Gå til innhold
Hundesonen.no

import av sperm

Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Dere som har gjort dette. Hva slags fremgangsmåte har dere brukt?

Jeg leker litt med tanken selv, men vil gjerne vite litt mer om hvordan selve importen foregår. Når den først har kommet til veterinærhøyskolen og skal ligge på flytende nitrogen til den skal brukes så er det jo greit nok. Men hvordan komme dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min venninne gjorde dette for noen år tilbake sendte hun først en forespørsel til hannhundeier i USA. Deretter ordnet faktisk de i USA det meste. Hun fikk et skjema hun måtte skrive under på og spermen ble betalt før hun fikk den om jeg ikke husker feil.

Altså. Vi var typ 18 år på den tiden, og klarte fint å få til å importere fra USA. Så selv om jeg ikke husker akkurat fremgangsmåten husker jeg at det var ganske greit gjennomførbart. Nå hadde hannhundeier gjort dette før, så det gjorde det sikkert desto enklere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal ta inn fra Australia så fins det ett firma som har spesialisert seg på transport av sperm og dyr. Så de fikser faktisk alt, det jeg trenger levere til de er hva mattilsyner krever for at spermen skal få komme inn i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg importerte frossen sæd fra Tyskland i januar så ordnet hannhundeier og veterinæren i Tyskland alt for meg. Det eneste jeg gjorde var å sende de de nødvendige papirene (som man finner på Mattilsynet sine sider) også varslet jeg veterinæren min. (De har lagring av frossen sæd selv, så jeg trengte ikke å gå igjennom NKk)

Fedex som fraktet containeren, og så sendte jeg containeren i retur når sæden var flyttet over til lagringskontaineren

Alt gikk veldig smertefritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere firmaer som spesialiserer seg på den prosessen. Det har vært ganske enkelt . Jeg har importert både fra Australia og Amerika.

Hannhundeier har vært i kontakt med disse selskapene og ordnet alt det praktiske den veien. Selv har jeg bare stått for importsaøknad til mattilsynet, kontakt med NKK sædbanken og betaling av toll.

Jeg laget en lang tråd om emnet første gang jeg importerte fra Australia, som ble en ganske heseblesende prosess (hvorav en valp derfor fikk navnet Exhausting Federal Express) men jeg klarte ikke å finne den nå? Noen som klarer?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere firmaer som spesialiserer seg på den prosessen. Det har vært ganske enkelt . Jeg har importert både fra Australia og Amerika.

Hannhundeier har vært i kontakt med disse selskapene og ordnet alt det praktiske den veien. Selv har jeg bare stått for importsaøknad til mattilsynet, kontakt med NKK sædbanken og betaling av toll.

Jeg laget en lang tråd om emnet første gang jeg importerte fra Australia, som ble en ganske heseblesende prosess (hvorav en valp derfor fikk navnet Exhausting Federal Express) men jeg klarte ikke å finne den nå? Noen som klarer?

Jeg fant jeg fant! :D

Her:

Inseminasjon av hund

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket land gjelder det fra? Papirmølla er litt greiere når det gjelder Europa har jeg fått inntrykk av. Og leveringstiden :)

takk for alle svar og link til den andre tråden, den skal nå leses.

Gjelder fra USA, hvis det noen gang blir aktuelt da. Hannhundeier er ikke spurt engang foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Du skal i prinsippet alltid gå/kjøre på rødt inn til Norge.
    • De kjører via Sverige, og har rabies og ormebehandling. Men trenger de å kjøre på rødt ved grenseovergangen til Norge på tilbakereisen?? Finnes det også skjema en kan fylle ut når en reiser med hund mellom EU/EØS land? Finner ingenting på Mattilsynet sine sider.    Takk for hjelp
    • Og så en helt ok dag. Var forberedt på det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var på. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespørsler. .. lenge. Så skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner årsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppføre seg pent, uten å bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned på matten sin for å slappe av i 30 minutter på bussholdeplassen, og begynte ikke flippe før de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer på andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye støy fra tungtransport ble å tøye strikken for mye, altså. Han holdt ut fint i 20 min før han fikk eksistensiell angst av å vente så mye lenger enn han er vant med fra før.  Ikke på sitt mest avslappede, men muttern har gått på skole og lært om former og vinkler og komposisjon og sånn derre der, så vi velger heller det bildet som føles mer behagelig å se på, enn det klønete og keitete som viser hvor flink gutt han kan være, men som ikke lar seg beskjære pent:
    • Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...