Gå til innhold
Hundesonen.no

Organisering av dagene med studier/jobb


G & Quarlo

Recommended Posts

Litt merksnodig overskrift kanskje, men jeg skal forklare hva jeg vil frem til:

jeg er fulltidsstudent, og jobber mange av fridagene mine. Det vil si at store deler av dagen tilbringes ikke hjemme, som for mange andre som ikke av en eller annen grunn har kortere dager/hjemmeværende.

Hvordan legger dere som er borte i rundt 8 timer om dagen opp dagene mtp hundeholdet?

Hvor mye tid får dere brukt på hunden(e)?

Har dere noen tips til hvordan man skal effektivisere dagene litt, så det blir mer tid til hund?

Opplagte ting er jo å skru av TV'n, for eksempel, men det hadde vært interessant å høre hvordan de som driver MYE med hundene legger opp dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. :lol:

-du kan jo stå opp tiligere, og gå en skikkelig tur med hunden da :D og bruke mye tid på den,

-mindre hundesonen, mer hund :P (den er vanskelig, jeg vet.. :P)

-ta hunden med på skole/jobb?

om du har bil kan jo hunden fint være der, så kan du lufte den i pauser/frimnutt? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 7 timer på skole hver dag og jeg får tid til hunden.

Men jeg har dårlig samvittighet de dagene jeg har lekser eller annet jeg MÅ få prioritert før pitos tur og dermed ikke får gått tur i skogen den dagen.

Som du sier så handler det om å prioritere. Vil jeg se på "fustrerte fruer" eller vi jeg gå tur med hunden? Vil jeg øve til prøven eller vil jeg trene hunden?

Noen ting MÅ man bare prioritere først får å komme seg noen vei her i livet og da må Pito vente med turen. Men andre ting kan jeg godt ofre slik som tv programmer,tid på hundesonen o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-mindre hundesonen' date=' mer hund :lol: (den er vanskelig, jeg vet.. :D)[/quote']

Hehe, ja. :wink:

Men hvordan legger dere det opp i slike "småpauser", da? Man kan jo ikke trene for mye heller, og jeg føler kanskje det blir litt lite strukturert å ta et par øvelser slik innimellom. Kan godt være jeg tar feil, og at det tvert imot er effektivt.

Jeg går tur og morgenen, går tur og/eller trener lengre om ettermiddagen, og går et par kortere turer om kvelden (gjerne ispedd noen øvelser). Kan jo hende det er nok, men jeg begynte å tenke litt da jeg leste hva handler91 får tid til av hund i løpet av en dag (i en annen tråd her inne)!

Jeg ønsker meg bil - det hadde løst mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synns det virker som om hunden din får nok av mosjon, og at det er mental trening du kan bruke mer tid på :lol:

hos oss er det ofte at det blir "trenings-økter" på 15 sekunder. feks når han får kveldskjeksen sin, som jeg deler opp i 4. 4 kommandoer og ferdig med det. er ikke veldig strukturert med sånn trening, men er vel bedre enn ingenting.

men hva med og lege ut godbit søk i hust eller gi den en kong eller slik "tenkeleke" mens du er borte? så får den jobbet litt da og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synns det virker som om hunden din får nok av mosjon' date=' og at det er mental trening du kan bruke mer tid på :lol:[/quote']

Er litt usikker her selv.

Småturene blir i bånd, siden vi bor i byen, mens den lengre turen tar jeg med ham steder hvor han kan løpe løs (som oftest).

Hvor lenge holder dere andre på når dere trener lydighet?

Helt sikkert bedre enn ingenting. Min får jo forsåvidt også trening innimellom, når han må sitte og få kontakt før han går ut døra, får mat etc. Ser bare for meg at jeg bør legge opp mer strukturert lydighetstrening.

Han må dessverre være i bur mens jeg er borte (driver og trener ham i bur) siden han tygger på alt han kommer over når han kjeder seg/jeg ikke er der (stresser). Men jeg pleier å legge inn en kong med leverpostei i, og det oppholder ham LITT ihvertfall. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne små "hjernetrim" er bra, sånne ting hunden må jobbe litt med for å få ta i belønningen. Dessuten er det mye bedre med mange små treningsøkter enn en lang på en time, det gjør ofte hunden ukonsentrert etter ti min. Du kan ta flere små treningsøkter, med små godbiter (om du bruker det), kanskje bare på fem minutter.

Eller når du tar din lange tur i marka eller noe, kan du legge ut spor, det er skikkelig hjernetrim og hunden blir fort utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt opp og ned hvor mye tid jeg får brukt på Mona.. Jeg går jo på skole og er hjemme de fleste dager klokken fire (!). Og slutter så jeg er hjemme klokken to en dag i uken.. Da prøver jeg å komme meg ut med henne med en gang jeg kommer hjem slik at det ikke skal bli mørkt. Også tar jeg litt lydighet og ringtrening sånn innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får dårlig savittighet når hunden ligger iro over lengere tid. Da er det rett ut etter skolen og lar ho løpe løs. Drar også en tur før skolen iblandt, hvis jeg vet at hun å ligge lenge. hun er aldri alene for samboern sover om dagene, siden han jobber om natta. Noen ganger har han fri, så da går han tur om dagen. Så jobber jeg heller ikke så mange timene på kvelden, så egentlig har hunden min det ganske fint iforhold til mange andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...