Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksine før drektighet?


Stine
 Share

Recommended Posts

Tuva kommer mest sannsynlig til å få løpetid i desember ish, og hun skal ha ny vaksine i Februar. Hun har jo da hvis alt går etter planen valper. så burde hun vaksineres før hun blir smelt på tjukka?

da vi skulle insiminere tispa vår i januar, revaksinering skulle skje i mars, så anbefalte vetten vår å enten vaksinere før insemineringen eller vente til etter valpene ble født :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenker også på å vaksinere før parring, siden jeg mest sannsynlig ikke kommer til å gi valpene 8 ukers vaksine (hvis dem ikke skal til veldig aktive hjem med flere hunder da) og da tenker jeg at de blir enda mer imune hvis mamma får vaksine før parring og ikke etter dem er født :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen ved å ikke gi de vaksine ved 8 uker? Får de da første ved 12 uker? Ble bare så nysgjerrig, beklager OT :)

De får først ved 12 uker da ja :) Ny forskning viser at det er unødvendig å vaksinere dem ved 8 ukers alder fordi de har nok antistoffer fra mor da :) Så hvis valpen ikke skal til et hjem med mye smittepress (flere hunder i husholdningen som f.eks farter rundt på utstilling og stevner) så annbefaler vaksine produsenten at man vaksinerer først ved 12 ukers alder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Jeg vil allikevel vaksinere mine valper ved 8uker, tror jeg, jeg har møtt så mange med valp som har inntrykket av at valpen ikke kan hilse på noen andre hunder før de er vaksinert ved 12ukers alder, og det er jo ganske dumt med tanke på sosialisering om de ikke har fått den infoen de skal ha..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Jeg vil allikevel vaksinere mine valper ved 8uker, tror jeg, jeg har møtt så mange med valp som har inntrykket av at valpen ikke kan hilse på noen andre hunder før de er vaksinert ved 12ukers alder, og det er jo ganske dumt med tanke på sosialisering om de ikke har fått den infoen de skal ha..

Jeg har jo planer om å fortelle dem det da ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...