Gå til innhold
Hundesonen.no

Smell ,skudd fyrverkeri og avl


Stine L

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
. Å være redd for fyrverkeri er ikke arvelig' date=' det er derimot skuddreddhet/skuddberørthet.[/quote']

Vad har du för belägg för det påståendet? Att rädslor inte skulle vara ärftliga är nämnligen något av det konstigaste jag har hört. Finns det någonting man har sett som nedärvs starkt, så är det just rädslor. Naturligtvis är det alltid en kombination av arv och miljö, men vi kan nog vara tämligen säkra på att rädslor nedärvs starkare än någon annan egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Å være redd for fyrverkeri er ikke arvelig, det er derimot skuddreddhet/skuddberørthet.

Si meg:er ikke de to ganske nært beslektet?

Når jeg fikk beskjed om at Loke reagerte på skudd hos oppdretter så visste jeg liksom på forhånd at han var redd raketter? :?

Joda,jeg vet om jakthunder som ikke reagerer på skudd men er vettskremte nyttårsaften på grunn av negative opplevelser,men det er stort sett en sammenheng.Og det er ikke til å komme unna at nerver er arvelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad har du för belägg för det påståendet? Att rädslor inte skulle vara ärftliga är nämnligen något av det konstigaste jag har hört.

Mulig det lyder merkelig i dine ører, men det er likevel et faktum at å være redd for fyrverkeri ikke kan sammenliknes med å være skuddredd/skuddberørt, slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg:er ikke de to ganske nært beslektet?

Nei, det er de ikke, for når det gjelder å være redd for fyrverkeriet, så er det ikke nødvendigvis smellet hunden er redd for, men den svisjelyden som kommer og det at himmelen blir helt opplyst, altså en helt unormal situasjon for en hund. Når det gjelder å være skuddredd/skuddberørt, så er det selve bråket fra våpenet hunden er redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er de ikke, for når det gjelder å være redd for fyrverkeriet, så er det ikke nødvendigvis smellet hunden er redd for, men den svisjelyden som kommer og det at himmelen blir helt opplyst, altså en helt unormal situasjon for en hund. Når det gjelder å være skuddredd/skuddberørt, så er det selve bråket fra våpenet hunden er redd for.

Vel,det er smellet min hund er redd..smygere som hviner og blinker bryr han seg lite om.Han er redd fyrverkeri fordi han er generellt redd smell.Det være seg skudd,fyrverkeri eller smellbong - bonger.

Selv om jeg som sagt ikke tror at akkurat min hund er genetisk belastet tror jeg det jevnt over gjelder de fleste.Jeg har aldri noensinne hørt om en skuddredd hund som ikke er redd nyttårsaften -og det er vel stort sett nyttårsaften folk flest merker at pelsen er berørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det lyder merkelig i dine ører, men det er likevel et faktum at å være redd for fyrverkeri ikke kan sammenliknes med å være skuddredd/skuddberørt, slik er det bare.

Nej, naturligtvis kan det vara så att en hund är rädd för skott och inte fyrverkerier - och tvärt om. Det behöver alltså inte ha ett samband (även om en skotträdd hund med stor sannolikhet också reagerar på fyrverkerier). Poängen är bara att det är ärftligt, rädslor är i hög grad nedärvbart, och att avla på en hund som kissar ner sig varje nyårsafton tycker jag är förkastligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er ikke redd skudd eller smell. Heller ikke raketter hvis det er tidlig på kvelden og ikke så mye. Men klokken 12 og man står ute i borettslaget og det er det bombenedslaget av høye sprengninger, hyl, lysglimt og røyk, da blir det for mye. Jeg skjønner det godt jeg. Er ikke alle hunder som helt skjønner hva som skjer. Jeg er enig med Aud at å være redd rakettoppskyting er noe annet enn å være skuddredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er ikke redd skudd eller smell. Heller ikke raketter hvis det er tidlig på kvelden og ikke så mye. Men klokken 12 og man står ute i borettslaget og det er det bombenedslaget av høye sprengninger' date=' hyl, lysglimt og røyk, da blir det for mye. Jeg skjønner det godt jeg. Er ikke alle hunder som helt skjønner hva som skjer. Jeg er enig med Aud at å være redd rakettoppskyting er noe annet enn å være skuddredd.[/quote']

Kl 12 på nyttårsaften vil vel de aller fleste hundene reagere (bortsett fra pysa Pan da underlig nok),men hva med de som er vrak i hele desember?

Og som går helt fra konseptet 31desember?

Jeg plages med at Loke plages og han er laaangt i fra av de verste.Han avreagerer innen rimelig tid og han mister ikke kontrollen når han er innendørs.At en hund er redd raketter er vel uansett mer plagsomt for hunden og eier enn at den er skuddredd?Hos Hvermansen altså..?

Selvom jeg står på mitt når jeg sier at det ofte er en sammenheng :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Jo jeg har vært på andre fora, bla.Canis. Men har ikke hørt betegnelsen troll før. Må og si at med så mange nye medlemmer her, (de fleste nettopp fra Canis) så er det ikke enkelt for oss "gamle" å vite hvem som er "troll".

Betegnelsen troll eller mere korrekt trolling er hentet fra usenet news (forkortet news) som er et verdensomspennende diskusjonsforum med mange titusentall ulike diskusjonsgrupper. For å lese og poste på news bruker man helst egne programmer som er spesielt dedikert for formålet.

Definisjonen på troll/trolling finner du her http://home.online.no/~vidaandr/news/OBSglossary.html

Forøvrig er jeg enig med Aud. Denne stanken er kjent fra andre grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrverkeri skal ikke være noe problem for en normal hund, her er

hvordan vi gjør det:

http://tinyurl.com/9oubp

Er hunden din redd for smell eller fyrverkeri, så har den et betydelig

adferdsproblem og må ikke brukes i avl.

Tror nok jeg spør fra mange av oss "gamle" her inne, hvem er du og hvorfor har du ikke presentert deg under presentasjonstråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de som er redd hele desember og er pissredde for smell, så er de generellt skuddredde. For alt. Men som trådstarter sa, så sa hun at de hunder som er redd for fyrverkeri hadde et problem, men det er en vesentlig forskjell på de som er skuddredde på alt av smell og de som blir redde akkurat kl 24 i gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, naturligtvis kan det vara så att en hund är rädd för skott och inte fyrverkerier - och tvärt om. Det behöver alltså inte ha ett samband (även om en skotträdd hund med stor sannolikhet också reagerar på fyrverkerier). Poängen är bara att det är ärftligt, rädslor är i hög grad nedärvbart, och att avla på en hund som kissar ner sig varje nyårsafton tycker jag är förkastligt.

Artig tråd dette her, et riktig sammensurium av både det ene og det andre :roll: Såååå... får jeg spørre, er det nødvendigvis hunden det er noe galt med om den blir skremt 1 gang i året når hele verden går bananas? Allverdens fjortiser går amok med fyrverkeri og kanoner med slik sprengkraft og bråk at det høres ut som om den 3. verdenskrigen har brutt ut?

Og på hvilket stadium i hundens opprinnelse ble det et kriterium for overlevelse at den IKKE var skuddredd? (En skulle kanskje heller tro at det var BRA for hunder å være redde for skudd fra tidenes morgen...? Lyn/torden, andre farer, eller?).

I sitt normale/vanlige miljø vil jo et fåtall hunder (raser) i helt spesielle "yrker" ha behov for å være skuddfaste (jakthunder, militær- og politihunder, f eks) - de andre skal normalt ikke behøve å "forholde" seg til skyting og kanoner, raketter og bomber ii det hele tatt!

- og... kan noen her dokumentere at dersom en hund er skuddredd så vil den også være redd alt annet? Det er nemlig ikke min erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrverkeri skal ikke være noe problem for en normal hund, her er

hvordan vi gjør det:

http://tinyurl.com/9oubp

Er hunden din redd for smell eller fyrverkeri, så har den et betydelig

adferdsproblem og må ikke brukes i avl.

hvordan kan du mene det, er dette noe du kan bevise??

Har selv hatt hannhund som var redd alt som het smell om det var fyrverkeri, skudd eller bare sprengings arbeid så ble han pissredd.

Har selv valp etter denne hannhunden og det ble totlat født 6 valper etter han med to forskjellige tisper og ingen av dem er skuddredde og de har aldri vist noen tendenser til å bli det heller.

Så hvor du tar dette fra må en jo da lurer mye på. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan du mene det, er dette noe du kan bevise??

å hvor du tar dette fra må en jo da lurer mye på. #-o

At lydfølsomhet , skuddreddsel og overfølsomhet for lyd er arvbart støttes av "alle" bla:

Kilder:

- Per-Erik Sundgren, som äger och leder företaget GENETIKA AB, är agronomie doktor i husdjursgenetik med lång erfarenhet av husdjurs-forskning vid Sveriges Lantbruksuniversitet och av verksamheter inom svensk hundavel.

-NKK avls og oppdrettseminar

-side 50-101"Risk factors associated with interdog aggression and shooting phobias among purebreed dogs in Denmark" av Rugbjerg,Lund og Ersbøll (2003).

Skal man avle på hunder har man et enormt ansvar.

Ser man på de problemene mange hunder har med fyrverkeri, kunne dette vært unngått med å avle på ikke skuddredde avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber deg lese dette innlegget av Trendy igjen, :wink: Hva mener du om dette da?

Artig tråd dette her, et riktig sammensurium av både det ene og det andre Såååå... får jeg spørre, er det nødvendigvis hunden det er noe galt med om den blir skremt 1 gang i året når hele verden går bananas? Allverdens fjortiser går amok med fyrverkeri og kanoner med slik sprengkraft og bråk at det høres ut som om den 3. verdenskrigen har brutt ut?

Og på hvilket stadium i hundens opprinnelse ble det et kriterium for overlevelse at den IKKE var skuddredd? (En skulle kanskje heller tro at det var BRA for hunder å være redde for skudd fra tidenes morgen...? Lyn/torden, andre farer, eller?).

I sitt normale/vanlige miljø vil jo et fåtall hunder (raser) i helt spesielle "yrker" ha behov for å være skuddfaste (jakthunder, militær- og politihunder, f eks) - de andre skal normalt ikke behøve å "forholde" seg til skyting og kanoner, raketter og bomber ii det hele tatt!

- og... kan noen her dokumentere at dersom en hund er skuddredd så vil den også være redd alt annet? Det er nemlig ikke min erfaring...[/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber deg lese dette innlegget av Trendy igjen, :wink: Hva mener du om dette da?

Det er vitenskapelig dokumentert (bla Sundgren, Genetika AB)at det er en overhyppighet at en skuddredd hund også har andre mentale svakheter (fobier og reddsel).

For avl er det viktig at skuddredde eller redde hunder ikke brukes.

Dagens tamhunder må være tilpasset det miljøet de faktisk lever i, med for mange storbyens larm og bråk.

At urhunden muligens hadde nytte av å være redd for torden, betyr ingen ting for dagens hund og hundeavl.

I dag må man i avl ta sikte på å bringe videre det som gjør at hunden fungerer best mulig i dagens miljø.

Mange tråder her på dette forum handler om hvor redde hundene er for lyd og fyrverkeri. Er det slik vi ønsker dagens hund? Ønsker vi det ikke må man ikke bruke skuddberørte hunder i avl.

Avler man på hunder(eller linjer) med hd er sannsynligheten stor for at dette arves, det samme er det med reddsel og fobier. Hvorfor skal man da bruke slike defekte dyr i avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At lydfølsomhet , skuddreddsel og overfølsomhet for lyd er arvbart støttes av "alle" bla:

Kilder:

- Per-Erik Sundgren, som äger och leder företaget GENETIKA AB, är agronomie doktor i husdjursgenetik med lång erfarenhet av husdjurs-forskning vid Sveriges Lantbruksuniversitet och av verksamheter inom svensk hundavel.

-NKK avls og oppdrettseminar

-side 50-101"Risk factors associated with interdog aggression and shooting phobias among purebreed dogs in Denmark" av Rugbjerg,Lund og Ersbøll (2003).

Skal man avle på hunder har man et enormt ansvar.

Ser man på de problemene mange hunder har med fyrverkeri, kunne dette vært unngått med å avle på ikke skuddredde avlsdyr.

Problemene med fyrverkeri kunne virkelig vært unngått om hunder ikke fikk trøst hver gang de reagerte på smell også.

som jeg sa min hannhund ble far til 6 hunder og ingen av dem er skuddredd så det er nokk ikke alltid like arvelig som du skal frem til, og ja alle valpene etter den hunden er voksne, de yngste er snart 3 år og finnes ikke redde for noe som har med smell å gjøre.

noen hunder er faktisk "lært opp til å være redd for smell" takket være uvitendes eiere som bare synes det er kjekt å ta f.eks. hunden med seg ut når det er som verst på nyttårsaften for så å trøste hundene hvis de viser teng på reddsel.

så nei den påstanden tror jeg ikke helt på forde om det er noen som har forsket på det, for er det sant så skulle min yngste tispe vært pissredd hver gang det smeller noe hun ikke er.

om det er arvelig eller ikke kommer helt an på om hunden er født sånn eller om det er innlært.

har selv hund som ikke liker å kjøre bil, men valpene etter henne som ble solgt nå i sommer liker alle å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje "noen" med tydelig peiling på disse trollene kan ta på seg å lage en ny tråd som forklare begrepet, gjenkjennelsestegn og utryddelsesmetoder da?

Her på sonen har trolling så vidt meg bekjent ikke vært hverken et problem eller et kjent begrep, det ser man også på svar og spørsmål fra brukerne her. Jeg vet, du vet, en del andre vet, men laaaangt fra alle her inne, ikke ta det som en selvfølge.

Merkelig det har dukket opp nå i det siste i grunn. Eller kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Merkelig det har dukket opp nå i det siste i grunn. Eller kanskje ikke.

Nei det er ikke så merkelig og det var mer spørsmål om når enn om.

Mitt forslag er at dersom det skulle utvikle seg til å bli et problem, bør webmaster på dette forumet ta kontakt med webmaster på canis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...