Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av frossen sæd og lagring


Pyrris
 Share

Recommended Posts

Bare nysgjerrig, men de/dere som importerer sæd, har dere møtt hunden tidligere på utstilling e.l, eller kjenner andre som har møtt hunden?

Tenker bare at jeg synes det virker rart å ønske valper etter en hund man aldri har møtt, om det i det hele tatt er tilfellet, for selvom hunden gjør det bra på utstilling/andre grener, kan man jo ikke vite hvordan hunden ellers er, for egen eier er jo ikke nødvendigvis en god/nøytral part å få fakta fra?

Jeg kan bare svare for meg selv, men ja. Hunder man vurderer dette etter er hunder som jeg enten har møtt selv og likt godt, som andre anbefaler på det sterkeste og/eller som har stamtavler eller egenskaper som jeg finner interessant.

Så vidt jeg har forstått så er det eneste i Norge. Mange svensker reiser faktisk til Danmark for å få det gjort, både lagring og inseminering.

Hannhundeier ordnet med tømming, frysing og lagring (og alle blodprøver ++ som var krav fra Australia).

Selv så booket jeg ett firma som kun drev med transport av sperm på div dyr. Etter at jeg hadde betalt så ordnet de frakten fra Australia og helt til NVH. De valgte bruke Fedex. Mva utgiftene og utgiftene for ompakking hos NVH kom på 3000,- i Norge.

Jeg var så heldig at de skulle alt sende en tank fra Australia til Norge for å hente sperm her, og hadde god tid, så jeg kom billigere ut av det enn normalt. Men fortsatt kom det på tilsammen 17000 kr. Men da er også hannhundutgifter (sprang), tømming, blodprøver og lagring inkludert OG mva av de utgiftene. Men da eier jeg spermen helt og holdent og trenger ingen signatur eller godkjennelse for bruk av spermen på mine tisper (eller jeg kan velge selge den.)

Fedex leverte det direkte til NVH, ved Ragnar Thomassen. Alt dette ble gjort via firma jeg valgte bruke.

Ok, takk!

Hva med importtillatelse trenger man det?

Og hvis dette blir aktuelt, så ber jeg altså bare hannhundeier fikse dette med veterinærer i sitt land, som sender det til NVH. Jeg tar kontakt med NVH for å informere at det kommer sperm, eller må dette søkes om også? Og NVH ordner alt der. Jeg må dermed bare betale?! Og reise dit for å få jobben gjort :)

Og jeg trenger da ikke underskirft fra hannhundeier til reg. men kun min egen...

Hm... er jo ikke så avskrekkende likevel kanskje... Men må innrømme at jeg får "hetta" når det er så mange ledd der ting kan gå galt... Litt "enklere" på en måte å reise for naturlig parring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv, men ja. Hunder man vurderer dette etter er hunder som jeg enten har møtt selv og likt godt, som andre anbefaler på det sterkeste og/eller som har stamtavler eller egenskaper som jeg finner interessant.

Ok, takk!

Hva med importtillatelse trenger man det?

Og hvis dette blir aktuelt, så ber jeg altså bare hannhundeier fikse dette med veterinærer i sitt land, som sender det til NVH. Jeg tar kontakt med NVH for å informere at det kommer sperm, eller må dette søkes om også? Og NVH ordner alt der. Jeg må dermed bare betale?! Og reise dit for å få jobben gjort :)

Og jeg trenger da ikke underskirft fra hannhundeier til reg. men kun min egen...

Hm... er jo ikke så avskrekkende likevel kanskje... Men må innrømme at jeg får "hetta" når det er så mange ledd der ting kan gå galt... Litt "enklere" på en måte å reise for naturlig parring...

Fra Australia er det visse krav som må oppfylles og ha dokumenter fra offentlig veterinær. En del av det jeg betalte til fedex var etter kontroll fra mattilsynet ved import.

Du må søke NKK først om plass i sædbanken. De sender den videre til NVH etter godkjenning. Om du får skriftlig godkjenning fra eier av hannhund at du har full disp.rett så trengs kun din underskrift for uttak og registrering.

Fedex tok kontakt med NVH for meg om at de kom og leverte det. Jeg var ikke del i den prosessen overhode.

Nå har jeg vært innom for blodprøve og samtidig snakket med Ragnar om at jeg skal gjøre ett uttak i sædbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Australia er det visse krav som må oppfylles og ha dokumenter fra offentlig veterinær. En del av det jeg betalte til fedex var etter kontroll fra mattilsynet ved import.

Du må søke NKK først om plass i sædbanken. De sender den videre til NVH etter godkjenning. Om du får skriftlig godkjenning fra eier av hannhund at du har full disp.rett så trengs kun din underskrift for uttak og registrering.

Fedex tok kontakt med NVH for meg om at de kom og leverte det. Jeg var ikke del i den prosessen overhode.

Nå har jeg vært innom for blodprøve og samtidig snakket med Ragnar om at jeg skal gjøre ett uttak i sædbanken.

Takk, blir 100 ganger klokere av å spørre noen enn å lese seg til det samme i alle retningslinjer og regler.

Har forsøkt å søke litt ang import av sperm og hvilke regler som gjelder, men finner lite... alle landene jeg vurderer er innenfor EU.

Noen ide, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, blir 100 ganger klokere av å spørre noen enn å lese seg til det samme i alle retningslinjer og regler.

Har forsøkt å søke litt ang import av sperm og hvilke regler som gjelder, men finner lite... alle landene jeg vurderer er innenfor EU.

Noen ide, noen?

Send Mail til Mattilsynet. Spør om å få reglene for import av sperm fra hund fra land x og på engelsk. Så kan det leveres direkte til veterinæren i utlandet.

Sperm hadde iallfall andre regler fra Australia enn en levende hund. Og det er komersiell import i seg selv og endrer reglene der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått veldig god hjelp fra Mattilsynet da jeg er i samme situasjon nå. Det er visse helsekrav hannhunden må oppfylle før tømming, skjemaet med disse krav etc fås av Mattilsynet, og jeg må søke plass i Sædbanken. Når det er godkjent, kommer jeg til å få Thomassen til å sende en beholder over til USA, da ventelistene på beholdere der er lang. Veterinæren som tapper denne hannhunden er reproduksjonsspesialist, så de fikser alt med shipping via FedEx selv (de har mye erfaring med det). Jeg må melde fra til grensekontrollen på Gardemoen om når forsendelsen er ventet (selv om FedEx også gjør dette, er det i følge Mattilsynet helt og holdet mitt ansvar), og jeg informerer Thomassen om når forsendelsen er ventet til NVH. Kjenner andre som har brukt metoden at Thomassen har sendt beholder, og de sa det var enda enklere enn at hannhundeier sendte med beholder.

For min del gjelder det nå bare å få sakene inn i landet før tispa løper..!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
22 timer siden, Justisia skrev:

Hvor mange strå regner man å bruke på én inseminering?
Hvor stor er sjansen for vellykket befruktning av sperm som har ligget nedfrosset en stund?
Hvor lenge kan man lagre sperm hos NKK?

Det spørs på "hvor store" stråene er (litt forskjellig praksis fra land til land). 
Tror det vanlige er mellom 2-4 strå. 
Jeg brukte nettopp (på kullet jeg har her hjemme nå) sperm som har ligget lagret hos NKK i 8 år. 
Det ble 5 flotte valper! Vet om sperm som har vært lagret med vellykket resultat betydelig lenger. 

Jeg har inseminert vha frossen sperm 7 ganger - med 5-7 valper HVER gang! Aldri hatt en tispe som går tom, Ragnar Thomassen er et unikum! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Shlush skrev:

Hvor mange strå får man som regel på tapping av 1 hannhund av stor rase? :-) 

Jeg tror jeg har 24 strå på lager etter to tappinger... tror... :) 

Jeg har forresten sett valper etter insemineringer der far var født på 80-tallet, så det er nok temmlig lang holdbarhet på disse svømmerne om de er tappet og lagret på riktig måte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Shlush skrev:

Hvor mange strå får man som regel på tapping av 1 hannhund av stor rase? :-) 

 

Ot. Noen som vet hvor i trheim man får tappet og lagret? 

Heimdal kanskje? Dvs lagring tror jeg kun er på NVH, men Relling på Heimdal er jo god på dette, så går an å høre der sikkert :) 

http://www.heimdaldyreklinikk.no/tjenester.html står ihvertfall rapping og frysing, også kanskje lagring på NVH? :) Min hanne har blitt tappet der i forbindelse med sædprøve, men vi sparte jo ikke på noe da :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...