Gå til innhold
Hundesonen.no

Bra digitalkamera som ikke er for dyrt?


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Vel, for tiden har jeg bare mobilen å ta bilder med. Hadde det digitalkaera før, som jeg kun bruke få ganger, men det ser ut til at det forsvant under forrige flyttelass, jeg finner det iallefall ikke.

Jeg trenger et nytt kamera. Ikke for dyrt, tenker max 2000 kr. Det skal kunne ta gode bilder, da hovedsakelig av bikkja, men også normale hverdagsituasjoner. Det skal tåle en trøkk, og ha bildestabilisator. Gjerne et lite kamera, så jeg enkelt kan ha det i lomma eller i veska når vi skal på tur eller utstilling.

På en god dag, med riktig lys, kan mobilen min ta bilder som dette:

531502_10151436318785091_948486811_n.jpg

839_10151356015590091_270305884_n.jpg

Men på en dårlig dag, eller innendørs, blir bildene for dårlige:

408578_10151367459915091_499898300_n.jpg

Jeg vil alså ha et kamera som tar sånn ca like gode bilder ute som inne (med lysforbehold tatt i betrakting). Jobber med ei hjemme side, og føler nesten at jeg må ha litt bedre bilder, enn de jeg får tatt med mobilen.

Tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. budsjettet ditt var ikke akkurat veldig genereøst, og selv billigkameraer til maks 2.000,- vil slite med å ta bilder innendørs i dårligbelysning, selv om de fleste er bedre enn et random mobilkamera.

Men Canon Powershot S100 (mulig du må kjøpe dette brukt) er et veldig brakamera i den prisklassen.

Den nye modellen koster i skrivende stund 2998,- på Japan Photo og det er jo nesten 1000-lappen over budsjettet ditt.

Det du bør lete etter er generelt sett et kompaktkamera med best mulig lysstyrke (lav f-ferdi) i vidvinkel enden. Merk at lysstyrken faller drastisk når man zoomer på slike kameraer. ISO egenskaper er også viktig at kameraet er bra på, og det er Powershot S100/S110 i den klassen.

Det tar også bilder i RAW-format hvis ønskelig. Noe som absolutt er å annbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg med på denne tråden. Har fra før av et hybridkamera, Panasonic lumix gf3, kan skifte linser og greier, men jeg føler det blir litt for mye for min del.

Jeg gidder aldri ta det med fordi det tar plass, og jeg føler at tilogmed bildene mine ble bedre med mitt forrige kamera, som var et vanlig kompaktkamera (som ble ødelagt). Jeg bruker bare automodus hele tiden, og stiller aldri inn på egne innstillinger.

Så jeg tenker egentlig å gå andre vei, og av-avansere litt :P

Vurderer om jeg skal ta en nærmere titt på dette Powershotkameraet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei alså, kan fint strekke meg til 3500 kr. Men aller helst så vil jeg ha noe som er duganes til en rimelig pris. Det må ikke ha speilrefleks kvalitet. Nå har jeg forøverig hatt speilrefleks før, og fant ut at det ikke er noe for meg, da jeg hele tiden hadde det på auto program uansett.

Kom gjerne med linker til div nettbutikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei alså, kan fint strekke meg til 3500 kr. Men aller helst så vil jeg ha noe som er duganes til en rimelig pris. Det må ikke ha speilrefleks kvalitet. Nå har jeg forøverig hatt speilrefleks før, og fant ut at det ikke er noe for meg, da jeg hele tiden hadde det på auto program uansett.

Kom gjerne med linker til div nettbutikker :)

Kan du strekke deg enda litt til så får du dette:

http://www.japanphoto.no/sony-cybershot-dsc-rx100-4905524895179-007

Det er vel kanskje det mest allsisdige kompaktkameraet på markedet til den prisen og blir du ikke fornøyd med det, så er det dyrt speilrefleks neste :)

EDIT:

Det skal sies at dette også er et knallbra kjøp:

http://www.japanphoto.no/canon-powershot-s110-sort-8714574586588-007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesielt bedre kamera enn dette får du ikke til den prisen og i den størrelsen. Det er lite, lett, kompakt og relativt lyssterkt i vidvinkel området. ISO egenskapene er OK og man kan ta bilder i RAW-format og ellers stille inn kamseraet i full manuell modus hvis ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett... lukkerhastighet kommer ann på hvor mye lys du fotograferer i og hvor lyssterk optikk du har etc. Selv en 1Dx til 50.000,- vil slite innendørs i dårlig belysning, selv om den klarer seg langt bedre enn et kompaktkamera siden man ofte har et meget lyssterkt objektiv på et slikt kamera. 1Dx er også helt rå på høy ISO og det kommer godt med.

Jeg har en 5D MK III og blandt annet 50mm f/1.2L og dette er vel noe av det bedre man får tak i i dag med tanke på fotografering i mørke omgivelser og selv jeg begynner å slite i mørke omgivelser. Selv om jeg så klart klarer meg bedre enn med et kompaktkamera. Men så koster også denne kombinasjonen 35.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Canon Power Shot SX210 IS og er kjempe fornøyd.

De fleste inne bildene jeg har tatt de siste 2 årene er med det kamera (og du har jo sett bildene jeg har lagt ut på fb) Mye lettere å få ok bilder inne i en fei med kompakt kamera, enn med speilrefleksen synes jeg.

Det er også det kamera som stort sett er med på tur. I tillegg filmer det helt ok kvalitet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Canon Power Shot SX210 IS og er kjempe fornøyd.

De fleste inne bildene jeg har tatt de siste 2 årene er med det kamera (og du har jo sett bildene jeg har lagt ut på fb) Mye lettere å få ok bilder inne i en fei med kompakt kamera, enn med speilrefleksen synes jeg.

Det er også det kamera som stort sett er med på tur. I tillegg filmer det helt ok kvalitet :)

Ja det er noe slikt jeg er ute etter :) Et kamera som tar normalt greie bilder i de fleste situasjoner. Foto er ikke min største interesse, så jeg gidder ikke bruke så voldsomt mye penger på det heller :P Kjekt når ting går av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...