Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt forvirra (klikkertrening for din hund)


Jeampi

Recommended Posts

Jeg sitter her og leser "klikkertrening for din hund" og kommer over at det står at man skal ikke vente for lenge på at hunden skal tilby atferder.

det sto bl.a at "noen stakkars hunder står jo med eieren i flere minutter mens eieren venter på atferder" eller noe i den duren.

Men hva mener de egentlig? Jeg vet iallefall at hvis jeg skal lære Pito noe nytt så må jeg iallefall vente i mer enn 3-4 sekunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og leser "klikkertrening for din hund" og kommer over at det står at man skal ikke vente for lenge på at hunden skal tilby atferder.

det sto bl.a at "noen stakkars hunder står jo med eieren i flere minutter mens eieren venter på atferder" eller noe i den duren.

Men hva mener de egentlig? Jeg vet iallefall at hvis jeg skal lære Pito noe nytt så må jeg iallefall vente i mer enn 3-4 sekunder!

Godt spørsmål

Poenget er at du aller først kun må konsentrere deg om å lære hunden din å tilby...noe. Hva som helst. Alt er atferder. Står du og venter på en atferd, bør du aldri vente særlig lenge. Hunden lever jo.. ergo tilbyr den atferd. Kanskje flytter den på en labb? Klikk og forsterke det!

Kanskje kaster den et blikk på deg...Klikk og forserke det. Kanskje spisser den ører et øyeblikk? fang det øyeblikket med klikkeren...bare forsterke en eller annen atferd som en motvekt til passivitet...det er begynnelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 sekunder er jo helt knall spør du meg.. Min kan sitte og titte i skauen og på fuglene før hun gidder å se opp på meg så dette jobber vi nå intens med.. Det er vel dette de mener i boka; at hunden kan miste litt interesse for fører om ikke de rette kriteriene er der - dvs har trent litt feil.

Fortsett med å holde den gode kontakten dere har du og synes virkelig dere er på rett spor. Men du har tydeligvis jobbet en del med ting med hunden din før du introduserte klikker? Virker sånn for meg i hvert fall. Dere har trent agility? Og da er hunden din på nett? Hun vet hva kontakt er tydelig forstår jeg deg rett?

OT

Den tøffe supermann-trøya som Pitofina fikk til jul :lol: Hvor får vi tak i den? MÅ bare ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...