Gå til innhold
Hundesonen.no

Furry Paws - hundeoppdrett- og treningsspill


Tabris
 Share

Recommended Posts

:lol: Maaaange dager å vente!

Men en 24HH tispe burde ha 3 kull :innocent: Har du resten av geneticen hennes?

Maks fire. Ta to når hun er rundt 30-50 med lavere HH hunder, slik at hun kan booste avkomma, og bruk høylevel 24HH på de to siste kulla når hun er 88+100 dager. Da får man høyest mulig kvalitet på de genetisk perfekte hundene, samt at man får opp kvalitet og genetikk fra de lavere hannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, eller du kan evnt. få mamman din hekta på spillet...Herrefred, moren min tar helt av, ringer meg stadig vekk, her om dagen kom hun for sent på jobb. Fått et kull, jo!

Skal jeg lage en sonenguild der?

Vi er sjette største guilden der nå.

Posted Images

Men jeg skjønner ikke helt, på hvilken måte påvirkes kvaliteten? Hvor finner jeg info om dette?

Hva er genetisk perfekt? Det er vel 24HH?`Så 24HH + 24HH blir jo 24HH uansett alder og level?

Jeg klarer jo ikke vente 30 dager med å ha kull på 24HH tispen min! Hva med hannhunden min på 24HH? Reduseres kvaliteten på hans avkom? Når er det best å bruke ham?

Jeg for min del er (foreløbig) ikke interessert i noe annet enn mye HH og lala sekundært, så om det ikke blir noe mindre HH av å avle mye på en hund så gjør det ikke noe for meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Maaaange dager å vente!

Men en 24HH tispe burde ha 3 kull :innocent: Har du resten av geneticen hennes?

kk EE BB Dd slsl atat SS mm rr tt cchcch gg uu lala stmcha stmstm HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH

Maks fire. Ta to når hun er rundt 30-50 med lavere HH hunder, slik at hun kan booste avkomma, og bruk høylevel 24HH på de to siste kulla når hun er 88+100 dager. Da får man høyest mulig kvalitet på de genetisk perfekte hundene, samt at man får opp kvalitet og genetikk fra de lavere hannene.

Burde prøve å ta litt hensyn til det da, men det er veldig fristende å kjøre i gang med å bruke den ene hannen som ligger ute med alle H'ene. Og da har jeg jo fortsatt tre muligheter om det kun er fire kull en tispe kan ha. Men vil du forklare litt nærmere hvordan dette fungerer med kvalitet og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på konkurransesiden til hunden, så står det et tall der: 1,xxxx Dess høyere tall, dess mer og lettere vinner hunden. Det er dette tallet som tispa gir lavere av om hun brukes ofte og tidlig. Hannen gir det samme hele veien. I tillegg økes det tallet av levelet foreldrene er på ved parring. Så to foreldre på level 5 gir bare 10 i bunnkvalitet, mens to på 50 gir 100. Genetikken blir ikke verre, men muligheten til å få yngre hunder med høyere level blir dårligere om man bare parre på unge hunder. Hva hjelper det med 24HH lala om de aldri kan bli champ fordi de har for lav konkurransekvalitet? Da kaster man bort bøttefullt med penger på konkurranser uten å få bedre brukshunder.

EDIT: en toppkvalitetshund vil levle minst 3 level i aller første konk, og deretter levle nesten daglig fram til level 25, da begynner det å gå saktere. En dårligkvalitetshund kan bruke både to og tre dager på de laveste levlene...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på konkurransesiden til hunden, så står det et tall der: 1,xxxx Dess høyere tall, dess mer og lettere vinner hunden. Det er dette tallet som tispa gir lavere av om hun brukes ofte og tidlig. Hannen gir det samme hele veien. I tillegg økes det tallet av levelet foreldrene er på ved parring. Så to foreldre på level 5 gir bare 10 i bunnkvalitet, mens to på 50 gir 100. Genetikken blir ikke verre, men muligheten til å få yngre hunder med høyere level blir dårligere om man bare parre på unge hunder. Hva hjelper det med 24HH lala om de aldri kan bli champ fordi de har for lav konkurransekvalitet? Da kaster man bort bøttefullt med penger på konkurranser uten å få bedre brukshunder.

Ah ok, da skjønner jeg! Jeg som har sittet på hendene og ventet til de har kommet på level 5 fordi jeg trodde det var så bra, men da venter jeg ikke lenge nok da.

Men jeg tenker at sånn i begynnelsen er det kanskje greit å ikke tenke alt for mye på det? På dalmatinerne er det sånn sett ikke ett problem der det er endel bra å ta av, men på dogo argentinoene er det omtrent bare dritt, og da vil jeg prøve å avle opp en gjeng som har minst 20HH, også når jeg har fått til det kan jeg roe ned å tenke mer på konkurransegreiene... høres lurt ut i mitt hode iallefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men på dogo argentinoene er det omtrent bare dritt, og da vil jeg prøve å avle opp en gjeng som har minst 20HH, også når jeg har fått til det kan jeg roe ned å tenke mer på konkurransegreiene... høres lurt ut i mitt hode iallefall :P

Du vil jo bruke lengre tid på å komme opp i 20HH (om du ikke bruker andres gode hanner innimellom) fordi de bruker lang tid på å levle, og du bruker derfor mye tid/penger på å komme deg videre. Konkscoren øker også ved levling, så dess høyere level, dess høyere tall gies til avkom. Feks en tispe på level 5 har 1,0042 men på level 25 har hun 1,010. Samme gjelder hannen. Dess høyere kvalitet, dess tidligere kan man sette første kullet og likevel få GODE avkom. Så om man har litt tålmodighet og avler smart bruker man færre generasjoner (og tid/penger) på å komme opp i både genetisk og konk kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på konkurransesiden til hunden, så står det et tall der: 1,xxxx Dess høyere tall, dess mer og lettere vinner hunden. Det er dette tallet som tispa gir lavere av om hun brukes ofte og tidlig. Hannen gir det samme hele veien. I tillegg økes det tallet av levelet foreldrene er på ved parring. Så to foreldre på level 5 gir bare 10 i bunnkvalitet, mens to på 50 gir 100. Genetikken blir ikke verre, men muligheten til å få yngre hunder med høyere level blir dårligere om man bare parre på unge hunder. Hva hjelper det med 24HH lala om de aldri kan bli champ fordi de har for lav konkurransekvalitet? Da kaster man bort bøttefullt med penger på konkurranser uten å få bedre brukshunder.

EDIT: en toppkvalitetshund vil levle minst 3 level i aller første konk, og deretter levle nesten daglig fram til level 25, da begynner det å gå saktere. En dårligkvalitetshund kan bruke både to og tre dager på de laveste levlene...

Aha, nå gikk det på et lys her! Har hatt noen valper som har levlet til 4 på første konkurranse, men så har det slakket ut til ca to dager for nytt level, muligens flere dager også, så det er et godt poeng det du skriver :)

OMG OMG OMG :frantics: hun er jo dilute bærer også!!!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh da har jeg oppdrettet ganske bra hunder da, alle mine nesten har levlet 4 levler første konken :D

Om de levler raskt videre har du gjort det bra :) Jeg har hatt skithund som levlet tre første konk, så tok det fem dager for neste og neste igjen... Det kommer selvsagt litt an på type sport og antall deltakere, men kvalitetshunder (konktallet) levler fortere enn lavkvalitet. Det hjelper også å bruke puppy pamphlet :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tulip :lol: seriøst, hvordan vet du så mye om dette allerede? Begynte vi ikke å spille samtidig?

Hva lønner det seg å velge for å levle fortest mulig? Jeg velger som regel enten cheapest og færrest påmeldte, eller bias og cheapest eller blander litt. Men jeg er ikke sikker på hva som er lurest... jeg tenker at cheapest sikkert er lurt å ta med, blir litt mye å betale 3000 kr pr hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest utrolig mye overalt på forumet, mange gode forklaringer i de forskjellige chatrommene, samt spurt de som har hatt GD leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge. Har omtrent ikke vært på sonen siste uka, lest meg opp på FP jeg :lol:

:lol:

Har blitt litt oppslukt jeg og kan man si... den første uken var jeg bare innom sonen for å sjekke denne tråden, fikk ikke med meg stort annet. Fortsatt er sonen litt i bakgrunnen egentlig. Dette er jo det perfekte hundenerd spillet. Jeg tror det er best å ikke prøve å forklare mine ikke-hundete venner hva jeg holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...