Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørreundersøkelse om hunder og overvekt


Artemis
 Share

Recommended Posts

Svart :)

Men synes ikke det var riktig å skrive hva selve rasen skulle veie, men heller individet. Frøken fks er en papillon som er kraftig (brei og kraftig benbygning) og det ville være feil å sammenligne henne med en spinkel eller liten papillon fks. Må si at hun har gått ned 300 gram på Prey-foringen :) Har vært en lang kamp å få henne ned, når hun spurta mil med Grumpy på skitur i vinter ble hun ikke tynnere, så her er det kosten som har vært den viktigste faktoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart :)

Men synes ikke det var riktig å skrive hva selve rasen skulle veie, men heller individet. Frøken fks er en papillon som er kraftig (brei og kraftig benbygning) og det ville være feil å sammenligne henne med en spinkel eller liten papillon fks. Må si at hun har gått ned 300 gram på Prey-foringen :) Har vært en lang kamp å få henne ned, når hun spurta mil med Grumpy på skitur i vinter ble hun ikke tynnere, så her er det kosten som har vært den viktigste faktoren!

Veldig enig! På den undersøkelsen ser det jo ut som Harly er sultefòret med sine 17 kg.

Han er riktignok i perfekt hold, men det høres jo magert ut når normalen stort sett ligger på rundt 20-25 kg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte for Tinka. Og på spørsmålet om idealvekt skrev jeg bare "idealvekt i følge hvem?" (på engelsk da selvfølgelig :P). Det finnes labradorfolk som mener at 32-35 kg er idealvekt for labradortisper liksom. (Tinkas idealvekt er til sammenligning 23-24 kg. Hun er lav ift standarden, men det er mange andre tisper på samme høye som henne, og hun har forholdsvis kraftig benstamme.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veldig mange med undervektige til normalvektige hunder svarer, vil det virkelig være nyttig for undersøkelsen?

Jeg ble litt usikker da jeg leste at jeg helst skulle svare for den hunden som slet eller hadde slitt med overvekt.

Har bare tynne hunder å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte for Tinka. Og på spørsmålet om idealvekt skrev jeg bare "idealvekt i følge hvem?" (på engelsk da selvfølgelig :P). Det finnes labradorfolk som mener at 32-35 kg er idealvekt for labradortisper liksom. (Tinkas idealvekt er til sammenligning 23-24 kg. Hun er lav ift standarden, men det er mange andre tisper på samme høye som henne, og hun har forholdsvis kraftig benstamme.)

DSC_0018.jpg

For meg er idealvekt på Labradorer 28kg +/-. Det er ikke utpreget stor forskjell på hanner og tisper, og når denne slendre typen ovenfor veier 30kg så synes jeg det er drøyt å ha en Labrador som skal veie 23 kg. Den Labradoren er isåfall ekstremt lav, og ikke noe jeg anser som "ideal". Men det er my cup of tea. Jeg skrev 28kg på idealvekt. Tispa mi veier 30kg og kunne godt tatt av seg 2kg i mine øyne. Veterinærene er fornøyd med vekta hennes på 30kg, og mener hun ikke skal mye mer ned før det blir skadelig for hunden. Dette MED beinskade som skal ha minst mulig belastning.

Hvis jeg hadde foret hunden min mindre enn jeg gjør i dag hadde hun blitt sjuk, og jeg ser selv på den kalorifattige dietten (veterinærstyrt pga beinskaden) på to små måltider om dagen, så spyr hun gul magesyre bare jeg misser på måltidene med 2-3 timer.

Digresjon, men jeg blir litt sånn... at det finnes en gylden middelvei mellom å gjøre hunden sin til noe den ikke er (en labrador er ikke en mynde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon, men jeg blir litt sånn... at det finnes en gylden middelvei mellom å gjøre hunden sin til noe den ikke er (en labrador er ikke en mynde).

Jeezes schmeezes. Tinka er ingen mynde, hun er en normalt slank hund. Hun er lav, ca. femti cm i mankehøyde. På bildet under vet jeg med sikkerhet at hun veier 24 kg, ellers varierer det mellom 23-25 kg etter mengde aktivitet ift mengde mat. Nå tipper jeg hun ligger på rundt 25, hun får alltid litt ekstra på kroppen når hun bor hos mamma og pappa... Hun får lite mat fordelt på tre måltider, og heller ikke hun skal ha mer enn nødvendig på kroppen av hensyn til rygg med forkalkninger i.

7000643633_6eeabef93a_z.jpg

Det er ikke krise at hunden går inn ved lenden og at man kan skimte ribbein når hunden er i bevegelse. Hadde hun vært boxer, schäfer eller kelpie ville det vært normalen. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes for en labrador. Labradorene har veldig rund/tønneformet brystkasse, og det kan kanskje derfor se litt annerledes ut med en slank labrador enn en slank kelpie, for eksempel (som er mye smalere i brystkassen), men jeg syns ikke det skal være noen unnskyldning for å feite opp hunden sin.

Noen eldre bilder, her veide hun 23,5 kg.

IMGP8413.jpg

IMGP8410.jpg

IMGP8433.jpg

IMGP8426.jpg

Jeg ser ikke helt hvor hun er for tynn jeg, men opplys meg gjerne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...