Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke printet flybilletten (løst)


Recommended Posts

Skrevet

Printeren vår har såklart sluttet å samarbeide og jeg skal dra i morgen formiddag :P . Jeg har kun håndbagasje så jeg skal egentlig bare hente ut billetten min på automaten og gå rett til gaten.

Holder det om jeg tar med PDF-versjon på telefonen og så kan jeg sjekke inn i skranken eller MÅ jeg ha en papirkopi? Kundeservice er ikke åpent akkurat nå.

Edit: Fant android-app til Norwegian, så da klarer jeg meg nok uansett, da har jeg både PDF-versjon av billetten OG billett lagt inn i appen :) .

Skrevet

Merkelige regler, men skal man reise billig så blir det vel sånn :P pleier å sjekke inn v/gate på OSL, ultimate latskap :P

Skrevet

Det er vel bare RyanAir som er SÅ vrange at det krever betalt selv om man står der med pass og referansenummer, vil jeg jo. Kan ikke se for meg at Norwegian hadde laget noen greie ut av det, men jeg er jo en liten stressbunt i forbindelse med reising da :) .

Trodde jeg skulle dø idag også på vei ned, vi hadde turbulens i ett minutt og jeg ble direkte grønn i fjeset. Er nok ikke herdet ferdig etter å ha flydd hver eneste mnd i året før jeg flyttet, hehe..

Hvor mye turbulens bør man ha før man trenger bekymre seg, Kanga? Er det forskjell på turbulensen også? Idag var ikke sånn ristet, men mer sug opp og ned og kast til siden (og sjøsyk-følelse).

Skrevet
Hvor mye turbulens bør man ha før man trenger bekymre seg, Kanga? Er det forskjell på turbulensen også? Idag var ikke sånn ristet, men mer sug opp og ned og kast til siden (og sjøsyk-følelse).

Se an flymannskapet. Er de rolige er det neppe noe å bekymre seg over :)

Skrevet
Hvor mye turbulens bør man ha før man trenger bekymre seg, Kanga? Er det forskjell på turbulensen også? Idag var ikke sånn ristet, men mer sug opp og ned og kast til siden (og sjøsyk-følelse).
Sitter på hotell i Stockholm og bare mobil, men kort sagt ja: det er forskjell på turbulens. Mekanisk turbulens er typisk for takeoff og særlig descent - turbulens skapt av omgivelsene. Fjellkjeder skaper bølgninger som kan oppleves svært ubehagelige - i høy høyde også. Kan være "sug opp og ned" eller bare risting.

Termikk er typisk på varme sommerdager (og feks i Los Angeles med innflyvning over ørken). Varm luft stiger ugjevnt opp fra bakken avhengig av hvor fort underlaget varmes opp. Vann varmes feks ikke like fort, gresssletter/åkre/hustak/vei etc. Se for deg ei trapp, det vil bli litt "brå" bevegelse i det du flyr inn i en veldig annerledes oppoverstrøm/"steg opp eller ned". Oppleves som sug i magen.

Så har du jetstrømmer som bare rister og skaker en masse (på cruisehøyde). I dag fløy vi inn i en jetstrøm på 130knop. Det er sånn ca dobbel orkan (man kan "ca" dele knots på 2 og få meter pr sec). Det rista litt :) i tillegg finnes fjellbølger også på cruise (tenk oscillasjon, liten bevegelse blir STOR på lang vei), temperaturforskjeller (kan være fra -80 til 0 grader der oppe) - dette gir ofte rein risting, clear air turbulence som kan være "bare vinden som er rar" (mini-jetstrømmer, vind med skiftende retning) og så där.

Ikke minst har du skyer som gir turbulens da. Sug i magen oftest ved nedbørsskyer, i sånne sinte towering cumulusskyer stiger varm luft raskt opp inni skyen, den kjøles ned, skaper både opp og nedstrømmer som fyker om hverandre med voldsom energi inni dotten. Man prøver å unngå dem :) ellers kan skyer med litt generell nedbør (cumulus nimbus) også innebære risting pga energien som er i skyen (opp/nedstrømmer "light").

Jeg taklet ikke turbulens før, men har gjennom år med nitidig kunnskapstørste begynt å komme meg over det. Det er iallefall ingen ting å være redd for, selv når det rister så mye at pilotene ikke ser skjermene er det trygt :P snakket faktisk med en for ikke så lenge siden som fortalte han en gang opplevde at flyet la seg helt over på siden. Altså ene vingen ned mot jorda andre opp mot himmeln. Bare å snu på rattet da, som han sa med et smil.... :lol: (for flyet tåler det!)

(Eh, ja det ble langt allikevel det :P men glemte en form turbulens: vindkast som tar i flyet på innflyvning. Det gir ofte sånn "kast til siden" følelse. Typisk for "windshear" som det heter)

Skrevet

Skal virkelig prøve å ha alt det der i bakhodet neste gang det rister og skjelver! :) Oooog tro på at vi ikke får motortrøbbel og vingen knekker av hvis det rister i femten sekunder.

Skrevet
Skal virkelig prøve å ha alt det der i bakhodet neste gang det rister og skjelver! :) Oooog tro på at vi ikke får motortrøbbel og vingen knekker av hvis det rister i femten sekunder.

Ja, så greit om det faktisk hadde vært noe man var redd for! :lol:

Jeg VET jo at det går fint. Flyet tåler det. Jeg stoler på pilotene. Men likevel får jeg skikkelig angst, blir kvalm og stressa og ... ja. Nei, det hjelper ikke så mye å ha ting i bakhodet da altså. :aww:

  • Like 1
Skrevet
Er du i Norge nå, IW? Vi flyr til London om tre timer. :P

Men bare ettermiddagen i UK da, før vi flyr videre til Marokko.

Ååhh god tur!

Ja, er her frem til mandag formiddag, kusina mi blir 25 så måtte nesten komme for å feire :) .

Skrevet

Vær glad du ikke fløy til oslo i dag.... Tusenfryd-opplevelsen var fullendt på innflygninga gitt :P

Skrevet

Eg ser dette har blitt ein tråd om turbulens? Normalt vil eg seie som Teresere, moro moro :D .

Men på turen frå Oslo til Bergen når vi kom frå Afrika satte vi ei venninne av LK / oss begge mellom oss, då ho har ganske heftig flyskrekk. Vi møtte henne tilfeldigvis på Gardermoen, og ho skulle ta same fly som oss. Ho sat lenger framme under letting, men flytta seg bak til oss så snart vi var i lufta. Under innflyginga til Bergen fekk vi ein voldsom turbulens, med fleire dropp som må ha vore ganske lange (opp mot to sekund på dei lengste før det "tok tak" att). Det var heilt på nippet til at det tippa heilt over i panikk for ho mellom oss, og då var det ikkje noko kjekt for oss heller. Men det gjekk jo bra, det òg...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...