Gå til innhold
Hundesonen.no

Kurs og valgfrihet


Bombini
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått anbefalt en haug med hundeskoler og håper på å gå litt forskjellige kurs på de forskjellige skolene for å få bredere erfaring og fler metoder å velge i etterhvert, men så ser jeg at de fleste har en lang liste med kurs man må ha gått hos dem før for å få lov til å være med på f.eks agility eller spor. Hvor nøye er de på sånt og kan man overføre valpekurs fra en skole til en annen? Jeg mener, hvis jeg går valpekurs hos én, men er skikkelig lite fornøyd, må jeg da ta samme kurset igjen hos neste hundeskole? Og må man virkelig gå hele regla med valpekurs, grunnkurs og hverdagslydighet hos den enkelte skolen før man kan være med på et helgekurs i agility?

Finnes det hundeskoler som tar inn hva som helst for helgekurs og/eller kurs arrangert av hundeklubber for medlemmer uansett hvilke kurs de har gått før?

Og det blir julevalp av typen gårdshund på meg - innendørs valpekurs i oppvarmet hall er et must da, right? Eller er det nok å kle på stakkaren?

Jo, og så lurer jeg på om noen har erfaring med valpekurs-grupper der klikker brukes aktivt? Jeg ser for meg at det blir fryktelig forvirrende, men er det bare oppe i hodet mitt?

Setter stor pris på alle konstruktive svar! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundeskoler og klubber krever at du har tatt bronsemerket i lydighet eller tilsvarende for å gå agilitykurs der. Stort sett holder det å vise til grunnferdighetskurs/bronsemerkekurs eller tilsvarende hos en hvilken som helst hundeskole.

Lundquist er den eneste hundeskolen jeg vet om i Oslo-området som krever at du skal ha gått grunnkurs hos dem før du går noe annet kurs. Hos alle de andre holder det å si at du har gått grunnkurs/nybegynnerkurs osv. hos andre hundeskoler. Selv har jeg gått agility foundations (handlingsystemer i hovedsak) hos Klickerklok og agility nybegynnerkurs hos Hundeakademiet, og kan antageligvis trene agility med både Stovner og OODK om jeg vil.

Mange helgekurs er åpne for ikke-medlemmer, og kurs som ikke krever noen forkunnskaper er da ikke noe problem. Igjen, med agilitykurs og enkelte kurs som er lagt opp til bestemte nivåer krever at man har gått kurs før, men ikke nødvendigvis der.

Kle på julevalpen din og velg den hundeskolen du vil, uavhengig av lokaler. Dropp Oslo hundeskole. :)

Har gått valpekurs hos Canis med Kovu, og vet at Håndilabb holder valpekurs med klikker. Ikke noe problem det. Om du vil klikkertrene er det ingen grunn til å ikke starte tidlig! (en av de tingene jeg angrer på med Odin, at vi ikke gikk valpekurs på Canis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs med klikker var helt fantastisk i mine øyne altså. :) Var ikke forvirrende eller kaotisk i det hele tatt. Javel, så snudde Kuro hodet etter en annens klikkelyd et par ganger, men med en gang han så at de jobbet med en annen hund, var han tilbake på meg.

Canis hundeskole, altså. :wub: Jeg trodde ikke at jeg kom til å bli SÅ fornøyd over noe så "enkelt" (i mine øyne før vi startet opp) som et valpekurs.

Vi var utendørs i februar. Kjekt å ha bil da, sånn at valpen kan ligge i bil i pausen. Det hadde ikke vi, så vi fikk låne bil av instruktøren i blant. Burde gå fint det, bare du kler på minien skikkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundeskoler og klubber krever at du har tatt bronsemerket i lydighet eller tilsvarende for å gå agilitykurs der. Stort sett holder det å vise til grunnferdighetskurs/bronsemerkekurs eller tilsvarende hos en hvilken som helst hundeskole.

Lundquist er den eneste hundeskolen jeg vet om i Oslo-området som krever at du skal ha gått grunnkurs hos dem før du går noe annet kurs. Hos alle de andre holder det å si at du har gått grunnkurs/nybegynnerkurs osv. hos andre hundeskoler. Selv har jeg gått agility foundations (handlingsystemer i hovedsak) hos Klickerklok og agility nybegynnerkurs hos Hundeakademiet, og kan antageligvis trene agility med både Stovner og OODK om jeg vil.

Mange helgekurs er åpne for ikke-medlemmer, og kurs som ikke krever noen forkunnskaper er da ikke noe problem. Igjen, med agilitykurs og enkelte kurs som er lagt opp til bestemte nivåer krever at man har gått kurs før, men ikke nødvendigvis der.

Kle på julevalpen din og velg den hundeskolen du vil, uavhengig av lokaler. Dropp Oslo hundeskole. :)

Har gått valpekurs hos Canis med Kovu, og vet at Håndilabb holder valpekurs med klikker. Ikke noe problem det. Om du vil klikkertrene er det ingen grunn til å ikke starte tidlig! (en av de tingene jeg angrer på med Odin, at vi ikke gikk valpekurs på Canis)

Hvorfor skal hun droppe Oslo Hundeskole? Jeg har kun positive ting å si om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er inkonsekvente med metodene sine, og du er avhengig av hvilken instruktør du får hvorvidt det brukes straff eller godbit i treningen. Selv om det tidvis er folk som sier de har gode erfaringer derfra kjenner jeg for mange instruktører og aktive hundefolk som sier de aldri vil gå kurs der igjen. Det er vel bare å søke på sonen og Canis, så får man opp de ulike erfaringer med dem.

Man kan sikkert si sitt om andre hundeskoler også, men få jeg har hørt så sprikende ting om som Oslo hundeskole, og bare det er nok til at jeg ikke vil vurdere dem ihvertfall (jeg har også diskutert med instruktører der, i håp om at jeg har tatt feil, som dessverre har bekreftet fordommene mine). En viss dyrebutikk har fortalt meg at det stadig kommer folk inn der som har fått beskjed om å kjøpe helstrup til valpekurset f.eks. Men det slipper du nok med en gårdshund ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo hundeskole i Tønsberg har jeg ikke mye til overs for. De var utrolig mange på kurset, holdt på lenge og ingen pauser hvor man satte valpene i bil ol.

Vi har hatt pauser ganske ofte på alle kursene jeg har gått, vi :) Da har de som har bil satt hundene der, mens de andre trente ro. Så jeg er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på ag kurs der vi til stadighet måtte vente ekstra fordi den ene hunden ofte stakk av og måtte fanges. Ingen lydighet eller inkalling var nogen lunde på plass. Derfor kan jeg forstå at man ønsker et visst nivå av lydighet på de som meldt seg på så ikke man må bruke en del av tiden på å fange hund. Men denne klubben krevde ikke at man hadde gått kurs der tidligere, kun at man hadde nogenlunde grei innkalling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på kurs med veldig mange forskjellige, og den eneste gangen jeg måtte be spesifikt om å få gå på kurs fordi vi ikke hadde tatt valpekurs hos samme instruktør, viste seg å være det mest bortkasta kurset jeg noengang har betalt for. :P

Stort sett går det helt fint å shoppe kurs hos ulike, men når hundeskolene eller -klubbene setter krav om feks bronsemerket i lydighet før start på agilitykurs, så er det nettopp for å sikre et minstemål av kontakt mellom hund og fører. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jeg, men jeg syns det burde stå at man har gått kurs generelt mer enn spesielt hos dem. Det skremmer bort meg i utgangspunktet fordi jeg vil shoppe rundt. Så skremmer det meg ikke bort allikevel hvis det dere sier stemmer =)

Når det gjelder strup tror jeg mye av problemet er feil bruk mer enn selve strupen i seg selv. I utgangspunktet tenker jeg ikke å bruke det selv, på samme måte som at jeg ikke bruker kandar på nordlandshesten min selv om jeg syns det er helt fair at folk som virkelig kan ri med setet bruker det på hester som har nok framdrift til å gå i korrekt form med det. Syns det er mye bedre å lære å bruke strup riktig enn at folk bare putter det på og lar hunden kvele seg selv. Veit ikke helt om jeg personlig føler at strup er nødvendig på valpekurs, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...