Gå til innhold
Hundesonen.no

ønsker "kar" til min chijente..

gopiami
 Share

Recommended Posts

Jeg har ei chi jente som jeg vil sette valper på.. hun er registrert, har chip, vaksinert, har stamtavle... men hun har ikke vært på utstilling, da jeg synes det egntlig ikke er noe for oss... Hun er hos meg fordi jeg elsker henne, ikke for premier og høy inntekt på valper.. skjønner godt det med at de da blir avlet rett og at stamtavler avler frem friske hunder altså... men mener at d går an å få valper som er frisk uten papiret...

SÅ.... det jeg lurer på da er: Hvor kan jeg få i en chi gutt som vil pare seg med min jente??

Eneste jeg ønsker er at gutten er frisk og har godt lynne.. det er viktig... og at gutten ikke er misshandlet på noen måte.. det er imot min "tro" på hundeliv :)

Kan noen hjelpe meg? uten å belære meg om hundeutstilling først....!

Håper noen kan hjelpe til og hvis noen skulle ha en chigutt som de ønsker å låne bort så har jeg blitt glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel å ta kontakt med Chihuahuaklubben og høyre kva retningslinjer dei har på avl, og gjere det dei seier skal gjerast. Det er som du seier ikkje nødvendigvis papiret som gjer kvalpane friske, men det er papiret som gjer dei til chihuahua. Chihuahua er vel desverre ein rase med ein del useriøs avl, så om du ønskjer å ta vare på rasen og gjerne tilføre noko godt til denne, bør du som eit minimum oppfylle raseklubbens krav til avl, og i tillegg setje deg ein god del inn i din hunds positive og negative sider, og leggje arbeid i å finne ein hann som passar din hund. Hugs at å setje kvalpar til verda ikkje er noko hasteprosjekt, men må planleggjast nøye, og om du ikkje har erfaring (som du ikkje har, om eg forstår deg rett?) må du lytte til dei som veit kva som gjeld for avl innan din rase, og avl generelt.

Lukke til :) .

• Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om utstilling ikke er noe for dere så koster det ikke så mye tid, penger og energi å dra på et par utstillinger for å finne ut hvordan tispen din er i hht rasestandarden. Da får du en objektiv vurdering av hva som er hennes sterke og svake sider. På utstilling møter du også mange med hannhunder, som du kan se nærmere på med tanke på avl, og som også har fått en objektiv vurdering på hva som er bra og ikke så bra med hunden. Da kan man sammenligne disse og sånn unngå å bruke en hannhund som har samme svakheter som henne. Der treffer du også oppdrettere på rasen som forhåpentligvis kan hjelpe deg med hva som evt bør unngås.

• Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare få komme med en kommentar til dette med papirløs avl. Hvis hunden din er registrert og har stamtavle, så kan jeg ikke forstå at du ikke ønsker at valpene skal ha papirer? Det er da en smal sak å få til hvis du finner en hannhund med papirer?

Jeg er selv ikke interessert i utstilling, men jeg ville aldri kjøpt en hund uten papirer, så jeg tror at du ekskluderer mange gode hjem ved å ikke ha papirene i orden. En papirløs hund regnes jo som en blandingshund. Kanskje valpekjøperne kunne tenke seg å gå på utstilling en gang eller to?

Ellers så ville jeg kontaktet raseklubben og sett hvilke (helse)krav de eventuelt setter til avl, for å se hva du skal se etter når det gjelder din egen hund og hannhunden. Hos mange raser anbefaler at man tester for diverse sykdommer etc. før avl.

Jeg ville også sett på NKKs anbefalinger når det gjelder avl, og skaffet meg en god bok om valping og oppdrett av hund før jeg vurderte å sette kull på hunden min. Det er ikke bare bare med valper, det krever mye tid og er en stor påkjenning for tispen, så det er viktig å være godt forberedt.

Lykke til! :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også føye til at det er et slags vektkrav på chihuahuaer, det vil si at hvis tispen er under en viss vekt så blir det anbefalt å ikke avle på dem på grunn av risiko ved fødsel.

I sommer var det like før vår tispe måtte ta over et kull med chihuahuavalper fordi moren til disse hadde dødd. Det var etter en "vi har tispe og vi har hannhund, og vi vil ha valper"-parring. Damen som eide disse chihuahuaene elsket hundene sine over alt på jord og gråt sine bitre tårer over tapet på tispen, hun bestemte seg for å flaske de opp og endte opp med en skikkelig jobb. Tenk over om du faktisk vil dette, eller om det kanskje kan være minst like koselig å kjøpe en chihuahua til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er norsk chihuahuaklubbs retningslinjer for avl: http://www.nchk.no/index.php/avl/9-avlsetiske-retningslinjer

Kort fortalt, så må begge foreldredyr vaere testet for patella luxasjon, og ha maks grad 2 sammenlagt pr hund, dvs f.eks 1 på hver bakfot, el 2 på en fot og 0 på den andre. Begge foreldredyr skal i tillegg vaere øyelyst, og ha minimum tre førsteplasseringer eller et ck på utstilling. Tispen skal vaere min 18 mndr ved parring, og hannen min 1 år. Dette er for å forsikre seg om at man avler på friske og rasetypiske dyr, og jeg regner med at du ikke har noe ønske om å avle syke eller utypiske valper...

Å teste for patella luxasjon og øyelyse tispen din, synes jeg du bør gjøre uansett om du velger å avle på henne eller ikke (om ikke du allerede har gjort det da), det er jo greit å vite at hunden ens er frisk. Ikke alle sykdommer kan merkes av oss, eller kanskje de kommer til syne senere i livet, og får sterkere utslag enn nødvendig, fordi du ikke var klar over at hunden var syk. Det er ikke veldig verken omfattende eller dyrt å teste for PL eller å øyelyse. Utstilling skal jeg ikke uttale meg for mye om, men det krever ikke mye arbeid å dra på en utstilling eller to, og få en kritikk på hunden. Klarer hun ikke få excellent (førstepremie) eller får dårlig kritikk, så bør du kanskje gå i tenkeboksen på om du skal avle på henne....

Husk også at det å gjennomgå en drektighet og en fødsel er krevende for tispen, hun kan bli syk, hun kan hende må ta keisersnitt, eller hun kan faktisk dø pga komplikasjoner. Det er heller ikke billig å fostre opp et kull, i hvert fall ikke om hun må ta keisersnitt (har inntrykk av at det kanskje ikke er uvanlig hos chi), så du bør ha god forsikring (som dekker avl), og helst en del penger i bakhånd, om noe skulle skje.

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...