Gå til innhold
Hundesonen.no

Å trene bort skuddredsel

Mud

Recommended Posts

At Loke er skuddredd ligger av naturlig årsaker litt mer oppe i dagen på denne tiden av året enn ellers ,og det er ikke morro å se han ha det sånn :lol:

Av flere årsaker tror jeg ikke han er av de som er "født"sånn og han har såpasas mye driv at jeg er optimistisk med tanke på å få trent det vekk men jeg har ingen erfaring overhodet på slikt :?

Jeg kommer til å ta kontakt med raseklubben på nyåret og spørre etter hjelp der,men jeg vil gjerne høre deres erfaringer på området.Har noen her trent det bort på egne hunder eller erfaring fra andres hunder?

For ordens skyld:dette er ikke et lettskremt og nevrotisk belger.Han er nesten raseutypisk stødig på alle andre områder enn høye smell. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan jo begynne å dra langt vekk fra en skytebane og trene og leke med hunden der en stund. Og så kan du dra nærmere og nærmere for hver gang dere er der. Blir hunden engstelig, så bli på det stedet til du ser at hunden blir mer rolig, før du drar nærmere. Blir hunden redd så dra tilbake "ett hakk". Det er en mulighet ihvertfall. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er uansett, og det vet du sikkert, at du ikke reagerer selv på lydene og smellene. Et klapp eller to av og til og noen beroligende (for all del ikke trøstende) ord er max. Forhold deg helt rolig til lydene sånn at han merker på deg at dette er egentlig ikke noe å være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på skytebane men kommet til at det blir for negativt at jeg ikke kan kontrollere skuddene.Og nei,jeg trøster han ikke :wink:

Er det virkelig ingen her som har trent det vekk? :?

Jeg kjenner optimismen dale her... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på skytebane men kommet til at det blir for negativt at jeg ikke kan kontrollere skuddene.Og nei,jeg trøster han ikke :wink:

Er det virkelig ingen her som har trent det vekk? :?

Jeg kjenner optimismen dale her... :D

Det sto en artikkel om dette i Canis, om hvordan Cecilie trente vekk dette vha. av godbitsøk, mens skuddene stadig kon nærmere...Så det går abslutt ann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får stötta varandra. Jag har aldrig haft en skotträdd hund förrut' date=' men vi ska bannemej lösa det :D[/quote']

He he ;)

Godt vi er like stae..Om ikke annet skal Loke være skuddfast innen 2007 :wink:

Vi får det nok til skal du se! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto en artikkel om dette i Canis, om hvordan Cecilie trente vekk dette vha. av godbitsøk, mens skuddene stadig kon nærmere...Så det går abslutt ann!

Ja jeg har lest den sånn ca 5 ganger nå :wink:

Tror ikke godbitsøk er tingen for Loke,men kanskje drakamp?

Eller lek med andre hunder..

Noen som har en skuddfast løpsk tispe de vil låne bort?Eller en sau han kan jage..

Neida,artikkelen er intressant den og jeg innbiller meg det er noe slikt jeg må gjøre.Få han i skikkelig driv for så å presentere smellet...Men det må planlegges nøye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har lest den sånn ca 5 ganger nå :wink:

Tror ikke godbitsøk er tingen for Loke,men kanskje drakamp?

Eller lek med andre hunder..

Noen som har en skuddfast løpsk tispe de vil låne bort?Eller en sau han kan jage..

Neida,artikkelen er intressant den og jeg innbiller meg det er noe slikt jeg må gjøre.Få han i skikkelig driv for så å presentere smellet...Men det må planlegges nøye...

Av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på Canis nå, vet det sto i ekspertpanelet at hunder kunne blir reddere hvis man lekte drakamp (Det sto også en eller annen grunn til det) Men det gjelder sikkert ikke alle hunder, og man burde vel finne det relativt raskt ut...Du kunne ikke latt han søke etter leker? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på Canis nå, vet det sto i ekspertpanelet at hunder kunne blir reddere hvis man lekte drakamp (Det sto også en eller annen grunn til det) Men det gjelder sikkert ikke alle hunder, og man burde vel finne det relativt raskt ut...Du kunne ikke latt han søke etter leker?

Hva?? :-o

Uffda...da gikk den planen i vasken.Jeg får meg heller ikke inn på canis :?

Skulle vært spennede å lest begrunnelsen..Jeg vet ikke om lekesøk er sterkt nok for han.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serveren til Canis er nede for tiden.

Om det skal være farlig med drakamp? Vet ikke hva denne eksperten hos Canis sikter til, men kan tenke meg at det ikke er bra om man leker med litt belastning eller press på hunden. Det er jo så lett å legge på litt belastning, så hunden biter hardere om filla eller begynner å knurre...

Og så er det hunder som leker bare "fordi vi vil at den skal", tror ikke at Loke er av den typen, men det er jo verd å tenke på.

En annen sak er jo at hundene godt takle en god del ubehag om de er høyt i stress. Feks at de ikke kjenner smerte mens de jobber, at fuglehunden er skuddfast på jakt, men ikke i hverdagen, eller at hunden er skuddfast mens den leker/er i aktivitet, men er berørt når den er passiv.

Da er det lett å lure seg selv - målet bør jo være at hunden også kan slappe av og være passiv mens det smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serveren til Canis er nede for tiden.

Om det skal være farlig med drakamp? Vet ikke hva denne eksperten hos Canis sikter til, men kan tenke meg at det ikke er bra om man leker med litt belastning eller press på hunden. Det er jo så lett å legge på litt belastning, så hunden biter hardere om filla eller begynner å knurre...

Og så er det hunder som leker bare "fordi vi vil at den skal", tror ikke at Loke er av den typen, men det er jo verd å tenke på.

Hvordan legger man press på hunden i en lekesituasjon? Lassie knurrer alltid når jeg har drakamp med han, er det negativt? Og hvordan merker man at hunden leker bare fordi "man vil?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på at Loke ikke er av den typen -han leker drakamp enten jeg vil eller ikke desverre ;)

En annen sak er jo at hundene godt takle en god del ubehag om de er høyt i stress. Feks at de ikke kjenner smerte mens de jobber, at fuglehunden er skuddfast på jakt, men ikke i hverdagen, eller at hunden er skuddfast mens den leker/er i aktivitet, men er berørt når den er passiv.

Da er det lett å lure seg selv - målet bør jo være at hunden også kan slappe av og være passiv mens det smeller.

Jeg merker godt forskjell på Loke løs lekende i skogen når noen skyter og Loke liggende avslappet i skogen når noen skyter..

Jeg har enda ikke sett noen reaksjon hos han når vi er i bevegelse men han skvetter til når vi har pause.(nå har det ikke smelt helt,helt nærme enda).

Går det ikke ann å først trene det inn når hunden er i drift for så å gradvis introdusere skudd når den er i ro? Det var noe sånt jeg gjorde med lyden av klikkeren... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan legger man press på hunden i en lekesituasjon? Lassie knurrer alltid når jeg har drakamp med han, er det negativt? Og hvordan merker man at hunden leker bare fordi "man vil?"

At hunden knurrer behøver jo ikke bety at den er under press. Noen hunder knurrer uansett. Men du kan jo prøve deg frem ved å leke på ulike måter, feks variere kroppsholdningen, om du står bøyd over hunden eller med siden til, om du beveger filla voldsomt eller forsiktig osv og finne ut om du ser forskjell i lekeatferden/knurringen hans.

Noen legger bevisst press på hunden feks med truende kroppsspråk, ligge ned og sparke lett på hundens framben, holde for øynene, dunke i siden, slagmarkeringer osv, men det er vel helst de hundene som skal gå i forsvar under bitearbeid.

Risken for våre "vanlige" hunder er vel at belønningskvaliteten blir dårligere om leken blir litt ubehagelig (selv om det er aldri så lite og hunden tilsynelatende er intens nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være lurt å begynne med skudd/smell med en viss (lav) intensitet, og så utover i økten jobbe med avtakende intensitet for hver repetisjon.

Altså begynne på en viss avstand til skytteren og så bevege seg bort fra skytteren. Når det fungerer, kan en neste dag begynne litt nærmere. Ofte bygger hundene på seg ubehag i løpet av økten selv om de ser glade ut og tar belønninger. Særlig med hunder som er så glad i lek og er lette å belønne, er det lett å bli lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være lurt å begynne med skudd/smell med en viss (lav) intensitet, og så utover i økten jobbe med avtakende intensitet for hver repetisjon.

Altså begynne på en viss avstand til skytteren og så bevege seg bort fra skytteren. Når det fungerer, kan en neste dag begynne litt nærmere. Ofte bygger hundene på seg ubehag i løpet av økten selv om de ser glade ut og tar belønninger. Særlig med hunder som er så glad i lek og er lette å belønne, er det lett å bli lurt.

Ok

Så på en måte blir belastningen den samme/større selv om man beveger seg vekk fra lyden..

Høres egentlig fornuftig ut.Selv om min første innskytelse ville vært å gjøre det litt omvendt -bevege oss nærmere skytteren. Det skal egentlig bli litt spennende dette,selv om jeg selvfølgelig skulle ønske han ikke var skuddredd så kan det bli en nyttig erfaring :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...