Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gå fram for å bli godkjent ettersøksekvipasje?


Ane
 Share

Recommended Posts

ettersøkshund på viltspor?

eller redningshund? :)

Ettersøkshund på viltspor er 2 førstepremier, samt en prøve hvor man sporer i to timer etter vilt.

trening kommer ann på hunden, man går vel blodspor 1-2 ganger i uken ca for å holde ved like og trene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ettersøkshund på viltspor?

eller redningshund? :)

Ettersøkshund på viltspor er 2 førstepremier, samt en prøve hvor man sporer i to timer etter vilt.

trening kommer ann på hunden, man går vel blodspor 1-2 ganger i uken ca for å holde ved like og trene osv.

Er ikke fersksporprøven minst 30 min sammenhengende spor etter klovvilt og ikke to timer :) ? Og en andre premie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersøkshund på viltspor er 2 førstepremier, samt en prøve hvor man sporer i to timer etter vilt.

Ikke helt riktig, man trenger en 2.premie på blodsporprøve og deretter godkjent fersksporprøve (minimum 7 poeng tror jeg det er). På fersksporprøve så skal man spore etter hjortedyr i minst en halvtime. Selve sporet skal være en time gammelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ettersøkshund på viltspor?

eller redningshund? :)

Ettersøkshund på viltspor er 2 førstepremier, samt en prøve hvor man sporer i to timer etter vilt.

trening kommer ann på hunden, man går vel blodspor 1-2 ganger i uken ca for å holde ved like og trene osv.

Nei. Kravet til godkjenning er 2pr. blodspor og gkj.ferskspor. Det er ingen krav om videre trening, og en godkjent ettersøkshund er ikke nødvendigvis egnet til å gå ettersøk overhodet. En ren "papir-godkjenning" altså...

En godkjent ettersøkshund i redningssammenheng er noe helt annet, men det kan sikkert andre svare bedre på enn meg;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ettersøkshund på viltspor?

Ettersøkshund på viltspor er 2 førstepremier, samt en prøve hvor man sporer i to timer etter vilt.

trening kommer ann på hunden, man går vel blodspor 1-2 ganger i uken ca for å holde ved like og trene osv.

Søk etter skadeskutt vilt ja :) Det burde kanskje være med i teksten! hehe

Jeg er jo helt grønn på dette, men da er det altså blodspor vi må kunne. (finnes det ikke andre ulike typer spor, eller er alt blodspor?) Jeg skal se om vi ikke får kommet oss på et blodsporkurs jeg da. Er det viktig at det er et blodsporkurs, eller kan det være et "sporkurs"? haha :P

Ikke le av meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på kurs, er det litt vesentlig at det er blodspor kurs, ja;-)

Ellers er det ingen heksekunst å trene bl.spor på egen hånd. Det skal somregel ikke mye trening til for å få hunden prøveklar. Å gå blodspor er LETT for hunden, blod lukter mye. Hele greia er i grunn å motivere hunden til å gjøre oppgaven - dvs. å ønske å finne sporslutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte på et blodsporkurs og hadde prøve når kurset var ferdig, så kunne de som ville gå opp til ferskspor. Du trenger da altså minst en 2 premie på blodspor (eventuelt godkjent på en godkjenningsprøve, samme prinsippet, men de som kun skal ha godkjent ettersøkshund og ikke konkurrere pleier å ta den) også minimum 7 poeng på et ferskspor, da skal hunden spore ferskt vilt i minimum 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Da er altså kravet; 2 premie på blodsporprøve, og godkjent(minst 7 poeng) på ferskspor på over 30 minutter?

Da er mail til Retrieverklubben send, med påmelding til blodsporkurs! Tusen takk for link Betty :D

Championat er 3x1pr blodspor. Og fersksporprøven har ingenting med det å gjøre ;-)

Får å bli Sporchampion(er det det det heter? :S) må hunden ha oppnådd noe annet enn de 2 1pr. på blodspor? Ala noe utstillingsgreier eller noe?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...