Gå til innhold
Hundesonen.no

Keeshond som førstegangshund?


Runa
 Share

Recommended Posts

Jeg er en student på 20 år, som har veldig lyst til å kjøpe meg en hund. Etter å ha sett et par dokumentarer om hvordan mange rasehunder har endt opp med helseproblemer pga. avl på hunder med arvelige sykdommer og uhedige fysiske egenskaper, har jeg måttet gå bort fra de fleste selskapshundrasene. Eksempelvis er det alt for mange raser som har blitt avlet til å ha så korte snuter at de sliter med å puste, eller så korte ben at de knapt kan løpe, og jeg kan ikke med god samvittighet kjøpe meg en slik valp.
Etter en del leting etter en god førstegangshund som er godt egnet til leilighetsliv, har godt gemytt og ikke minst er SUNN, har jeg falt ned på at Keeshond kanskje kan være et godt valg? Likevel er jeg usikker, da jeg aldri har møtt en Keeshond, og man finner så ymse av informasjon på nettet og i hundebøker.
Grunnen til at vi (jeg og samboer) ønsker å skaffe oss hund, er først og fremst at vi vil ha et selskapsdyr som vi kan ta vare på sammen. Mine foreldre har en Shibatispe på sju år, Aiko, som jeg er veldig knyttet til, i tillegg har jeg alltid vært et "hundemenneske". (Shiba er forøvrig uaktuelt da de på ingen måte er en god førstegangshund, dette fikk vi raskt erfare med Aiko.)
Hunden vil vanligvis måtte være alene i 4-7 timer på hverdager, og vi vil lage en ordning hvor hunden som regel blir gått tur med tre ganger daglig. I tillegg vil den bli tatt med i hundepark og på lengre skogsturer i helger og ferier. Hunden må kunne trives på et mindre område, muligens uten hage.
Vi har ingen barn og planlegger heller ikke å få, men det er veldig viktig for meg at hunden likevel er trygg, imøtekommende og tolerant mot eventuelle venner som kommer på besøk, våre familier og slektninger, samt andre hunder den kommer til å møte.