått mangellapp. Da skal den ikke til noe no mer EU-kontroll før om 2 år, den skal til etterkontroll for å vise at manglene er utbedret. Dette skjer helt uavhengig av eierskifte.

Sånn nå ja. Om det er EU hun har vært på blir det en annen historie, da får man fastsatt en frist så og så lenge etter ordinær EU-frist er utgått på å utbedre feil. Om hun har vært på f.eks tilstandsrapport hos NAF, må hun fortsatt på ordinær EU innen fristen utgår. Det var det jeg leste i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:

Føler at jeg har hjernen til en gullfisk for øyeblikket...

Altså. Koster det ingenting om man tar bilen til EU-sjekk hos vegvesenet? Slik protokoll jeg fulgte når jeg kjøpte var

1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Nå skal det sies at jeg har lite peiling av bil, så kan godt være jeg kunne gjort dette rimeligere ;) Men for min del, siden jeg skulle selge bilen så ønsket jeg mangellapp slik ny eier kunne se hva som var galt og hva som måtte fikses.

Siden bilen er EU-godkjent T.O.M. mars, og jeg skal selge den nå i løpet av noen dager så vil jo bilen fremdeles være EU-godkjent :) Ordner seg nok dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:

Føler at jeg har hjernen til en gullfisk for øyeblikket...

Altså. Koster det ingenting om man tar bilen til EU-sjekk hos vegvesenet? Slik protokoll jeg fulgte når jeg kjøpte var

1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Nå skal det sies at jeg har lite peiling av bil, så kan godt være jeg kunne gjort dette rimeligere ;) Men for min del, siden jeg skulle selge bilen så ønsket jeg mangellapp slik ny eier kunne se hva som var galt og hva som måtte fikses.

Siden bilen er EU-godkjent T.O.M. mars, og jeg skal selge den nå i løpet av noen dager så vil jo bilen fremdeles være EU-godkjent :) Ordner seg nok dette!

Hihi :) Neida, det er ikke gratis med EU- kontroll. Det jeg fikk for meg var at du hadde fått påvist manglene utenom EU- kontroll. Og da hadde det blitt et ekstra unødvendig ledd... Men du har tatt EU, og fått mangellapp der. Da må ny eier fikse feilene innen så og så lang tid etter at fristen for ordinær EU er over, og få etterkontrollert utbedringene.

Så det er jeg som lager mange høner her... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi :) Neida, det er ikke gratis med EU- kontroll. Det jeg fikk for meg var at du hadde fått påvist manglene utenom EU- kontroll. Og da hadde det blitt et ekstra unødvendig ledd... Men du har tatt EU, og fått mangellapp der. Da må ny eier fikse feilene innen så og så lang tid etter at fristen for ordinær EU er over, og få etterkontrollert utbedringene.

Så det er jeg som lager mange høner her... :P

:punk: Da er vi på rett bølgelengde

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1. Bilen sto hos godkjent verksted, tok EU-sjekk og fikk mangellapp

2. Bilen sto fremdeles hos samme verksted som fikset det som skulle fikses

3. Bilen fikk ny EU-sjekk og ble da godkjent.

Har ikke vært noen etterkontroll?

Punkt 3 er etterkontroll. :) Det er bare en EU-Kontroll, deretter etterkontroll av mangler og kun mangler. Ingen ny komplett sjekk. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei,

Håper noen kan hjelpe meg. Vår bil ble ikke EU-godkjent innen 31.05. Da fikk vi et brev med ny frist 31.07. Vi har tenkt å selge bilen og det er en som er interessert. Kan bilen omregistreres selv om det ikke er EU-godkjent enda?

Setter pris på raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...