Gå til innhold
Hundesonen.no

Skinkesteik - hvordan tilberede den?


soelvd
 Share

Recommended Posts

I dag blir det skinkesteik til middag. Tilbehøret er poteter, brun saus og grønnsaker.

Har laget det to ganger før. Første gangen brukte jeg den skiveskjæreren på kenwoodmaskinen. Det ble et søl, skivene ble supertynne og det var mye jobb. Pakket det inn i plastfolie sammen med litt grønnsaker. Men det ble utrooolig saftig og godt.

Andre gangen husket jeg all jobben fra første gangen og prøvde meg på å varme hele greia i ovnen. Vel, mindre jobb, men steiken ble tørr. Brukte termometer og tok den ut når den hadde rett temperatur.

Noen andre måter? Noen gode tips? Jeg hater å ha høye forhåpninger til så deilig mat også blir kjøttet tørt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skinkestek som er surret eller med ben?

Kutt opp en løk, en goood klart smør og sett den krydrede steken inni. MED termometeret. :D når steken begynner få farge heller du vann i langpannen du har steken oppi. Det skal være vann i pannen hele tiden etter dette. Men hell aldri over selve steken. Løken og vannet rundt er yummy å lage saus av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skinkestek som er surret eller med ben?

Kutt opp en løk, en goood klart smør og sett den krydrede steken inni. MED termometeret. :D når steken begynner få farge heller du vann i langpannen du har steken oppi. Det skal være vann i pannen hele tiden etter dette. Men hell aldri over selve steken. Løken og vannet rundt er yummy å lage saus av.

Surra, beinfri. Takk for tips, begge to :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok steika i saft! Ja, faktisk.

---> Solbærskinke <---

Stilig, aldri hørt om!

Emmm, er den rå eller ikke forresten? Jeg tenkte på de som kun skal varmes opp :)

Godt spørsmål, jeg har bare antatt den er ferdig :P Denne om noen vet. Den er ikke handla inn enda :Phttp://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=kjbtnrzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brassering: Brun steken i en gryte eller på steikepanna. La den koke med litt vann i en gryte som tåler å stå i stekeovnen. (Jerngryte er praktisk). Sett den i ovnen på 110 grader, gjerne i flere timer, Lokket skal være på gryta. Så lager du saus etter smak og behag.

Men nå er vel skinkesteken fortært!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...