Gå til innhold
Hundesonen.no

Kurs og valgfrihet


Bombini
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått anbefalt en haug med hundeskoler og håper på å gå litt forskjellige kurs på de forskjellige skolene for å få bredere erfaring og fler metoder å velge i etterhvert, men så ser jeg at de fleste har en lang liste med kurs man må ha gått hos dem før for å få lov til å være med på f.eks agility eller spor. Hvor nøye er de på sånt og kan man overføre valpekurs fra en skole til en annen? Jeg mener, hvis jeg går valpekurs hos én, men er skikkelig lite fornøyd, må jeg da ta samme kurset igjen hos neste hundeskole? Og må man virkelig gå hele regla med valpekurs, grunnkurs og hverdagslydighet hos den enkelte skolen før man kan være med på et helgekurs i agility?

Finnes det hundeskoler som tar inn hva som helst for helgekurs og/eller kurs arrangert av hundeklubber for medlemmer uansett hvilke kurs de har gått før?

Og det blir julevalp av typen gårdshund på meg - innendørs valpekurs i oppvarmet hall er et must da, right? Eller er det nok å kle på stakkaren?

Jo, og så lurer jeg på om noen har erfaring med valpekurs-grupper der klikker brukes aktivt? Jeg ser for meg at det blir fryktelig forvirrende, men er det bare oppe i hodet mitt?

Setter stor pris på alle konstruktive svar! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundeskoler og klubber krever at du har tatt bronsemerket i lydighet eller tilsvarende for å gå agilitykurs der. Stort sett holder det å vise til grunnferdighetskurs/bronsemerkekurs eller tilsvarende hos en hvilken som helst hundeskole.

Lundquist er den eneste hundeskolen jeg vet om i Oslo-området som krever at du skal ha gått grunnkurs hos dem før du går noe annet kurs. Hos alle de andre holder det å si at du har gått grunnkurs/nybegynnerkurs osv. hos andre hundeskoler. Selv har jeg gått agility foundations (handlingsystemer i hovedsak) hos Klickerklok og agility nybegynnerkurs hos Hundeakademiet, og kan antageligvis trene agility med både Stovner og OODK om jeg vil.

Mange helgekurs er åpne for ikke-medlemmer, og kurs som ikke krever noen forkunnskaper er da ikke noe problem. Igjen, med agilitykurs og enkelte kurs som er lagt opp til bestemte nivåer krever at man har gått kurs før, men ikke nødvendigvis der.

Kle på julevalpen din og velg den hundeskolen du vil, uavhengig av lokaler. Dropp Oslo hundeskole. :)

Har gått valpekurs hos Canis med Kovu, og vet at Håndilabb holder valpekurs med klikker. Ikke noe problem det. Om du vil klikkertrene er det ingen grunn til å ikke starte tidlig! (en av de tingene jeg angrer på med Odin, at vi ikke gikk valpekurs på Canis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs med klikker var helt fantastisk i mine øyne altså. :) Var ikke forvirrende eller kaotisk i det hele tatt. Javel, så snudde Kuro hodet etter en annens klikkelyd et par ganger, men med en gang han så at de jobbet med en annen hund, var han tilbake på meg.

Canis hundeskole, altså. :wub: Jeg trodde ikke at jeg kom til å bli SÅ fornøyd over noe så "enkelt" (i mine øyne før vi startet opp) som et valpekurs.

Vi var utendørs i februar. Kjekt å ha bil da, sånn at valpen kan ligge i bil i pausen. Det hadde ikke vi, så vi fikk låne bil av instruktøren i blant. Burde gå fint det, bare du kler på minien skikkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundeskoler og klubber krever at du har tatt bronsemerket i lydighet eller tilsvarende for å gå agilitykurs der. Stort sett holder det å vise til grunnferdighetskurs/bronsemerkekurs eller tilsvarende hos en hvilken som helst hundeskole.

Lundquist er den eneste hundeskolen jeg vet om i Oslo-området som krever at du skal ha gått grunnkurs hos dem før du går noe annet kurs. Hos alle de andre holder det å si at du har gått grunnkurs/nybegynnerkurs osv. hos andre hundeskoler. Selv har jeg gått agility foundations (handlingsystemer i hovedsak) hos Klickerklok og agility nybegynnerkurs hos Hundeakademiet, og kan antageligvis trene agility med både Stovner og OODK om jeg vil.

Mange helgekurs er åpne for ikke-medlemmer, og kurs som ikke krever noen forkunnskaper er da ikke noe problem. Igjen, med agilitykurs og enkelte kurs som er lagt opp til bestemte nivåer krever at man har gått kurs før, men ikke nødvendigvis der.

Kle på julevalpen din og velg den hundeskolen du vil, uavhengig av lokaler. Dropp Oslo hundeskole. :)

Har gått valpekurs hos Canis med Kovu, og vet at Håndilabb holder valpekurs med klikker. Ikke noe problem det. Om du vil klikkertrene er det ingen grunn til å ikke starte tidlig! (en av de tingene jeg angrer på med Odin, at vi ikke gikk valpekurs på Canis)

Hvorfor skal hun droppe Oslo Hundeskole? Jeg har kun positive ting å si om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er inkonsekvente med metodene sine, og du er avhengig av hvilken instruktør du får hvorvidt det brukes straff eller godbit i treningen. Selv om det tidvis er folk som sier de har gode erfaringer derfra kjenner jeg for mange instruktører og aktive hundefolk som sier de aldri vil gå kurs der igjen. Det er vel bare å søke på sonen og Canis, så får man opp de ulike erfaringer med dem.

Man kan sikkert si sitt om andre hundeskoler også, men få jeg har hørt så sprikende ting om som Oslo hundeskole, og bare det er nok til at jeg ikke vil vurdere dem ihvertfall (jeg har også diskutert med instruktører der, i håp om at jeg har tatt feil, som dessverre har bekreftet fordommene mine). En viss dyrebutikk har fortalt meg at det stadig kommer folk inn der som har fått beskjed om å kjøpe helstrup til valpekurset f.eks. Men det slipper du nok med en gårdshund ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo hundeskole i Tønsberg har jeg ikke mye til overs for. De var utrolig mange på kurset, holdt på lenge og ingen pauser hvor man satte valpene i bil ol.

Vi har hatt pauser ganske ofte på alle kursene jeg har gått, vi :) Da har de som har bil satt hundene der, mens de andre trente ro. Så jeg er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på ag kurs der vi til stadighet måtte vente ekstra fordi den ene hunden ofte stakk av og måtte fanges. Ingen lydighet eller inkalling var nogen lunde på plass. Derfor kan jeg forstå at man ønsker et visst nivå av lydighet på de som meldt seg på så ikke man må bruke en del av tiden på å fange hund. Men denne klubben krevde ikke at man hadde gått kurs der tidligere, kun at man hadde nogenlunde grei innkalling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på kurs med veldig mange forskjellige, og den eneste gangen jeg måtte be spesifikt om å få gå på kurs fordi vi ikke hadde tatt valpekurs hos samme instruktør, viste seg å være det mest bortkasta kurset jeg noengang har betalt for. :P

Stort sett går det helt fint å shoppe kurs hos ulike, men når hundeskolene eller -klubbene setter krav om feks bronsemerket i lydighet før start på agilitykurs, så er det nettopp for å sikre et minstemål av kontakt mellom hund og fører. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jeg, men jeg syns det burde stå at man har gått kurs generelt mer enn spesielt hos dem. Det skremmer bort meg i utgangspunktet fordi jeg vil shoppe rundt. Så skremmer det meg ikke bort allikevel hvis det dere sier stemmer =)

Når det gjelder strup tror jeg mye av problemet er feil bruk mer enn selve strupen i seg selv. I utgangspunktet tenker jeg ikke å bruke det selv, på samme måte som at jeg ikke bruker kandar på nordlandshesten min selv om jeg syns det er helt fair at folk som virkelig kan ri med setet bruker det på hester som har nok framdrift til å gå i korrekt form med det. Syns det er mye bedre å lære å bruke strup riktig enn at folk bare putter det på og lar hunden kvele seg selv. Veit ikke helt om jeg personlig føler at strup er nødvendig på valpekurs, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...