Gå til innhold
Hundesonen.no

Kurs om hund/hundehold(eller lignende)

Recommended Posts

Skrevet

(Ante ikke hvor jeg skulle plassere denne tråden, så jeg prøvde meg her)

Er det noen av dere som vet om steder de tilbyr kurs om hund? Alt fra basic i hundehold, til hundemassasje, til fôr og ernæring. Gjerne noe som er litt mer langvarig enn en helg.

Har også prøvd å søke litt etter "hundeskoler", men det eneste jeg finner er kurs hvor man skal ha med hunden og lære hverdags lydighet, samt at kursene er spredd utover et år.

Så noen som har noen tips? :)

Skrevet

Ja, hvor bor du i landet da.. Jeg skjønner forresten ikke helt hva du er ute etter, hverdagslydighet er jo så absolutt et kurs om hundehold..

Skrevet

Vet de har hatt sånt i Bodø gjennom hundeklubben, om ernæring, atferd etc. Så det finnes, men er nok litt tilfeldig hvorhen :)

Ellers er vel hverdagslydighet ikke såå dumt egentlig? Har ikke tatt det selv da, men har inntrykk av at det mange steder er kanskje generelt?

Poter uten grenser i Trondheim har hatt flere kurs, foredrag og seminarer om ulike temaer innen hundehold, men har pause dette halvåret :)

Skrevet
Ja, hvor bor du i landet da.. Jeg skjønner forresten ikke helt hva du er ute etter, hverdagslydighet er jo så absolutt et kurs om hundehold..

Jeg bor i møre og romsdal, men er åpen for kurs over hele landet. Jeg er i utgangspunktet ute etter kurs for eier, så derfor er jeg på leting etter noe annet enn f.eks hverdagslydighet.

Skrevet
Vet de har hatt sånt i Bodø gjennom hundeklubben, om ernæring, atferd etc. Så det finnes, men er nok litt tilfeldig hvorhen :)

Ellers er vel hverdagslydighet ikke såå dumt egentlig? Har ikke tatt det selv da, men har inntrykk av at det mange steder er kanskje generelt?

Poter uten grenser i Trondheim har hatt flere kurs, foredrag og seminarer om ulike temaer innen hundehold, men har pause dette halvåret :)

Poter uten grenser skal jeg sjekke opp! :D

Skrevet
Jeg bor i møre og romsdal, men er åpen for kurs over hele landet. Jeg er i utgangspunktet ute etter kurs for eier, så derfor er jeg på leting etter noe annet enn f.eks hverdagslydighet.

Ja, okei :)

Jeg skal på dette kurset - http://www.100positive.no/hundeskole/stavanger/kurs/helgekurs/hundens-sprak/

Jeg håper og å få med meg dette en gang - http://www.100positive.no/hundeskole/stavanger/kurs/helgekurs/atferd-problematferd/

Fjellanger Hundeskole her i Bergen har også seminarer av og til, nå ser jeg at de holder på å oppdatere hjemmesiden sin, men er bare å stikke innom der i blandt og se hva de setter opp.

Manimal holder webinarer - http://www.manimal.no/?page_id=758

Skrevet
Ja, okei :)

Jeg skal på dette kurset - http://www.100positive.no/hundeskole/stavanger/kurs/helgekurs/hundens-sprak/

Jeg håper og å få med meg dette en gang - http://www.100positive.no/hundeskole/stavanger/kurs/helgekurs/atferd-problematferd/

Fjellanger Hundeskole her i Bergen har også seminarer av og til, nå ser jeg at de holder på å oppdatere hjemmesiden sin, men er bare å stikke innom der i blandt og se hva de setter opp.

Manimal holder webinarer - http://www.manimal.no/?page_id=758

Takk for tips, de skal sjekkes ut! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
    • Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...