Gå til innhold
Hundesonen.no

Veteran på utstilling

Bikipile
 Share

Recommended Posts

Jeg har en shibagutt som bikket åtte år i desember, og som jeg har litt lyst til å stille som veteran kanskje en gang i framtiden, men siden jeg ikke har hatt veteranhund tidligere er jeg litt usikker på hvordan dette gjøres.

Melder jeg han bare på i veteranklasse? Hvis han gjør det ok der (blir best), havner han da i konkurranse for å bli beste veteran? Kan en veteran få CK/Cert?

På forhånd tusen takk for svar :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melde på i veteran ja. Hvis han får exc går han videre til konkurranse klassen (det gjør han også med very good om det er færre enn 4 med exc). Får han CK (kan ikke tildeles VG-hunder) går han videre til beste hannhunds-klassen. Han konkurrerer da om cert (hvis han ikke er champion fra før), men ikke CACIB. Får han "bare" exc, men ikke CK er han ferdig i rasebedømmelsen, men er kvalifisert til å delta om beste veteran videre. Blir han beste veteran i rasen går han videre til finalen sammen med de andre rasenes beste veteraner.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld på i veteranklasse så sant du ikke er ute etter CACIB :).

Han kan konkurrere om cert om han ikke allerede er N UCH, og vinner han sin klasse med CK er han med i beste hannhundklasse på lik linje med alle andre med CK. Han kan selvsagt også bli BIR - da blir han både BIR og BIR-veteran. Blir han ikke BIR, skal han konkurrere med beste veterantispe om å bli BIR/BIM-veteran. Vinneren her går til BIS-veteranfinalen (og er det bare han som veteran blir det ingen konkurranse om BIR-veteran - da er han kvalifisert ved å få en excellent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en shibagutt som bikket åtte år i desember, og som jeg har litt lyst til å stille som veteran kanskje en gang i framtiden, men siden jeg ikke har hatt veteranhund tidligere er jeg litt usikker på hvordan dette gjøres.

Melder jeg han bare på i veteranklasse? Hvis han gjør det ok der (blir best), havner han da i konkurranse for å bli beste veteran? Kan en veteran få CK/Cert?

På forhånd tusen takk for svar :)

Han meldes bare på i veteranklasse ja. Om man får excellent i eller blå i bedømningen så går han jo videre til konkurranseklassen, der han må bli nr 1 for å gå videre, og er det en veterantispe som har fått samme så konkurrer han mot denne tilslutt, og den beste av dem går videre.

Altså trenger han bare excellent for å gå i storringen. Han kan få CK og cert, men ikke cacib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Så da forstår jeg det som at veteranklassen fungerer som de andre klassene, og han kan komme til å konkurrere i BHK hvis han får CK, men han ikke kan få Cacib (ikke noe fare, det får han nok ikke uansett :lol: ). Og han i tillegg konkurrerer om å bli beste veteran hvis han vinner veteranklassen med excellent.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står som regel BIR veteran på sløyfene man får, ja. Men der det "syndes" mest er at man kaller det BIS-veteran selv om det er en to-dagers utstilling. Da blir det jo egentlig to BIS-veteraner (lørdagen og søndagens vinner - og de konkurrerer ikke mot hverandre), og det er jo eg. litt teit. Men jeg kommer likevel å kalle det BIS-veteran, jeg - selv om halve utstillingen ikke engang er ferdig... :-) Og det ER kos å stille veteraner, synes jeg. Har stilt massevis av ganger med flere hunder - og veteraner får en litt ekstra "nåmmin"faktor av både tilskuere og dommere. Jeg synes det er FLOTT å både se og ha velholdte veteraner - hunder som blir tatt vare på selv når alle evt. titler er i "boks" og nyhetens verdi er blitt borte. Vise at de lever fremdeles og har det bra, liksom. Pluss at jeg synes det er et positivt trekk at hunder holder seg lenge og ikke forfaller etter første valpekull, liksom.. Fun fact - De to mestvinnende beardishannene i fjor var forresten veteraner.. Litt trist at ingen oppdr. greier å få fram hunder som kan slå disse gamlingene, men, men.. (Vinneren var min Moby som ble 11 i Januar i år) Susanne

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...