Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hallo!

Har en storpuddel - valp på ca. 5 mnd. Han er så og si husren, det hender at han etter lek med den andre hunden, og samtidig en uoppmerksom eier tisser av og til. Sett bort ifra det, varsler han ifra når han må ut. Men har i en stund nå slitt med at han virker nervøs i møte med andre mennesker. I dag tidligst var en venn av meg over på besøk, bare han klappet han på hodet "fosset tisset". Det var ingen reaksjon av overglede. Han gikk rett og gjemte seg bak meg etter vennen min var borte i han. Dette gjorde han hver gang vennen min skulle klappe på han. Dette var ikke en enkelt hendelse, men det hender ofte. Han er generelt svært nervøs når det gjelder nye mennesker, selv om han har truffet dem før.

Hva burde jeg gjøre for å slippe at han tisser hver gang han møter nye mennesker, og hvorfor reagerer han slik på andre personer ? Har noen av dere opplevd lignende ?

Skrevet

Første regel, alt besøk, folk du treffer på gata osv får beskjed om og overse hunden. Ingen klapping, ingen snakking (til hunden) og ikke se på den. Så får du heller gi hunden en sjanse til og komme fram selv. Kanskje den gjør det automatisk når folk overser den, isåfall bra, fortsett og overse. Begynner dere og ta etter den da så blir den bare redd igjen. Kommer den ikke frem så går det an og 'jukse' med godbit i handa. Kommer hunden for og ta godbiten så la den gjøre det og fortsett og ignorere. Etterhvert går det an og gjøre det vanskeligere med feks godbiten i fanget slik at den må klatre litt eller holde fast godbiten litt slik at hunden ikke bare stikker av igjen med en gang og etterhvert begynne forsiktig og klappe litt. Rolige bevegelser og ikke ta over hodet og slikt, brystet og under haka er fine plasser og begynne.

Jeg har selv hatt en slik, men hun ble en kjempesosial hund ettehvert så det er håp :)

• Like 2
Skrevet

Jeg har en border collie tispe som var redd alle mennesker når hun var liten. Hun er forsatt usikker, men jeg vet nå hvordan vi skal takle det og alt går mye bedre.

Jeg ber alle som kommer på besøk om å overse henne totalt. Ikke se på, snakk til ol. Ingenting. La heller hunden selv ta kontakt om den vil det, men forsett å overse/ignorere en stund selv om hunden kanskje kommer og snuser på vedkomne ol. Blir den klappet da, vil den helt sikkert løpe vekk igjen. La hunden utforske og bli "kjent" med personen, før personen hilser tilbake.

Jeg ber alle som kommer overse, og hun er veldig nysgjerrig og vil hilse, men bjeffer på de fleste litt først. Noen er hun mer usikker på, som kan ha med bekledning, oppførsel ol. å gjøre, og dem ber jeg bare sitte litt på gulvet og forsette å overse henne. Da er det enklere for henne å "lukte og hilse litt" på en mindre "skremmende" person. Etter en stund sitter hun på fanget til de fleste og vil ha kos :) Når dere merker hunden er mer frempå og lukter ol. på personen, kan personen vise litt kontakt, ved klapp forsatt uten å se på/snakke eller å bare si navnet ol. Takler hunden det uten å løpe så er det flott. Er hunden forsatt redd, må den ha mer tid neste gang :) Til slutt vil den forhåpentlig vis ikke løpe vekk, og en kan også gi noe godt :)

Dette er ingen fasit, men svaret på hvordan vi har løst det hos oss :) Hun løp alltid å gjemte seg når vi fikk besøk før og kom aldri bort når noen lokket ol. på henne. Aldri.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...