Gå til innhold
Hundesonen.no

Livsfarlig Biljaging...


Castella
 Share

Recommended Posts

Viss den er bare 1.5 år så er det iallefall muligheter for at den lander litt mer. Fortsett og jobb, kontakt, avledning, motbettinging. vær på vakt og få henne i arbeid FØR den låser. Når Varga tar helt av på katter nytter det ikke og hverken dra henne vekk eller avlede, lokke, rope, derimot hjelper det med en dask på snuten. Hun er fortsatt superstressa og i jaktmodus, men hun får bakkekontakt og lander i sitt som regel og da er det lettere for meg og jobbe derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også relativt usannsynlig at strømmingen holder på effekten. Om det passerer 100 biler hver eneste dag så tar det ikke lang tid før biler ikke lengre assosieres med støt. Det samme gjelder jo for sau også. Naboen har hytte i saueterreng og hver sensommer/høst må han strømme bikkja på nytt fordi den er blitt vant til sau igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også relativt usannsynlig at strømmingen holder på effekten. Om det passerer 100 biler hver eneste dag så tar det ikke lang tid før biler ikke lengre assosieres med støt. Det samme gjelder jo for sau også. Naboen har hytte i saueterreng og hver sensommer/høst må han strømme bikkja på nytt fordi den er blitt vant til sau igjen.

Er det ikke mulig å restrømme en gang i året på bil også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC viste interesser for biler da hun var 3+ mnd. Jeg begynte med å prøve å avlede med godbiter ol. men det funka ikke. Jeg gikk dermed over til å fortelle henne kraftig at slikt gjør man ikke, og heretter ble det bedre. Jeg unngikk også en periode å gå etter biler som kjørte fra oss, fordi jeg så at hun sa bare konsentrerte seg om bilen og på en måte "fikk følge etter den". Vi snudde og gikk motsatt vei når en bil kjørte forbi, og motsatt igjen om en annen bil kom den veien. Tålmodighet og tid, men det funket bra for oss. Jeg korrigerte også enhver titting på biler i fart ol. fordi jeg var overhysterisk for at hun skulle gjete biler.

Nå 1,5år gammel enser hun ikke biler, og jeg stoler nok på henne(aldri vist noe tegn til gjeting på over 1år+) nå til at hun kunne gått løs ved biler i nærheten. Dette gjør hun da ikke, men det har ikke med bilene å gjøre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å restrømme en gang i året på bil også da?

Det gjør det sikkert, ettersom man enten må ha utstyr selv eller kjenne noen som har for og strømme for bil i utgangspunktet. Poenget er vell mer at med mindre man bor midt i skauen så må man nok strømme forholdsvis ofte, og det begynner og bli veldig ufint..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Sånn jeg har forstått det så er det ikke normalt å restrømme årlig, det er ekstremtilfellene og for de fleste er saurensking med strøm en engangshendelse selvom de vel sjekkes opp igjen og regodkjennes?

Med sau kan jakta ligge mye dypere genetisk enn med f.eks bil som i dette tilfellet, og såfremt det ikke blir noen angrep på biler det første året vil det jo heller ikke skje noen læring, selvforsterkning og atferden avtar. Bare noen tanker fra meg, spot her har jo mer erfaring og kan sikkert svare mer inngående på dette. Hannhunden min jeg har hatt i 6 år nå sku ta biler nototisk når jeg fikk han som unghund. Han ble korrigert for dette fortløpende de første dagene og har aldri vært noe problem siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det så er det ikke normalt å restrømme årlig, det er ekstremtilfellene og for de fleste er saurensking med strøm en engangshendelse selvom de vel sjekkes opp igjen og regodkjennes?

Med sau kan jakta ligge mye dypere genetisk enn med f.eks bil som i dette tilfellet, og såfremt det ikke blir noen angrep på biler det første året vil det jo heller ikke skje noen læring, selvforsterkning og atferden avtar. Bare noen tanker fra meg, spot her har jo mer erfaring og kan sikkert svare mer inngående på dette. Hannhunden min jeg har hatt i 6 år nå sku ta biler nototisk når jeg fikk han som unghund. Han ble korrigert for dette fortløpende de første dagene og har aldri vært noe problem siden.

Når det gjelder strømming i mot sau så er det slik at for de fleste hunder holder det med et støt eller to. Etter 14 dager skal hunden testes igjen, og da er det de færreste som blir strømmet. Mange tester hunden på nytt året etter. Det store flertallet trenger ikke å strømmes igjen. Man må skille mellom å restestes og restrømmes.

Hovedgrunnen til at mange retester hunden enten årlig, eller andre hvert år, er fordi mange jaktkortselgere krever sauebevis som ikke er eldre enn et år eller to. Og det er jo først og fremst jakthunder som strømmes i mot sau.

Dette er imdilertid som i all annen hundedressur, avhengig av at den som trykker på knappen gjør det riktig. Timingen må stemme. Ser at en del ikke har is nok i magen til å vente på riktig tidspunkt, og strømmer for tidlig.

Her hvor jeg bor er det masse sau. Det er umulig å ferdes noe sted uten at vi påtreffer sau. Jeg løper mye med hundene mine, og slik sett jager mine jakthunder sau sammen med meg flere ganger i uka ettersom vi ofte får sau foran oss på skogsbilveiene. Og sauenb kan jo gjerne løpe mange hundre meter på veien før de vinkler uty i skogen. Men de jager likevel ikke sau når de er ute i terrenget alene. Det har jeg kontrollert mange ganger. Når de merker at det er sau i nærheten legger de om kursen, og tar en sving utenom. Ingen av mine hunder, utenom en tispe, har fått strøm mer enn to ganger. De aller fleste kun en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC viste interesser for biler da hun var 3+ mnd. Jeg begynte med å prøve å avlede med godbiter ol. men det funka ikke. Jeg gikk dermed over til å fortelle henne kraftig at slikt gjør man ikke, og heretter ble det bedre. Jeg unngikk også en periode å gå etter biler som kjørte fra oss, fordi jeg så at hun sa bare konsentrerte seg om bilen og på en måte "fikk følge etter den". Vi snudde og gikk motsatt vei når en bil kjørte forbi, og motsatt igjen om en annen bil kom den veien. Tålmodighet og tid, men det funket bra for oss. Jeg korrigerte også enhver titting på biler i fart ol. fordi jeg var overhysterisk for at hun skulle gjete biler.

Nå 1,5år gammel enser hun ikke biler, og jeg stoler nok på henne(aldri vist noe tegn til gjeting på over 1år+) nå til at hun kunne gått løs ved biler i nærheten. Dette gjør hun da ikke, men det har ikke med bilene å gjøre.

Jeg har hatt mange hunder, oig mange raser i årenes løp. Deriblant også en BC. Som de fleste BCèr var hun svært interessert i biler. Dette ble straks korrigert med kraftig stemmebruk, og ved hjelp av båndet. (Jeg nappet ikke hue av bikkja). Dette ble gjort da hunden var valp. Siden ble det aldri noe problem.

Hadde også en Dverg Schnauzer som var hysterisk redd biler. Han hylte, og kastet seg ut i grøfta ved synet av en bil. Han ble avledet ved hjelp av tennisball. Ingen korrigering var inne i bildet, og vi kom i mål etter en måneds tid. Etter det kunne vi ferdes over alt, og han brydde seg ikke om bilder. Man må velge metode ut i fra hvert enkelt tilfelle, og individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om Retningslinjene:

Det er ikke under noen omstendigheter lov å poste innlegg som strider mot Norges lover. Du står selv personlig ansvarlig for alt du skriver. Alle innlegg som informerer om, eller kan lede til lovbrudd, slettes.

Siden det ikke er lov til å strømme hund i Norge annet enn på sau så kan dere dessverre ikke "oppfordre" til dette i tråden :) .

Moderator IW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om Retningslinjene:

Siden det ikke er lov til å strømme hund i Norge annet enn på sau så kan dere dessverre ikke "oppfordre" til dette i tråden :) .

Moderator IW.

Av nysgjerrighet: hva er den nøyaktige ordlyden i lovteksten du henviser til her?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovteksten sier:

§ 3. Forbud

Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift.

I forskriften menes med aversjonstrening trening som påfører hund ubehag for å hindre eller avlære en adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Så da skjedde det igjen da....

siden sist jeg klaget har det gått 6 mnd... han har ikke lettet et øye etter biler, han har vært rolig og normal. Det har ikke vært noen tilfeller jeg har kunnet korrigere eller fått inn noen læring, fordi han har ikke gjort noe galt. Han viser ikke tegn til å bry seg engang...

Min samboer hadde vært ute og pratet med en mann som skulle kjøpe en grafisk kalkulator, mannen satte seg i bilen og kjørte av gårde og min samboer kom inn i huset...i det han lukket opp døren smatt Casper ut som en pil, han løp som et lyn etter bilen... jeg så dette via kjøkken vinduet og løp alt jeg klarte bortover veien i sokkelesten mens jeg hylte... bilen stoppet i siste liten..igjen.

Ingen reaksjon på 6 mnd også plutselig fra intet!!

En dag ender dette veldig dårlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde strømmet mot biljakt, helt klart.

Er det samme som å strømme mot jakt av sau, rein eller annet vilt

Jakt er jakt, være seg bil eller bææææ

Av nysgjerrighets skyld - siden dette ikke er et alternativ for trådstarter - hvordan strømmer man en hund mot bil når den viser atferden ca en gang hver 6. måned?

Sorry TS, jeg tror god sikring er det eneste gjennomførbare alternativet du har. Ikke hat deg selv for glipper, dritt skjer, men om det er noe å hente ut av glippene så ta til deg den lærdommen som ligger der. Nå er det to ganger han har klart å smette ut av døra, hva med at hunden må være i et annet rom når folk kommer og går?

Jeg ser jo at dette er en fortvilende situasjon for deg, men jeg tror, helt ærlig, at du må akseptere at hunden er slik. Du får ikke trent på det når du ikke vet triggeren (det som skiller jaktbilen fra vanlige) og atferden oppstår så sporadisk. Jeg tror sikring, sikring sikring, er veien å gå. Og vit at om han en dag jager etter feil bil og det går galt, så skal du aldri skylde på deg selv.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighets skyld - siden dette ikke er et alternativ for trådstarter - hvordan strømmer man en hund mot bil når den viser atferden ca en gang hver 6. måned?

Sorry TS, jeg tror god sikring er det eneste gjennomførbare alternativet du har. Ikke hat deg selv for glipper, dritt skjer, men om det er noe å hente ut av glippene så ta til deg den lærdommen som ligger der. Nå er det to ganger han har klart å smette ut av døra, hva med at hunden må være i et annet rom når folk kommer og går?

Jeg ser jo at dette er en fortvilende situasjon for deg, men jeg tror, helt ærlig, at du må akseptere at hunden er slik. Du får ikke trent på det når du ikke vet triggeren (det som skiller jaktbilen fra vanlige) og atferden oppstår så sporadisk. Jeg tror sikring, sikring sikring, er veien å gå. Og vit at om han en dag jager etter feil bil og det går galt, så skal du aldri skylde på deg selv.

Takk Mari

Ja, han har nå smettet ut av døren to ganger, så i morgen skal jeg få festet kompost grinder rundt dør åpningen, så er det ihvertfall en fare mindre.

Fader altså...nå trodde jeg virkelig han hadde blitt bedre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har nå smettet ut av døren to ganger, så i morgen skal jeg få festet kompost grinder rundt dør åpningen, så er det ihvertfall en fare mindre.

Fader altså...nå trodde jeg virkelig han hadde blitt bedre :(

Ja, kompostgrinder er også en ide. Evt sikre eiendommen, men jeg vet jo ikke hvordan du bor.

Jeg skjønner deg godt. Det kan jo hende han blir bedre på et eller annet tidspunkt, problemet er bare om du noen gang er villig til å ta sjansen på å gi ham den tilliten som kreves for å finne det ut. Jeg forstår begge alternativene til det valget for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Dette drev vår BC på med også, og vet hvordan det er å stå med hjerte i halsen, og tenke at nå blir hun kjørt over. Hun låste opp utgangsdøren selv, og sprang ned i hovedveien etter bussen. Var spesielt bussen hun jaget/gjetet. Men også andre biler, sykler, osv. En gang ble min far lei av at hun låste opp og stakk av etter biler, sykler og diverse, så han heiv en stein etter henne i ren frustrasjon. Traff henne i rumpa, og hun bråsnudde og kom tilbake igjen. Etter at hun forsto at vi hadde kontroll på avstand (eller etter hun trodde det), så forsvant også en del av de andre greiene også.

I tillegg hadde vi grind til henne inne, når hun var alene, siden det var det eneste hun ikke klarte å åpne/låse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært veldig fint hvis det var mulig å bare bruke godis, igonerere og overse uønsket atferd. Men slik er jo ikke realiteten. Dette er ikke noe vanskeligere enn å få f eks en fuglehund til å slutte å løpe etter fugl i oppflukt. Jeg har ikke noe problemer med å forstå at for hunden er det mye morsommere å jage etter en bil, enn det eier kan tilby av goder. Hunden må vite at det også finnes en konsekvens hos hundeeier som den ikke ønsker.

Du må straffe hunden for denne atferden. Og husk at så lenge man bruker sele på hunden har hundeeier alt for lite kontroll i andre enden av lina.

Hvis man bare skal overse og ignorere uønsket atferd, altså at intet skal korrigeres, men bare ønsket atferd skal gis oppmerksomhet, så blir det veldig vanskelig for hunden å forholde seg fornuftig til hundeeier.

Ikke straff atferden nei. ikke bra. Dette er en gjeter og de er så vare for sånt, negativ forsterkning er aldri løsningen.

Sele er faktisk bedre for hunder som trigger. Med halsbånd ha de lettere for å jage seg opp.

Jeg ville gjort det du har gjort fram til nå jeg TS. Kontakttrening er nøkkelen. Og i tillegg være flink til å gå ut på gata, be pelsen sitte og være rolig. Bind han fast til en lyktestolpe eller noe annet fast og stødig som ikke er deg og som plutselig kan glippe båndet. Still deg ved siden av, og tren på å være i ro med biler som suser forbi, at du ikke viser interesse for bilene. Avstand er nok også ganske essensielt for dere, har du sjekket hvor stor avstand han trenger for å ikke bry seg til han reagerer? :) En idé kan være å stille seg innafor den avstanden dere mestrer og tren på å være rolig der. Etterhvert kan du komme deg nærmere. Kan også være fint å tilrettelegge treninga; kjenner du noen som kan kjøre med en bil på en tom parkeringsplass med stor avstand så dere får trent i et oppsatt miljø? for å få flere mestrende repetisjoner?

Vær enda flinkere på belønning og belønningsfrekvensen og ikke minst timing- akkurat når du belønner. :) Du kan jo også prøve deg på kindereggmetoden? Og når du er ute på tur, ikke tenk at du skal til et spesielt sted, du må altså ikke være redd for å snu og gå tilbake, avlede og jobbe på turen :) (vet ikke om du har gjort det sånn, men det er i alle fall noe som er nyttig å tenke på)

edit: Ser at du føler at det er lite framgang, men ikke fall inn i et dårlig tankesett. Sikre eiendommen er kjempelurt. vær føre var, fortsett treninga, kontakt en atferdsterapaut (www.nafs.no) hvis du føler at du trenger råd og hjelp, og ikke føl at du ikke får det til! Masse lykke til, jeg håper og tror at dette skal ordne seg for deg! :hug: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...