Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er galt med Tuf?


Wednesday
 Share

Recommended Posts

Litt bakgrunnsinfo: Tuf fikk diagnosen hypotyreose, lavt stoffskifte, for ca ett år siden. Han har fungert bra på medisiner, ble en helt annen hund! Han ble endelig glad igjen, og fikk nydelig pels!

Men i det siste har han begynt å få en del symptomer igjen... Han er slapp, virker litt deppa, vil ikke ut. (Det siste kan jo skyldes været da. Han er fortsatt en basenji :P ) Men i tillegg har hant begynt å klø! Det begynte med at han klødde mye rundt nakken og halsen, men de par siste dagene har han også begynt å klø på magen og brystet. Vi har selvsagt vært hos veterinæren og tatt alt vi kunne komme på av tester. Jeg tenkte naturlig nok at det var stoffskiftet som tullet igjen, og at vi måtte øke medisindosen, men prøvene var fine! Alle sammen... Kunne ikke finne noenting galt.

Veterinæren spurte også mye rundt hva kløen kunne skyldes. Har han fått ny shampo, ny mat? Fått i seg noe han ikke skal? Klør den andre hunden vi har? Kunne det skyldes utøy? Svaret er nei på alt sammen, dermed blir vi ikke klokere... Da vi var der, klødde han bare rundt nakken, det er kun de siste dagene det har spredd seg. Men han var og er ikke rød i huden i området rundt nakken! Ikke noe pelstap, ikke noe flass. MEN! På brystet, mellom frambena, er han litt rød. Der har han også fått et sår, som jeg ikke skjønner hvor kommer fra. Det har i tillegg blirr større :/ Han har også veldig mange, relativt store, "fregner" på bena. Disse har blitt flere i det siste...

I tillegg til alt dette, har han hatt et anfall :( Det var veldig likt et epileptisk anfall, men det har ikke skjedd igjen. Det er noen uker siden nå...

Er det noen som har noen ideer? Vi skal til dyrlegen igjen til uka.

Her er noen bilder av sår og flekker:

481632_4488055074292_1498035887_n.jpg

44734_4488052754234_1604037397_n.jpg

522536_4488047994115_705431505_n.jpg

Bildene ble litt store, men det tåler dere sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil gjerne prøve det, men veterinæren var skeptisk fordi for mye tyroksin er hardt for hjertet. Og verdiene hans er innenfor selv til basenji å være, mente hun. Men om dette fortsetter, er vi jo bare helt nødt til å prøve det, og det mener hun også.

Men så hører jeg litt forskjellig om hud og hypotyreose da. Noen sier at det ikke forårsaker kløe, mens andre sier at det gjør det. Og dette såret? Han bruker klær når han er ute, og de dekker den delen av kroppen, så det skal mye til at han har skrapet seg opp på noe. Og da må det nesten ha kommet av seg selv :icon_confused: Skjer det med hypotyreose da? Også er det dette anfallet da... :( Uff, han har det ikke så godt akkurat nå. Han sover i senga med oss om nettene for tida, og han står opp for å klø seg ganske mange ganger i løpet av en natt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såret vet jeg ikke, men de brune flekkene er typiske hypotyrose-flekker pga for lav medisinering.. hva er dosen hans? En annen ting er at det kan svinge litt hvor mye de bhøver. Min lille basenji måtte ha høyere doser om vinteren enn om sommeren.. Hvordan er humøret hans ellers? Min lille basenji fikk sånne flekker samtidig med at hun ble ganske krakilsk (antagelig fordi hun følte seg uggen slik at hun gikk fort i forsvar. Jeg vet jo at Tuf ikke er slik av natur, men virker han nedstemt feks?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er han på 250 mikrogram to ganger per dag (morgen og kveld). Var det veldig tydelig på blodprøvene til Lille Basenji at hun måtte øke dosen da? Tuf sine prøver er jo helt fine :icon_confused: Nå er det vel ca en måned siden vi testa han sist da, så mulig de er lavere nå? Skal teste igjen, såklart. (Han hadde de samme symptomene sist vi testa.)

Hvordan var huden til Lille Basenji? Klødde hun også? Er det vanlig at de gjør det? Forsvant flekkene hennes med rett dose medisin?

Jeg tenker litt på allergi også. Jeg trodde det var uvanlig på basenji, men hører at det forekommer oftere og oftere. Men ingenting av dette forklarer anfallet han hadde!

Han virker noe nedstemt, og vil ikke være med på noe. Han er ikke sur, men det ligger ikke for han, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... jeg har dessverre ikke så mye mer å bidra med enn det Tonje har sagt, men lurer rett og slett på om du kan si hvordan anfallet hans utartet seg?

Vi var ute på siste luftinga for natta, det var mørkt og litt ekkelt vær. (Nevner det fordi han er mørkredd, og lurer på om det kan ha noe med saken å gjøre.) Han stoppet opp og ville ikke gå mer, og jeg skjønte at det var fordi han var kvalm. Han begynte å brekke seg, og akkurat idet han kastet opp, snublet han litt. Og så fikk han fire stive ben og stirret rett framfor seg. Så var det akkurat som om han ble løftet opp med forparten først, og ble vippet over på ryggen :/ Han kom seg raskt på bena igjen, men var litt pjuskete. Han kom seg fort igjen da...

Edit: Samboeren mente han bare mistet pusten litt, pga oppkastet, men jeg synes ikke det så sånn ut. Snakka med dyrlegen om det også, og det ble kontant avvist, for det tar lenger tid enn som så å besvime av mangel på luft, mente hun. Og med de stive bena osv, mente hun heller at det var epileptisk. Det så helt unaturlig ut! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff stakkar Tufen! Men du - tenkte på en ting. De dekkenene han har på seg ute - har du vaska dem? Hvis du har det kan det jo hende det er noe der han reagerer på - om ikke, så kan det være en ide å vaske dem. Jeg tror, helt uten kvalifikasjoner eller noe, at han trenger mer medisiner, men at kløen kan jo komme av andre ting om ikke det er vanlig ved stoffskifteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff stakkar Tufen! Men du - tenkte på en ting. De dekkenene han har på seg ute - har du vaska dem? Hvis du har det kan det jo hende det er noe der han reagerer på - om ikke, så kan det være en ide å vaske dem. Jeg tror, helt uten kvalifikasjoner eller noe, at han trenger mer medisiner, men at kløen kan jo komme av andre ting om ikke det er vanlig ved stoffskifteproblemer.

Han har nettopp fått et nytt nå. Og jeg vaska det ikke før bruk, tenkte ikke så langt! Kanskje jeg skal gjøre det i morgen. Men han begynte å klø før han fikk det da :/ Ellers vasker jeg teppene i senga hans ca en gang i uka, samme med sengetøyet vårt som er der han sover for tiden. Sofaen her er helt ny, så kan vel ikke være så mye dritt i den ennå heller. Bruker forresten bare veldig milde vaskemidler, som neutral.

Han har spist Royal Canin hele livet, helt til nå i det siste som vi har begynt med Orijen. (Begynte med Orijen etter at han begynte å klø). Maten ligger løst i fortønne. Oppdretter sa at slik oppbevaring kan føre til mye midd, så bør kanskje gjøre noe med det. Fryse ned tørrforet kanskje?

Ellers er jeg enig i at en justering i medisiner må til. Det forklarer verken sår, kløing (kanskje?) eller anfall, men det vil kanskje føre til at han føler seg bedre hvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tenke allergi altså - HT er kjent for å gjøre små bissevovver mer disponible for allergi.. og HT kan også gi kløe pga hudkvaliteten blir dårlig. Vedr sår - det bildet er det det eneste såret han har eller har han fler? Kan de komme av kløe/gnaging på kløende hud? Da er anfallet uforklart. Og det får det heller være en stund. Du er simpelthen nødt til å se an om han får flere anfall! Det kan hende han aldri får et eneste anfall til noensinne nemlig. Men æsj, god bedring lille Tuffeluff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting: kanskje bruke eddik som skyllemiddel? Det er jo desinfiserende, så er man litt mer sikker på at det ikke er såperester evt andre tilsetningsstoffer i vaskemiddel/skyllemiddel som gjør at han klør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tenke allergi altså - HT er kjent for å gjøre små bissevovver mer disponible for allergi.. og HT kan også gi kløe pga hudkvaliteten blir dårlig. Vedr sår - det bildet er det det eneste såret han har eller har han fler? Kan de komme av kløe/gnaging på kløende hud? Da er anfallet uforklart. Og det får det heller være en stund. Du er simpelthen nødt til å se an om han får flere anfall! Det kan hende han aldri får et eneste anfall til noensinne nemlig. Men æsj, god bedring lille Tuffeluff!

Å? Det var jeg ikke klar over, at de kunne bli mer disponible for allergi? Hva kommer det av? Det såret på bildet er det eneste han har. Det er kun på brystet mellom frambena han er rød i huden, ikke på noen av de andre stedene han klør. Men han har fryktelig tynn hud, så det er vel ikke så rart han blir sår da. Han hadde forresten et sår der hvor ballene hans en gang var også, men det er borte igjen nå.

Kom på en ting: kanskje bruke eddik som skyllemiddel? Det er jo desinfiserende, så er man litt mer sikker på at det ikke er såperester evt andre tilsetningsstoffer i vaskemiddel/skyllemiddel som gjør at han klør?

Jeg bruker allerede eddik som skyllemiddel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som et epileptisk anfall ja, dog vesentlig mildere enn de Bambi har- som varer opptill 1-2 min. Hun styrter også i bakken, blir dønn stiv, skjelver, tisser på seg, puster ikke (virker iallefall ikke slik). Etter stivheten, før hun begynner å komme til seg selv igjen kommer krampene.

Bambi er (foreløpig) den eneste basenjien jeg vet om i Norge med epilepsi.

Tonje? Var det du som gav med kontaktinfo til den veterinøren i USA som spesialiserer seg på Hypoterose? Jeg finner ikke navnet igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...