Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fotografere agility innendørs?


Petra
 Share

Recommended Posts

Jeg lekte meg litt med den nye 24-70mm f2.8-zoomen min på en agilitytrening her om dagen. Vi trener innendørs i en ridehall, og for mine øyne så det ut til å være greit lys der. Men det syntes ikke kameraet :-)

Selv på ISO 800-1600 fikk jeg ikke korte nok lukkertider til at hundene ble skarpe. Og denne gangen er jeg nokså sikker på at det ikke var fordi jeg er ustø på labben, for selve hinderet ble skarpt.

Hva kunne jeg gjort bedre? Kunne selvsagt brukt et lyssterkt fastobjektiv. Ulempen med det er at jeg ikke hadde mulighet til å forflytte meg noe særlig for å få hunden på passende avstand. Men enda viktigere, at dybdeskarpheten hadde blitt så liten at det hadde blitt vanskelig å få hunden skarp uansett? Ække sååå god på å fokusere nøyaktig og reagere raskt, liksom :-)

Er dette en situasjon hvor det kunne ha vært lurt med et kamera som takler høyere ISO? Eller kan det fikses greit med et bedre objektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt selvmotsigelse ute å går her...

Å fotografere løpende hunder med f/2.8 med objektivet stillt inn på feks. 70mm i dårlig opplyst ridehall funker med stor sannsynlighet dårlig. Dette kunne jeg fortalt deg før du gikk i innkjøp av objektivet.

Når attpåtill målet er å ta bilder av løpende hunder, så har "graver" du din egen grav, for dette er nermest umulig og få til på en god måte.

Men du sier at hinderet ble skarp og ikke hunden og det tyder på at du har bommet med fokus og truffet hinderet og ikke hunden. Lukkertiden var god nok til å få hinderet skarpt (for det står jo rolig) men for dårlig til at hunden ble skarp.

Ergo så er lukkertiden for lang til at du kan få en løpende hund skarp.

Løsningen er som følger:

Nemmelig å skru opp ISO ytterligere og mest sannsynlig vil du også måtte satse på mer lyssterk optikk i tillegg.

Alternativt kan du lære deg å bruke ekstern blits, men dette vil nok forstyrre hundene og eller andre i slike tillfeller, så her står du igrunn kun igjen med å skru opp ISO ytterligere og eller kjøpe lyssterk fast optikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er andre grunner til at jeg kjøpte det objektivet enn å ta innendørs ag-bilder, da :-) Selv om jeg innrømmer at det var litt vel naivt å prøve å ta ag-bilder innendørs med det .-)

Men jeg tror du leser meg feil eller undervurderer meg en smule hvis du synes det jeg skriver er selvmotsigende, jeg kan ikke se at jeg skriver noe annet enn deg?

Jeg skrev jo selv at problemet var lukkertidene, noe som kan løses med høyere iso eller større blender.

Ulempen er at det er grenser for hvor mye iso kan skrus opp på mitt kamera uten at det blir masse iso-støy. Jeg aner ikke hvor denne grensa går, men antar at over 800-1600 ikke blir så pent?

Objektiv med større blender har, som jeg skrev, sine ulemper, spesielt med tanke på dybdeskarphet. Det er jo ønskelig med uskarp bakgrunn, men jo mindre dybdeskarphet, jo vanskeligere blir det jo å knipse akkurat i tide til å få hunden skarp. Eller innbiller jeg meg at f.eks. en f1.8 vil gi mindre dybdeskarphet enn den faktisk gjør?

Så derfor lurte jeg på om jeg kunne fikse problemet bare ved hjelp av et bedre objektiv, eller om jeg også burde hatt en kamera som takler høyere iso slik at jeg slipper å bruke aller største blender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klønet nok litt til når jeg skrev det med selvmotsigelse, så det beklager jeg.

Hvor stor dybdeskarpheten blir ved diverse blenderåpninger kommer ann på hvor lang avstand det er til motivet. Så selv om du bruker 85mm og blender f/1.2 så kan du allikevel få akseptabel dybdeskarphet hvis du befinner deg noen meter fra motivet. Noe du sannsynlighvis gjør med en tele.

Men går du til nærgrensen så er det bare dårlig nok en millimeter dybdeskarphet.

Ja, det er mulig du kan fikse problemet med et mer lyssterkt objektiv, men om det er nok alene vet jeg ikke før jeg vet EXIF data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, begynte å frykte at jeg hadde misforstått alt her, jeg nå :-) Jeg har som du skjønner ingen følelse av hvor mye dybdeskarphet jeg får ved ulike avstander og brennvidder og slik, så jeg får bare sette på 50mm og prøve meg frem. Og spare opp til en 85mm eller noe slik. Forhåpentligvis billigere enn å skifte kamera :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tillfelle så kan det hende du bør gjøre begge deler. Altså bytte kamera OG nytt objektiv. For hvis et evt. nytt kamera gir deg dobbelt så god ISO ytelse, så vil du doble hastigheten på lukkertiden bare der. Kjøper du i tillegg lyssterk fast optikk med f/1.4-f/1.8 lysstyrke kontra f/2.8 som du har i dag, vil hastigheten på lukkertiden dobles nok en gang.

Men det blir MYE lettere å gi mer konkrete tips hvis du laster opp bildet du er missfornøyd med og legger ved fullstendig EXIF data. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt, håper det går bra :)

Litt selvmotsigelse ute å går her...

Å fotografere løpende hunder med f/2.8 med objektivet stillt inn på feks. 70mm i dårlig opplyst ridehall funker med stor sannsynlighet dårlig. Dette kunne jeg fortalt deg før du gikk i innkjøp av objektivet.

Når attpåtill målet er å ta bilder av løpende hunder, så har "graver" du din egen grav, for dette er nermest umulig og få til på en god måte.

Men du sier at hinderet ble skarp og ikke hunden og det tyder på at du har bommet med fokus og truffet hinderet og ikke hunden. Lukkertiden var god nok til å få hinderet skarpt (for det står jo rolig) men for dårlig til at hunden ble skarp.

Ergo så er lukkertiden for lang til at du kan få en løpende hund skarp.

Løsningen er som følger:

Nemmelig å skru opp ISO ytterligere og mest sannsynlig vil du også måtte satse på mer lyssterk optikk i tillegg.

Alternativt kan du lære deg å bruke ekstern blits, men dette vil nok forstyrre hundene og eller andre i slike tillfeller, så her står du igrunn kun igjen med å skru opp ISO ytterligere og eller kjøpe lyssterk fast optikk.

Jeg lurer litt på det samme, men syns du snakker veldig rundt grøten her. Hva kan gjøres for å få det bedre? Er ikke 2,8 ganske bra lyssterkt objektiv? Jeg sparer til en 2,8 zoom nå, nettopp for å ta bilder av hunder i fart, er det ikke bra nok?? Aldri i verden om jeg kommer til å kjøpe en zoom med under 2 i blenderåpning, det har jeg ikke råd til, så hva kan gjøres med en 2,8 for å få best mulige bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt, håper det går bra :)

Jeg lurer litt på det samme, men syns du snakker veldig rundt grøten her. Hva kan gjøres for å få det bedre? Er ikke 2,8 ganske bra lyssterkt objektiv? Jeg sparer til en 2,8 zoom nå, nettopp for å ta bilder av hunder i fart, er det ikke bra nok?? Aldri i verden om jeg kommer til å kjøpe en zoom med under 2 i blenderåpning, det har jeg ikke råd til, så hva kan gjøres med en 2,8 for å få best mulige bilder?

Kan ikke helt se at jeg snakker rundt grøten...?

Men til poenget:

Jeg har jo allerede sagt hva som må gjøre for å få det bedre, men kan jo gjentameg selv på en litt annen måte.

Man får så vidt jeg vet ikke tak i noen zoom med bedre lysstyrke enn f/2.8. Man betaler MYE for en god zoom med f/2.8 fordi det koster mer å lage, objektivene er ofte tyngre etc. Zoom er sikkert fint til mye, men til det som skisseres her kan vi vel si at zoomens svakheter dukker opp.

Hva som er bra nok kommer ann på lysforholdene der du er. Selv om man kjøper verdens mest lyssterke objektiv så er man ikke sikret god nok lukkertid alle steder. Dog så er man oftere sikret enn med en f/2.8 zoom.

Det ENESTE du kan gjøre for å få kjappere lukkertid og dermed forhindre bevegelsesuskarphet UTEN å bytte ut objektivet ditt er å øke ISO'en. Det vil gi deg kornete bilder, men kanskje rask nok lukkertid til å fryse hunden din. Det er uansett bedre med korn o bildet enn å få et uskarpt bilde grunnet bevegelsesuskarphet. Førstnevnte kan i stor grad fjernes i etterbehandling. Det kan man ikke med bevegelsesuskarphet.

Hvis IKKE du har mulighet til å skru ISO mer opp, så er ENESTE mulighet å kjøpe etmer lyssterkt objektiv. Lyssterke fastobjektiver er billigere å lage og er ofte lettere og bære. Dem gir bedre bildekvalitet og som sagt langt bedre lysstyrke.

Hvis heller ikke et nytt objektiv hjelper deg, så har du overvurdert kameraet ditt kraftig. Da annbefaler jeg deg et fotokurs for å få litt grunnleggende forståelse omhvordan dette virker.

For å ta et eksempel:

Selv en Canon 1Dx med 85,, f/1.2L til en samlet sum av 70.000,- kan komme til kort når det gjelder actionfoto i mørke lokaler.

men igjen... bilder sier mer enn tusen ord, så last opp orginalbildene med EXIF data,så blir det enklere å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min zoom som er f4. Den er knall den. 70-200 fra Canon.

Inne på d4a brukte jeg 24-105 f2.8 og hadde ingen problemer med å ta bilder der.

Men litt kamera tåler en del høyere ISO :-)

Nettopp :)

Ditt kamera takler sikkert høyere ISO enn TS sitt. Eller så kan de så klart også være forskjell på belysningen i lokalene dere har vert. Det skal ikke mye forandringene i lyset til før lukkertiden hopper fra brukenes til ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min zoom som er f4. Den er knall den. 70-200 fra Canon. Inne på d4a brukte jeg 24-105 f2.8 og hadde ingen problemer med å ta bilder der. Men litt kamera tåler en del høyere ISO :-)
Tok du bilder av agility-hundene da? Husker du ca. hvilke innstillinger du brukte? Jeg husker ikke helt hvordan lyset på D4A er, så jeg greier ikke å sammenligne skikkelig. Men vil tro at lyset der jeg var, var sånn ca normalt innelys. Ikke veldig mørkt i hvert fall. Har forøvtig tatt helt fine bilder med samme objektiv av lekende hunder i skumringen. Da var det litt mørkere enn i hallen, men litt snø som hjalp til litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
    • Så herlig! Ja, er en ikke ladbar hybrid jeg tenker. Ikke all verdens med strøm, men det hjelper godt til på bykjøringen som det fort blir litt av i hverdagen til/fra jobb og diverse treninger.
    • Jeg har Prius, og det er overraskende god plass i den (ikke-ladbar). Baksetene kan legges helt flatt eller tas ut. Har faktisk nettopp vært på en 10-dagers roadtrip der jeg campet i bilen, og det var helt uproblematisk med masse bagasje og hund på slep. I tillegg er drivstoffutgiftene minimale, og den er ekstremt driftssikker. Det sagt, så er den jo ikke i nærheten av f.eks. en RAV4 mtp. plass. Jeg drømmer om en VW Caddy, men ser jo for meg at den sluker drivstoff, så jeg tenker at en RAV4 hybrid (hvis de finnes som ikke-ladbar?) er en fin mellomting.
    • Ja, heldigvis mye å velge i blant 5-seterne! Ser ut til å bli en Rav4 med lavt dobbeltgulv i bagasjerommet og takboks til ski og større ting, har så god erfaring med de bilene allerede. Baksetene blir ikke flate, men det blir det ikke i mange biler uansett og så blir det jo hakket mindre sikkert. En liten sjanse til at det blir Caddy og, men etter å ha sett på de litt mer tror jeg ikke at jeg har behov for såpass plass😅  Takk for hjelpen! Fint å bare få drøftet valget med litt nye mennesker😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...