Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen her som har erfraringer med å fore med vom/råfor?

kristine m
 Share

Recommended Posts

Jeg forer mine to golden-tisper med Royal Canin. Jeg er forsåvidt veldig fornøyd med dette tørrforet,- men særlig den ene tispa mi har ofte perioder der hun er matlei. Hun bare ser på knottene,- og bruker energi på å prøve og oppdrive og "stjele" annen mat som ikke er tiltenkt henne..

Jeg vurderer derfor å begynne og fore med råfor/vom. Dette vil gjerne bli mere arbeidsomt for meg, men jeg er lei av en matlei hund der det er en "kamp" å få i henne dagsrasjonen...Er det noen her inne som har gode erfaringer med vom,- eller dårlige.... Jeg tenker at det er bra for både pels og hud selv om mine hunder heldigvis ikke er plaget med allergi. Dessuten må det være fint å gi hunden noe den liker..... :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt råfôring i mange år nå, og går aldri tilbake til tørt for å si det slik. Absolutt det mest naturlige og beste for en hund (eller andre rovdyr) å spise.

Selv gir jeg både etter Prey Model, bare kjøper diverste kjøtt/ben/innmat fra frysedisken altså, samt gir også Vom og hundemat da det er billig og bra slakteavfall, og lett å ha tilgjengelig.

Hunden ser alltid frem til måltidet med stor iver. ;) Og greit å variere litt, bruker du VogH som hovedfôr behøver du ikke tenke så mye på 80/10/10-regelen til PM heller om du bare ønsker å gi litt kjøtt og kjøttfulle ben ved siden av for variasjon (og bedre tannrens). Kan også variere i variantene fra VogH, selv kjøper jeg både 25, 33 og den med ren vom (kumage).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde v&h i et år på min tispe

Pelsen ble fantastisk flott!! Men desværre opplevde jeg mer negative sider ved fòret, enn posetive, på min tispe.

-Oppkast hver eneste dag, noe som resulterte i et sårt spiserør

-Perioder med diarè

-Tannsten og ekkel ånde

Samme var med med Norwegian Polar også.

Men dette er min hund, og hun er ganske sensetiv fra før av, så for oss var ikke råfòring tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å råfore min når han var 5 mnd ca, etter at han fikk diaré som ikke gikk over til tross for antibiotika, zoolac og skånemat. Hadde super effekt det, etter det har han vært fin i magen, nå er han over 20 mnd :) Forer stort sett på V&H nr 25, i perioder noen av de andre variantene eller med kjøtt vi finner i butikken. Skal ikke tilbake til tørt i alle fall! Han fikk i seg en porsjon med tørrfor i fjor vinter, og da bæsjet han gult slim i et døgn etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Fjotten her kunne fint gå i dagesvis og bare spise en brøkdel av det han burde, eller gå et par dager omtrent uten å spise i det hele tatt. Det hadde nok sikkert noe med alderen å gjøre (pubertet), men jeg tror også at overgang fra tørt til V&H er grunnen til at han nå har veldig mye bedre matlyst enn før. Noe matvrak blir han vel aldri, men jeg får stort sett alltid i han dagsrasjonen (og noen dager sleiker han skålen ren, og dytter rundt på den for å se om han får/finner mer!), og han har gått opp fra 28 kg ved 2-årsalder til 32 kg nå ved 3,5 år (sist han ble veid hos vet var han 30kg, og da syntes vet han var vel tynn). Får han tørrfôr nå, så spiser han ganske bra først (sikkert fordi det er "nytt og spennende"), men så blir det veldig fort uinteressant, og det er tilbake til "halv dagsrasjon for dagen" type spising..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hundene mine det samme som Havanaislove skriver over her :) Funker supert her i huset og de blir veldig tilfredse når de får kose seg og gnage på kjøtt/bein eller hele høner for eksempel. Julemiddag hver dag! :D Annbefaler deg å melde deg i disse gruppene på facebook;

http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#!/groups/136138033146273/

http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#!/groups/raforing.preynorge/

http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#!/groups/bekymringsfriraaforing/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så forskjellen på Vom og Hundemat og Norwegian Polar? Like bra, eller...? Hvor mye sånn ca er dagsrasjonen på en golden tispe med normalt aktivitetsnivå på ca 30 kg?

Ettersom jeg har søkt og studert så virker det som om Nerwegian polar er noe billigere enn V og H, men mulig dette ikke stemmer.... Virker også som at man må gi fiskeolje i tillegg ved foring på Vog H nr 33, mens man ikke behøver dette når man forer med Norwegian polar. Fiskeolje er nå bra uansett da.

Det er sikkert flere tråder om dette, klarer ikke å bla meg bakover i sidene for å finne disse :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Polar er varmebehandlet og inneholder ca 9% mais, mens V&H er rått, og inneholder kun animalske produkter. Jeg har aldri prøvd NP, men bruker heller V&H både fordi jeg vil fôre rått, og for å unngå korn/karbohydrater. Hvis du fôrer på V&H nr 25 (m/ laks) trenger du ikke tilsette noe.

På hjemmesiden til NP står det dagsrasjon til 30 kg hund ca 500gr, og tommelfingerregelen med V&H er 2% av kroppsvekt (altså 600gr til 30 kg hund), men dette er veldig individuelt, noen må ha mer og noen mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...