Gå til innhold
Hundesonen.no

Å trene utholdenhet og konsentrasjon


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Jeg vet det er en del dyktige LP folk her inne. Vil dere fortelle hvordan dere trener utholdenhet og konsentrasjon med hundene deres? Nå tenker jeg ikke på å trene på forskjellige plasser, men rett og slett hvordan dere får hundene deres til å gå gjennom hele program uten belønning på konkurranser :)

Hilsen en som virkelig sliiiter med dette :D Og er redd for at hunden skal gjenkjenne konurransesettingen og ikke gidde noen ting til slutt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg all verdens med erfaring eller kunnskap, men litt har vi da.

For vår del øker jeg belønningskvaliteten, og jobber mye med motivasjon. Hunden skal ikke jobbe for belønningen, men med den positive assosiasjonen til jobbe med meg (som utarbeides ved hjelp av belønning, såklart :) ). På treninger jobber jeg tidvis med å gå stadig lengre uten belønning, eller avstandsbelønning i form av en skål med godbiter eller en populær leke som ligger et stykke unna som hunden får etter noen øvelser.

I tillegg har jeg lært inn "hopp" som belønning, dvs. bruke håndtarget og får Odin til å hoppe i lufta, noe han digger. Dette bruker jeg som en motivasjonsøvelse før vi går over startstreken i rally, og evt. mellom øvelser i LP.

Før selve konkurransen jobber jeg masse med motivasjon og bruker lek for å få opp stressnivået maksimalt (dette kommer an på hunden om er nyttig, noen har mer enn nok stress!). Når vi går over startstreken skal hunden være heltent og fullt fokusert på meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som hadde relativt kort konsentrasjon, som jeg har klart å bygge opp til at vi nå kan konkurrere uten problem. Jeg har bare bygd opp i treningssetting. Trent lengre og lengre uten belønning, men brukt sterke belønninger, avstandsbelønning. Har også trent en del stevnesetting på trening, hvor treningskompisene instruerer oss som om de er dommer, vi har tilogmed ringbånd. Og så har jeg som Simira prøvd å gjøre meg så kul som mulig! Variere belønningene, og avogtil er det jeg som er belønningen, leke med meg. Heldigvis liker hun bedre belønninger som hun deler med meg enn de hun har for seg selv. Ikke kjede øvelser før hun kan alle momentene, så det er stor sjangs for at hun lykkes. Når hun kan alle øvelsene separat begynner jeg å kjede øvelsene, ofte samme rekkefølge som programmene slik at jeg kan finne topper. 2 øvelser - belønning. 3 øvelser - belønning. osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...