Gå til innhold
Hundesonen.no

Endring i adferd hos ung hannhund


Willa
 Share

Recommended Posts

Hei,

Trenger sårt noen gode råd fra de som har nyttige ting å dele når det gjelder adferd hos hund. Har en 13 måneder gammel hannhund som deler hus med to voksne tisper, den ene er hans mor. Han har den seneste tiden hatt flere basketak/slosskamper med sin mor, og også en kullsøster som har vært her på besøk. Hannhunden min er svært godt sosialisert, har mange gode egenskaper som jeg setter pris på, han har vært enkel å ha med på mange ting og har aldri vist denne tendensen på f.eks utstillinger eller treninger. Han har nok en stor porsjon selvtillitt i bagasjen, noe vi også visste da han var valp og gjennomførte valpetest av kullet. Det jeg har kommet fram til ved å observere han i disse situasjonene, er at det ofte er i matsituasjoner. Det kan være snakk om tomme skåler før foring, at de sitter og ser på at jeg ordner meg mat osv. Her om dagen hadde vi besøk av en annen voksen tispe som han alltid har hatt stor respekt for, da hun passet på en tom matskål, fløy han på henne. Dette er veldig frustrerende, da den gode, snille gutten plutselig har blitt en jeg må "passe" på. Det rareste er at han går til angrep på tisper liksom... det liker jeg ikke.

Noen som har liknende opplevelser eller gode råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du kan for og holde han unna slike situasjoner er ivertfall første bud. Hvor gammel er han? Du skriver ung hannhund, de går jo igjennom et par runder med pubertet som kan være ganske vanskelige for disse hannhundkrappylene så det kan godt hende at det bare er mye som skjer i kroppen og hodet nå som gjør at han reagerer slik. Ellers kan det være ressursforsvar. Selvtillit er det definitivt ikke, en selvsikker hund har ikke noe behov for og fly i andre, uansett, nettopp fordi den er trygg og selvsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du kan for og holde han unna slike situasjoner er ivertfall første bud. Hvor gammel er han? Du skriver ung hannhund, de går jo igjennom et par runder med pubertet som kan være ganske vanskelige for disse hannhundkrappylene så det kan godt hende at det bare er mye som skjer i kroppen og hodet nå som gjør at han reagerer slik. Ellers kan det være ressursforsvar. Selvtillit er det definitivt ikke, en selvsikker hund har ikke noe behov for og fly i andre, uansett, nettopp fordi den er trygg og selvsikker.

Hun skriver 13 mnd.

Jeg tipper en blanding av ressursforsvar og pubertet. Han er kommet i en alder hvor han prøver seg, hevder seg litt i flokken. Det var i samme alder det smalt et par ganger hjemme hos oss. Det er viktig å unngå situasjonene der dette kan skje, og heller fôre de adskilt, passe på at det ikke oppstår situasjoner der de kan sloss om ressurser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver 13 mnd.

Jeg tipper en blanding av ressursforsvar og pubertet. Han er kommet i en alder hvor han prøver seg, hevder seg litt i flokken. Det var i samme alder det smalt et par ganger hjemme hos oss. Det er viktig å unngå situasjonene der dette kan skje, og heller fôre de adskilt, passe på at det ikke oppstår situasjoner der de kan sloss om ressurser osv.

Aha *kjøpe briller* da er det absolutt en sannsynlighet for at det er noe hormoner inne i bildet ja.

Vær i forkant, unngå situasjoner hvor konfrontasjoner kan oppstå og ha klare grenser til alle om hva som er lov og hva som ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar :twitch: Det har gått bra etter at jeg delte de opp under foring, ryddet bort skålene etterpå osv. Idag gjorde jeg ikke det, og da ble det en runde med mor og sønn :shocked: Heretter skal jeg ikke "glemme" meg, og heller dele de opp. Tidligere har dette aldri vært noe problem, har også hatt leker inne uten problemer. Men innser at det ikke er vits i å gamble med dette.

Simira: Du skrev at det smalt ett par ganger hos dere også, var det tispe og hannhund?

Tusen takk igjen for gode svar dere :santa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar :twitch: Det har gått bra etter at jeg delte de opp under foring, ryddet bort skålene etterpå osv. Idag gjorde jeg ikke det, og da ble det en runde med mor og sønn :shocked: Heretter skal jeg ikke "glemme" meg, og heller dele de opp. Tidligere har dette aldri vært noe problem, har også hatt leker inne uten problemer. Men innser at det ikke er vits i å gamble med dette.

Simira: Du skrev at det smalt ett par ganger hos dere også, var det tispe og hannhund?

Tusen takk igjen for gode svar dere :santa:

Nei, jeg har en hannhund som er aggressiv fra før, og en hannhund til som kom da han var 4. Da den nye kom i puberteten var det perioder han ikke var så underdanig som normalt, og vi hadde noen ganske alvorlige diskusjoner. Vi har ikke gjort noe annet enn å være nøye med å unngå situasjoner der det kan oppstå, og nå går det helt fint (yngste er snart 2,5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er så nazi på sånt at hos meg får det bare ikke utvikle seg - men jeg lager ikke nye rutiner, jeg utestenger bare bråkmakeren. Den som lager haraball må gå i ett annet rom, uten dør lukket, uten stengsel, den får bare ikke komme i nærheten før jeg sier værsågod. Jeg lager f.eks. maten på kjøkkenet. For tiden passer jeg en ung kjekkas på rundt ett år og han tror han kan hundse min voksne hanne rundt som han vil i matsettinger. Min hannhund er dødssnill og bråker aldri så han lar seg hundse - hos meg resulterer det i at spanjolen må være i gangen når jeg lager mat. Han får se på, men jeg vil ikke ha han i nærheten. Da trener vi selvbeherskelse samtidig og det synes å funke. Han har skjønt at drital adferd kan han drite i.

Jeg ville kjørt hardt på "nothing in life is free" og gjerne "utestengt" han litt når han agerer bajas. Og ja - rydd bort matkopper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, idag da uhellet skjedde fikk han gå på stua, mens de to andre var sammen med meg på kjøkkenet. Skal fortsette å være nøye med å rydde fort skålene, samt det å ikke ha de sammen når jeg ordner maten. Unødvendig at min eldste hund skal få slike runder, hun kan å si fra selv, men merker at hun blir usikker i slike situasjoner. Idag når han startet med å hoppe på ryggen og knurre sto hun bare helt i ro, men så ble han mer voldsom og da svarer hun.

Tusen takk for gode råd :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...