Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste

Ymirheim
 Share

Recommended Posts

Søndag 11 november var vi på utstilling med minstejenta vår. Ca 1,5 uke etter dette begynte hun å hoste og en liten uke etter det begynte den yngste hannhunden vår å hoste.

De har begge sluttet å hoste nå, tispa sluttet å hoste for en litt over en ukes tid siden og hannen sluttet for et par dager siden.

De bor ute i kennelhuset vårt sammen med en hannhund til. Han har forresten ikke blitt syk. Så siden de bor adskilt fra tispen vår som har et valpekull på 6 uker så har vi heldigvis unngått at småtrollene har blitt smittet:)

Men nå lurer jeg på hvor lenge er de to smittsomme? Alle 3 som bor ute i kennelhuset skulle hatt seg et bad, det begynner å bli en stund siden nå. Men da må de inn i huset og gå forbi rommet som valpene bor på.

Tørr jeg ta sjansen på dette nå, eller bør jeg vente? Og hvor lenge skal jeg i såfall vente?

Veterinæren vår mente det ikke var så farlig og at valpene er veldig motstandsdyktige mot smitte. Men jeg er mere usikker, har ikke lyst å levere en valp med kennelhoste liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager etter første symptom er vel karans tiden ettersom jeg vet.. Hundene bør dessuten holdes helt rolig i den perioden også for at det ikke skal forverre seg.

Edit: dessuten smitter kennelhoste ved dråpesmitte.. Så at de puster samme luft som valpene er ikke noe farlig ;) Men å drikke fra samme vannskål, slikke samme tingen osv vil smitte..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager etter første symptom er vel karans tiden ettersom jeg vet.. Hundene bør dessuten holdes helt rolig i den perioden også for at det ikke skal forverre seg.

Edit: dessuten smitter kennelhoste ved dråpesmitte.. Så at de puster samme luft som valpene er ikke noe farlig ;) Men å drikke fra samme vannskål, slikke samme tingen osv vil smitte..

de holder på å gå på veggen, så de er i ro ja :) eller, vi prøver ihvertfall.. ;p

Jeg fikk beskjed om en uke etter symptomfri fra veterinæren :) Altså, hostet hannhunden i går så må han være symptomfri en uke. Men jeg ville ringt veterinær og spurt for sikkerhetsskyld! ;)

jeg ringte jo dyrlegen, de sa det ikke var noe farlig. Hannhunden hostet ikke i går, men om morgenen i forrigårs ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta inn en og en hund og dusj de, ikke la valpene eller mor komme ut av rommet sitt. Vask så gulvet der hundene har gått med klorvann, også badet/dusjen og dørhåndtak dere har tatt i, bytt klær og ikke gå på noen gulv før de er tørre. Da skal det være rimelig lite smittefarlig for mor og barn.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det rundvask av både kennelhus og hundene på søndag;) får bare ta den tungvindte veien med de inn 1 etg (min samboers farmor bor oppe og vi bor i sokkelen) og ned trappa og inn på badet. Da slipper jeg å ta de forbi valperommet;p å masse antibac etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...