Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå over til klikkertrening


G & Quarlo

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er på vei til å bli frelst. :)

Jeg har altså fått god tro på å bruke positiv forsterkning + negativ straff, fremfor negativ forsterkning og positiv straff (ble dette riktig? går fortsatt surr i begrepene).

Det jeg lurer på, er imidlertid hvordan jeg skal gjøre i "overgangsfasen". Kanskje det endelig er nyttig at hunden min ikke har fått oppdragelse tidligere i livet? :wink:

Men uansett, han har ikke forstått (selvfølgelig, vi har hatt klikkeren i hus i 2 dager) at uteblivelse av belønning IKKE betyr at han gjør riktig. Hvordan skal jeg gå frem her?

Han er i tenåra nå, og har endel tull som jeg ikke kan overse. Hva skal jeg gjøre da?

Dersom jeg overser at han bjeffer og uler om natta/når han vil hilse på folk/etc., så forstår jo ikke han at dette betyr at han burde prøve noe annet. For ham betyr vel dette mer at "okay, ikke kjeft, da kan jeg fortsette".

Innspill? Er litt i villrede.

Skrevet

Men uansett, han har ikke forstått (selvfølgelig, vi har hatt klikkeren i hus i 2 dager) at uteblivelse av belønning IKKE betyr at han gjør riktig. Hvordan skal jeg gå frem her?

Jeg fokuserer på å lære hunden hva den skal gjøre og legger ikke inn feil og 0´er med vilje.

Han er i tenåra nå, og har endel tull som jeg ikke kan overse. Hva skal jeg gjøre da?

Dersom jeg overser at han bjeffer og uler om natta/når han vil hilse på folk/etc., så forstår jo ikke han at dette betyr at han burde prøve noe annet. For ham betyr vel dette mer at "okay, ikke kjeft, da kan jeg fortsette".

Innspill? Er litt i villrede.

Så mye fokus på å overse hunden om den gjør feil! Klikkertrening er ikke fri barneoppdragelse!

Hva tror du opprettholder atferden? Jobber hunden for forsterkere du har kontroll over når den bjeffer på folk?

Jeg overser svært sjelden uønsket atferd. Jeg forsøker å lære hunden hva den skal gjøre istedet og unngår å sette meg i situasjoner der det blir feil. Feks ikke la hunden stå alene i hagen, ha hunden hos deg, hold hunden under kontroll, ha den i bånd, ikke rop når du VET at den ikke kommer osv.

Legg opp til feilfrie treningsøkter.

Det er bare i situasjoner der atferden opprettholdes av forsterkere jeg har kontroll over at jeg "overser" uønsket atferd, feks om hunden er urolig når jeg skal til å åpne burdøra. Da kan jeg vente til hunden legger seg, så åpne og si "værsågod".

Skrevet
Så mye fokus på å overse hunden om den gjør feil! Klikkertrening er ikke fri barneoppdragelse!

Var det noe i innlegget mitt som fikk deg til å dra den konklusjonen at jeg tror klikkertrening er fri oppdragelse..? I tilfelle hva?

Hva tror du opprettholder atferden? Jobber hunden for forsterkere du har kontroll over når den bjeffer på folk?

Jeg overser svært sjelden uønsket atferd. Jeg forsøker å lære hunden hva den skal gjøre istedet og unngår å sette meg i situasjoner der det blir feil. Feks ikke la hunden stå alene i hagen, ha hunden hos deg, hold hunden under kontroll, ha den i bånd, ikke rop når du VET at den ikke kommer osv.

Legg opp til feilfrie treningsøkter.

Det er bare i situasjoner der atferden opprettholdes av forsterkere jeg har kontroll over at jeg "overser" uønsket atferd, feks om hunden er urolig når jeg skal til å åpne burdøra. Da kan jeg vente til hunden legger seg, så åpne og si "værsågod".

Hva gjør du når du ikke har kontroll over forsterkeren?

Skrevet

Var det noe i innlegget mitt som fikk deg til å dra den konklusjonen at jeg tror klikkertrening er fri oppdragelse..? I tilfelle hva?

Neida, må bare slå tilbake mot alle mytene når jeg får sjansen.

:wink:

Hva gjør du når du ikke har kontroll over forsterkeren?

Vel, enten får du ha kontroll over forsterkeren eller ha kontroll over hunden. Kontroll over hunden kan vi få vha doggie zen(DZ). Hunden "tror" da at vi alltid har kontroll over forsterkerne. Bortsett fra "omvendt lokking" og ekstern belønning som vi bruker i lydighetstreningen, så har vi nytte av DZ både i fuglehundtrening og gjeting.

Les Fannys kloke ord om DZ her: http://www.twiggy.se/missy/doggiezen.htm

(litt gammelt, men fortsatt ganske ok.)

Skrevet

Neida, må bare slå tilbake mot alle mytene når jeg får sjansen.

:wink:

Vel, enten får du ha kontroll over forsterkeren eller ha kontroll over hunden. Kontroll over hunden kan vi få vha doggie zen(DZ). Hunden "tror" da at vi alltid har kontroll over forsterkerne. Bortsett fra "omvendt lokking" og ekstern belønning som vi bruker i lydighetstreningen, så har vi nytte av DZ både i fuglehundtrening og gjeting.

Les Fannys kloke ord om DZ her: http://www.twiggy.se/missy/doggiezen.htm

(litt gammelt, men fortsatt ganske ok.)

Ops - Thomas innlogget som sin bedre halvdel :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...