Gå til innhold
Hundesonen.no

Cortex-kattene


Puttiva
 Share

Recommended Posts

Ikke noe forkalkninger nei. Hun har "noe" med frambeina også, begynner å halte om hun er i for mye aktivitet (typ utekatt. Er hun bare inne, som hun vanligvis er, så plages hun ikke), og hun er også røngtet der uten noe funn. Så i samråd med veterinæren kom vi fram til at det var noe med mykvevet, muskler, sener etc., uten at vi har klart å finne ut hva det er. Dette kom vi fram til samtidig som da hun ble diagnosert med HD, så vi antok jo at problemene bak var pga det. Men nå som hun ikke har HD lengre, snur jo det litt rundt på alt, for da er det noe helt annet som plager henne som ikke sitter i skjelettet, verken foran eller bak. Mistenker jo at det kan være det samme som plager henne begge steder, men jeg vet jo ikke. Vi får starte en ny runde med utredninger for å finne ut av dette.

Og nei, alle de katteforumene jeg har vært på har dødd ut etter facebook ble så aktivt. Dessverre. Skikkelig surt, for jeg liker konseptet med forumer til diskusjon mye bedre enn fb.

Uff kjipt, håper virkelig dere finner utav det :)

Ja, har sittet og lett etter aktive forum selv, men finner jo ingen :/ Facebook blir ikke det samme rett å slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk lyst til å lage en tråd til kattene mine og, ikke bare hunden. De er en stor del av min hverdag, og absolutt en hobby på linje med hund. Så.. here it comes! Jeg driver et lite oppdrett av

Helt klart. Jeg syns profilen er veldig viktig. Den og boksen er jo noe av det som skiller rasen best fra andre raser. I tillegg til mye annet selvsagt. Men det ødelegger veldig mye av totalintrykket

Da har vi vært hos veterinæren med alle mann. De fikk hver sin blodprøve, røngtenbilder, pluss en blodprøveanalyse av Mini. Jeg ba spesifikt om at de ikke skulle dope kattene helt ned før røngtenbilde

Fikk røngtenbildene i posten i dag. Jeg har jo ingen erfaring eller kunnskap om lesing av røngtenbilder, og kan ikke sette noen diagnoser selv, men jeg klarer å sammenligne med bilder som er diagnosert, og kjenner meg småirritert faktisk. Afro sine hofter er ikke den nest værste mulige graden å få... De er kanskje helt perfekte, men likevel! :sint_01: Nå skal jeg prøve å få sendt bildene til en annen spesialist og høre der. Dette virker veldig merklig syns jeg... Men jeg har hørt rykter om at han som leser av disse bildene driver med litt bingo av og til. Liker ikke!

Skalaen går fra 0 - borderline - 1- 2 - 3

afro.jpg

Til sammenligning med disse to bildene, som er to illustrasjonsbilder Pawpeds bruker på infosidene sine. Pawpeds er de som leder helseprogrammet til Maine Coon.

Første bilde er normal (0) på begge sider, siste bilde er grad 3 på begge sider

nanzi_hoft.jpghdhoft.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk røngtenbildene i posten i dag. Jeg har jo ingen erfaring eller kunnskap om lesing av røngtenbilder, og kan ikke sette noen diagnoser selv, men jeg klarer å sammenligne med bilder som er diagnosert, og kjenner meg småirritert faktisk. Afro sine hofter er ikke den nest værste mulige graden å få... De er kanskje helt perfekte, men likevel! :sint_01: Nå skal jeg prøve å få sendt bildene til en annen spesialist og høre der. Dette virker veldig merklig syns jeg... Men jeg har hørt rykter om at han som leser av disse bildene driver med litt bingo av og til. Liker ikke!

Skalaen går fra 0 - borderline - 1- 2 - 3

afro.jpg

Ikke for å være slem, men jeg synes ikke Afro sine så spesielt bra ut.

Hofteskålene er veldig grunne. Senter av hoftekulen er langt utenfor kanten av hofteskålen. Og det er en eller annen deformitet på venstre hoftekule (til høyre på bildet) ser det ut til.

Men jeg vet ikke hvilke kriterier de legger til grunn for grad 0,1, 2 og 3. Så akkurat det skal jeg ikke uttale meg om. Men 2 høres jo strengt ut. Men så er jeg ingen radiolog så det er mulig vetten ser noe jeg ikke ser ;)

Uansett lykke til med 2nd oppinion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er slett ikke slem, jeg er glad for tilbakemeldinger, og ja, jeg er enig i at hofteskålene er ganske grunne, og at de slett ikke er perfekte. Men igjen, jeg vil gjerne få tilbakemeldinger fra flere spesialister for jeg er jo ikke i stand til å kunne gradere noe jeg heller. Men jeg syns sammenlignet med andre 2'ere jeg har sett, så er hun bedre. Skulle vært et mer nøyaktig graderingssystem syns jeg, for forskjellen mellom Afro (dersom hun er en 2'er) og den 3'eren jeg la til over her, burde være mer enn ett hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afro har nå reist til Stavanger. Aldri noe koselig å sende dem vekk, og Afro har aldri vært på tur alene før, men ser ut til at hun tar det på strak labb!

Dette er meldingen jeg fikk fra de som skal ha henne boende hos seg:

Hellandussen for ei lita prinsesse <3 Vi er hjemme og det lille lykketrollet svinser rundt. Har tisset og nå står hun på hodet i matskåla. Veldig trygg og god katt. Turen gikk helt fint, uten en lyd. Utrolig søt og harmonisk katt - helt avslappet. Hun er en liten love bomb!

Hun er skjønne. Vet du hva - du har gjort en kjempe jobb med henne. Jeg lukket bare opp buret og hun spankulerte rett ut med halen rett opp. Derfra gikk hun i dokassen, gofflet noen knotter og kom å la seg opp på meg. Der veltet hun rundt med magen i været.

Sånne beskjeder er ubeskrivelig godt å få! Deilig å få bekreftet at hun faktisk er så utadvent, sosial og trygg som jeg selv syns hun virker som! Lille tutta mi :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg både dobbelt- og trippeltposter jeg, så det så!

Fått nye bilder av både Afro og Shion. Siden jeg selv ikke har sett hannkatten i livet, må jeg bare stole på andres omtaler om han, pluss bilder. Og jeg er mer sikker enn noen gang på at dette kommer til å bli en knallflott kombinasjon. De kler hverandre så bra at jeg får ikke sagt det :D Nå må bare Afro se å få løpetid snart, for dette gleder jeg meg stort til!

afro-shion.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ble ingen kattunger i stavanger. Frøkna var der i to måneder, men løpetiden kom ikke som ventet. Sannsynligvis pga stress osv. I hvertfall. Etter to måneder så døde hannkatten... Jepp, han bare døde. Momentant. Sannsynligvis noen hjertegreier, men tror ikke han blir obdusert. Flaks i uflaks så hadde de ikke parret. Så blir ikke noen kattunger her med det første. Vi får se hva som skjer nå.

Anyway! Ellers går dagene som normalt. Det er sol og sommer, og kastratene får være litt ute av og til. De storkoser seg!

humle.jpg

Og så et lite bonusbilde av Afro'n. Jeg er så fornøyd med utviklingen hennes :)

afro.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt med den paringen og hannkatten!

Selv om det var flaks i uflaks når det først ble så ille.

Håper du snart får litt mindre uflaks, jeg vet litt for godt hvordan det føles når ting ikke fungerer som ønsket.

Fine bilder av Bumblebee og Afro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo virkelig flaks i uflaks det med hannkatten da! Men du har utrolig flotte katter, og jeg tviler ikke et sekund på at Afro kommer til å få flotte barn, når riktig far dukker opp (:

Ang katteforum så finnes www.katteprat.net der er det mange dyktige kattemennesker, både de med huskatter, rasekatter og oppdrettere (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...