pippin Skrevet 23. Februar 2013 Rapporter Skrevet 23. Februar 2013 HVOR stor er forskjellen? For å trene trekk/løp på asfalt vet man jo at er fyfy med tanke på belsatning. Men hvor stor er egentlig forskjellen på asfalt og grus? Grus blir jo meget kompakt når det blir nedkjørt, og trykket sammen. Tenk på gamle bilveier, det er ikke akkurat mykt, og jeg ser ikke for meg at det demper mye mer enn asfalt? Både asfalt og grus er jo hardt sånnsett. Selv om ja, asfalt er hardere, men hvor mye hardere? Er det noen som har artikler eller liknende hvor man forklarer forskjellen? Eller som viser til forskjellene som finnes? Eller som kan forklare godt om det er mye mer belastnende å trene på asfalt? Jeg vet det kan være vanskelig å finne forskjellen akkurat, da forhold og type grus osv har en del og si, men jeg ble veldig nysgjerrig på dette nå. Siter
Teserere Skrevet 23. Februar 2013 Rapporter Skrevet 23. Februar 2013 Jeg har ikke noe mer enn egen erfaring, og det er at grus sliter mye mer på potene enn asfalt. Det sagt tror jeg at asfalt er hardere enn grus totalt sett, og vil slite mer på ledd. Men alt med måte og tilvenning, har selv syklet med egen hund på asfalt Siter
Pringlen Skrevet 23. Februar 2013 Rapporter Skrevet 23. Februar 2013 For potene er i hvertfall forskjellen enorm. Asfalt sliper hull på tredeputene. Mens grus herder potene, og lager sjeldent hull. Bikkjene mine kan trekke milevis på grusvei i løpet av sommeren uten antydning til slitasje. Mens bare noen få km. på asfalt lager hull Forskjeller i øvrig belasting vet jeg lite om.. Siter
Teserere Skrevet 23. Februar 2013 Rapporter Skrevet 23. Februar 2013 For potene er i hvertfall forskjellen enorm. Asfalt sliper hull på tredeputene. Mens grus herder potene, og lager sjeldent hull. Bikkjene mine kan trekke milevis på grusvei i løpet av sommeren uten antydning til slitasje. Mens bare noen få km. på asfalt lager hull Forskjeller i øvrig belasting vet jeg lite om.. Da er det vel forskjellig fra hund til hund, jeg kjenner flere hunder som blir mye fortere sårbente på grus enn asfalt. Siter
pippin Skrevet 23. Februar 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 23. Februar 2013 Jeg og Mana kjører på asfalt og da merker jeg ikke noe på potene. Poteslitasjer er indivudiellt. Noen har svakere puter enn andre,og sånn er det jo bare. Men nå var det ikke hovedsakelig selve potene jeg tenkte på, mer på belastningen ja. På blant annet ledd osv. Jeg er nysgjerrig på om forskjellen er stor. Selv tror jeg at grus er mildere når det gjelder belastning, men jeg vet ikke hvor mye mildere det er. Det lurer jeg på Siter
Frida og fuglehundene Skrevet 23. Februar 2013 Rapporter Skrevet 23. Februar 2013 Når man rir så tenker man ihvertfall at hardpakket grusvei er like hardt som asfalt, men hvor stor forskjell det kan være aner jeg ikke... Siter
pippin Skrevet 23. Februar 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 23. Februar 2013 Ja jeg har søkt litt på nett, og lest litt fra hesteforum der de faktisk anbefaler å trave på asfalt med jevne mellomrom for å styrke ledd Jeg kan lite om hest.. Siter
Frida og fuglehundene Skrevet 23. Februar 2013 Rapporter Skrevet 23. Februar 2013 I små doser og gradvis opptrening kan man trave på asfalt/hard grus, samtidig som man må passe på å ri på veldig mykt underlag også, litt av hvert 1 Siter
Raksha Skrevet 23. Februar 2013 Rapporter Skrevet 23. Februar 2013 Asfalt er like hardt heletiden mens kompaktheten på grusveier ofte varierer, selv på samme vei. Samt at de ofte trekker til seg endel vann når det regner og dermed blir mykere. 1 Siter
Malamuten Skrevet 23. Februar 2013 Rapporter Skrevet 23. Februar 2013 Personlig så går hardpakket tørr grusvei for det samme som asfalt i min bok, hva belastning gjelder, men som Raksha sier så varierer det litt. På våren etter teleløsning er de ofte myke og noen veier lir ganske mye mykere ved regn, mens andre igjen ikke så mye (kommer sikkert litt an på hvor mye trafikk det er og hvor mye veien har satt seg). Men jeg sykler på asfalt også jeg da innimellom. Bare tar det litt med ro og hiver hunden ut på kanten der det går an. Skal man ha godt underlag for trening med litt fart så bør man ut i marka, der fjærer grunnen ofte godt Siter
Guest Ulla-Britt Skrevet 24. Februar 2013 Rapporter Skrevet 24. Februar 2013 Löplabbet har en liten oversikt over demping på forskjellige underlag: http://www.loplabbet.no/stotdemping-og-underlag Siter
Teserere Skrevet 24. Februar 2013 Rapporter Skrevet 24. Februar 2013 Löplabbet har en liten oversikt over demping på forskjellige underlag: http://www.loplabbet.no/stotdemping-og-underlag Oi, jeg trodde sand dempet mer enn asfalt! Siter
Guest Ulla-Britt Skrevet 24. Februar 2013 Rapporter Skrevet 24. Februar 2013 Oi, jeg trodde sand dempet mer enn asfalt! Det trodde jeg også. Mulig de tenker på hardpakket sand, men da hadde det vært fint om de skrev det i grunn. Har jo alltid hørt at gress og sand er noen av underlagene som demper best. Siter
Elisabeth00 Skrevet 24. Februar 2013 Rapporter Skrevet 24. Februar 2013 Er nok hardpakket sand vil jeg tro. Det blir helt utrolig hardt!! Siter
Aya Skrevet 24. Februar 2013 Rapporter Skrevet 24. Februar 2013 Ja jeg har søkt litt på nett, og lest litt fra hesteforum der de faktisk anbefaler å trave på asfalt med jevne mellomrom for å styrke ledd Jeg kan lite om hest.. Det anbefaler også endel fysioterapeuter for mennesker vet jeg. Det å unngå harde slag mot beina alltid gjør at man ikke får utfordret ledd, leddbånd, senefester og så videre. Hovedsakelig bør trening foregå på mykt varierende underlag - naturlige stier i skogen for eksempel - men å jevnlig ta en løpetur på asfalt er ikke negativt, hverken for mennesker, hester eller hunder. Det vil si, dersom man ikke fra før har skader som gjør at man må unngå det - men da utgår jo gjerne løping uansett. Siter
Recommended Posts