Gå til innhold
Hundesonen.no

Tinka som omplasseringshund?


Ingvild

Recommended Posts

Har sagt mine meninger om det før' date=' men kan fortelle kort hva jeg mener om rangstige mellom hund og eier her også. Har du lyst til å vite mer kan du enten søke litt rundt eller lese boka "Dominans og lederskap - fakta eller overtro?" - http://www.canis.no/redirect.php?target=/n...tale.php?id=650

Jeg mener at hunder gjør noe enten fordi det da oppnår man noe bra, eller fordi da unngår man noe dårlig. Hunden setter seg på kommando for å få f.eks. godbit, eller for å unngå å bli presset ned.

Stress, instinkter og dempende signaler har selvsagt også en invirkning på hva hunden gjør.

Ang. rangstige mellom hund og eier skjønner jeg ikke hvorfor hunden skal ta oss med på det. Vi er ikke hunder - vi oppfører oss ikke som hunder - vi reagerer ikke som hunder. Hunden er selvsagt avhengig av oss, det er jo vi som sitter på hundens ressurser - mat, tur, vann, trening, lek osv. Men jeg tror ikke at hunden er lenger ned på noen rangstige enn det vi er, rett og slett fordi jeg tror ikke på noen rangstige.

JAAAAAAAAAA, da slipper jeg å skrive dette :-)

Er så enig, så enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar
Nei ikke rart. Men heller ikke rart at det ikke fungerte. Skal du først gjøre dette, bør du ha tenkt godt gjennom det på forhånd, og ha mål og mening. Og ettersom du sier at du da trodde på rang, regner jeg med at du gjerne ville at hunden skulle få vite hvem som var sjefen? Dette ppnår du ikke ved å bare holde den rolig. Hunden behøver jo da ikke forstå en døyt for å komme fri igjen, og fortsetter jo da som før.

Skal ikke gå noe mer innpå det, jeg orker ikke å forklare alt vi gjorde på den tida grundig nok - la oss bare si det sånn at vi straffet på forskjellige måter, og noen av de måtene var så og si akkurat som de måtene man visstnok skal vise at man er sjefen. Allikevel fortsatte hun, mer intenst for å si det sånn.

Mener du at du ikke er hundens sjef? Er dere likestilte da?

Jeg bestemmer over Tinkas ressurser - ferdig med det. Om vi er likestilte eller ikke? Likestilte i forhold til hva? Om vi er likestilte på en rangstige - jeg tror ikke på en rangstige. Jeg bestemmer over ressursene hennes, derfor lønner det seg for henne å gjøre som jeg sier, for da kan hun oppnå en eller flere av de ressursene.

Til svar på ett anna innlegg av deg her: Hvorfor hundene mine skal tenke på meg som leder av flokken. Jeg leker, koser og sover med dem. Jeg kommuniserer med dem og er på turer med dem. Når de henvender seg til meg bruker de kroppsspråk som de ville hjort til andre hunder. og skal jeg kommunisere med dem prøver jeg å gjøre det slik at de forstår.

Har sett flere eksempler der hunden tror de bestemmer mer en barna i familien, altså tror de er over dem på rangstigen. Så det kan gå den veien også. Ja, hundene gjør ting for å oppnå belønning eller ungå straff også. Det ser man å i en hundeflokk. Frisbee tar ikke Tacos bein fordi han vet at da blir det ubehagelig. Han går og legger seg når Taco sender ut signaler om det nettopp av samme grunn. Nå jeg ber han gå å legge seg gjør han det for å enten oppnå belønning eller ungå at jeg blir sint, akkurat som han ville ungå at Taco ble sint.

Ang. det med at hunder tror de er over ungene - vel. I de tilfellene du snakker om har vel ikke hunden noen grunn til å høre på ungene? Det fører ikke noe med seg å høre på dem, heller ikke noe med å ikke høre på dem, derfor gidder de heller ikke å høre på ungene. Selvsagt gidder ikke hunden det. Enhver hund som ikke har noen regler, eller hvor det den gjør ikke får noen konsekvenser på noen som helst måte, vil jo selvsagt begynne å gjøre som den vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemmer over Tinkas ressurser - ferdig med det. Om vi er likestilte eller ikke? Likestilte i forhold til hva? Om vi er likestilte på en rangstige - jeg tror ikke på en rangstige. Jeg bestemmer over ressursene hennes, derfor lønner det seg for henne å gjøre som jeg sier, for da kan hun oppnå en eller flere av de ressursene.  

Jeg synes du høres ut som om du er utrolig fornuftig og klar i din tanke vedr. Tinka. Ikke nødvendigvis at det er speilet i det sitatet jeg tok her, men det synes jeg var så flott og klokt sagt at jeg bare måtte sitere på det :-)

Gjør de knepene Belgerpia har skrevet her inne du, så tror jeg nok at du og Tinka møtes på en litt mer harmonisk og gledelig måte.

Ikke gi opp!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du høres ut som om du er utrolig fornuftig og klar i din tanke vedr. Tinka. Ikke nødvendigvis at det er speilet i det sitatet jeg tok her, men det synes jeg var så flott og klokt sagt at jeg bare måtte sitere på det :-)

Gjør de knepene Belgerpia har skrevet her inne du, så tror jeg nok at du og Tinka møtes på en litt mer harmonisk og gledelig måte.

Ikke gi opp!

Lykke til!

Jeg kan ikke si meg enig. :wink: Å mene at det ikke finnes noen rangstige mellom hunden (som et er flokkdyr) og menneskene den lever sammen med hver dag, det henger ikke på grep.. Klarer ikke å se hvorfor det ikke skulle finnes en rangstige der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - dette handler jo ikke om dominans eller?

Det handler om stressrelatert riing - og nafsing.

MEN - du har LABRADOR - altså en rase som til tider er litt hyper - og det er ikke lenge siden jeg hadde en labbis på kurs som var sånn apekatt. Den var helt kult med hele familien unntatt sønnen - sønnen var da den som ville ha hund, og det var han som liksom trente den osv. - men selvsagt også lekte - voldsom lek, ballkasting, pinnekasting osv. - resultatet var alltid det samme - når han ville avslutte så begynte bikkjedyret å ri og bite faktisk og denne hunden beit faktisk så det ble merker...... På kurs var hunden direkte uspiselig og jeg opplevde den som tildels agressiv fordi den også mot oss instruktører viste samme type adferd..... ekkelt.

Løsningen var imidlertid relativt enkel - og involverte hele familien. Det ble innført lekeforbud for ALLE i familien - ingen drakamper, ingen ballkasting, ingen aktivisering som medførte oppausing av hunden slik at den bikket over i stress. Hunden fikk vanlig turer hver dag - annen hjernetrim involverte kun små søksøvelser, litt godbitsporing i hagen osv. men INGEN jaktlek.

I tillegg ble sønnen utstyrt med en stor kong med litt leverpostei i (og han var den ENESTE som fikk bruke den fordi han var den som hadde problemer) - i begynnelsen så tok han frem kongen hver gang han så at nå begynner det igjen - og tilbød kongen FØR hunden fikk nafset eller ridd - han bøyde seg bare ned og ga han kongen uten å kreve noe igjen - resultatet var at hunden rakk å roe seg mens han tømte kongen for leverpostei (ikke mye leverpostei, men en spiseskje kanskje) - så fikk han bære på kongen etterpå (da fikk han ikke bitt). Kongen ble ALDRI kastet.

Etterhvert begynte gutten å sette seg ned og stryke rolig på hundens sider mens den koste seg med kongen - og etter en måned så søkte ALLTID hunden til guttungen for å roe seg ned når han ble oppgira av en eller annen grunn - det ble helt slutt på riing og biting.

Skal du få bukt med dette så er det min mening at hele familien må involveres - dvs. det må bli slutt på ballkasting og andre voldsomme leker som medfører at hunden blir stresset - i tillegg kan du kanskje prøve kongløsningen?

Jeg er ikke noe for hverken denging i bakken eller skranglebokser - til det første er en labbe for stor og tung til at det kan bli effektiv om man ikke er veldig sterk - til det andre skal timingen være perfekt for at det skal virke - i motsatt fall så driter man seg ut og de aller fleste driter seg ut når de bruker den metoden fordi timingen er helt talentløs....... Bedre å være smartere enn bikkja mener nå jeg..

Lykke til - og du - kurs er ALDRI feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spurte om slekta, så kan jo jeg si at min hund (selv om hun bare er 7 mnd) ikke har stresset noe særlig. De eneste gangene hun har gjort det peste hun bare, men da hjalp det og ta henne vekk fra det som gjorde til at hun stresset. Kira og Tinka er halvsøstre (samme mor), så de er litt i slekt :lol:

Ja men si at en hund med HD blir parret da. Så er det jo ikke alle valpene som får HD...Det kan være at ingen av valpene får det,to,tre,femten, det er jo slike ting man ikke vet før de er født.

Vil tro at det gjelder det mentale også? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men si at en hund med HD blir parret da. Så er det jo ikke alle valpene som får HD...Det kan være at ingen av valpene får det,to,tre,femten, det er jo slike ting man ikke vet før de er født.

Vil tro at det gjelder det mentale også? :?

Joda, det er jo sikkert slik med det mentale slik som det er med HD og andre ting. Men jeg bare fortalte og opplyste at min hunf har ikke det. Hvis hun da for vite hvordan det er hos alle i kullet til min hund og alle i kullet til Tinka så vet hun jo hvordan all søskene hennes er. Tenkte jeg bare skulle være så behjelpelig som jeg kunne. Det var ikke ment som noe "ædda bædde, min er ikke sånn". Hvis du skjønner hva jeg mener :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du har fått tips som du føler kan hjelpe deg Ingvild (Belgerpia er svært så dyktig!) - du høres så klok og fornuftig ut at jeg tror det skulle svært mye flaks til at Tinka ville fått det bedre hos andre enn deg.

Jeg har et lite praktisk tips - ikke noe som løser problemet - men som gjør det litt lettere for deg i hverdagen inntil dere får fikset saken. Du har allerede fått tips om å binde Tinka - bruk det tipset for det er en del læring i det for Tinka også (hun kan lære andre måter å stresse på isteden.. forhåpentligvis ikke så ubehagelige for deg!). Ha på henne et svært kort bånd - slips - bestandig. Da slipepr du å ta tak i henne fysisk (for hun girer seg vel opp av det og, lille stressklumpen). Og bind henne - ute, inne - overalt hvis hun begynner å bli slitsom. Er det situasjoner hvor hun alltid begynner å mase (du nevnte feks å spise i sofaen) så bind henne i forkant. De har ikke vondt av å stå bundet innimellom og det er en deilig måte å roe dem ned på. Det er dog viktig å ikke slippe henne løs igjen før hun er rolig (kan kanskje bli litt sutring og masing i førsten nemlig).

Har du mulighet å bruke Gry Løberg i Manimal så er intet bedre - det er en dame som kan saker! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott innlegg Belgerpia!! =D> =D>

Og hvis dere søker på "rangstige" osv her på forumet, så vil dere finne mange gode grunner til at Wesminster (og mange flere, bl.a meg) ikke tror på rangstige. Men diskusjonen med stress syns jeg var veldig interessant, så den vil jeg mye heller fortsatte å snakke om, i stedet for å snakke om dominans og lederskap som er diskutert 3000 ganger før :wink:

Jeg har selv en hund som ikke stresser noe særlig mye. Jeg kan ikke si det sikkert hva det kommer av, men jeg tror mye av det som skjedde som valp har noe med saken å gjøre. Jeg lekte aldri så mye med ball med henne, skilte henne hver gang leken med andre hunder ble for voldsom, når lillebroren min løp rundt i stuen og sparket fotball, så roet jeg henne ned i kurven sin og lot henne ikke få delta. Alle situasjoner hvor det kunne forekomme stress prøvde jeg å roe henne ned på forhånd. Men så hadde hun løpetid i oktober, og var høyløpsk. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å dra på lydighetstrening for å ikke ødelegge for de andre, men treneren sa det var helt ok og kjempegrei trening for de andre hundene der. Jeg tok henne med, og hun var kjempegira og jobbet som en kanon for godbitene. Som mange sikkert vet - så jobber Cita aldri for leke, men på den treningen var hun så gira at jeg ville prøve. Vi hadde drakamp, og jeg merket på henne at hun ble fullstendig stresset, og når hun viste små symtomer på å begynne å ri, så avsluttet jeg leken, tok henne vekk fra de andre hundene og roet henne ned ved å stryke henne på brystet. Hun roet seg med en gang, og var klar til å trene igjen. Det funka kjempeflott, men jeg aner ikke hvordan det hadde blitt i lengden, og i din situasjon. Kanskje det bare hadde gjort det hele verre, men jeg hadde heller ikke noe i nærheten å binde henne i + at hun var løs, så det var å roe henne ned, og ikke overse henne som jeg fant mest naturlig akkurat der og da.

Du kan også spørre canis om råd, evt i ekspertpanelforum (nå har ikke jeg peiling på hvem som sitter i ekspertpanelet når det gjelder atferd, men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...