Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hus - hva må man vite?

Mirai
 Share

Recommended Posts

Vi håper å flytte til Norge tidlig neste år en gang (vi har lagt ut huset vi bor i nå for salg), og får da den fantastiske muligheten til å kjøpe vårt eget! :)

Ingen av oss har hverken kjøpt leilighet eller hus tidligere, men vi er enige om hva vi ønsker. Jeg ser for meg at det er enkelt å gå i mange feller når man kjøper hus?

Vi vil gjerne bo på landet med plass rundt oss, vi er asosiale og liker ikke naboer tett på. Det er ok å kunne SE naboen, men vi vil helst slippe å hilse på dem når vi åpner døra om morgenen eller høre at de er ute i hagen. Helt greit å måtte kjøre en 15-20 minutter til nærmeste by (men ikke nærbutikk og sånt helst), så jeg tror kanskje det vi ønsker mest er et bittelite småbruk med et hus som har god plass (eks. tre soverom) og et slags uthus/garasje/mini-låve.

Eventuelt et hus uten ekstra bygning, men med veldig god plass inne. Vi har sett mye på finn.no men det er jo såklart ikke så mye vits i å forelske seg i noe når vi ikke engang vet hvor fort dette huset selger :) . Vi er enige om at vi er villige til å bruke litt penger og tid på å pusse opp noe som trenger litt kjærlighet, men vi kan ikke nok til å måtte pusse opp et helt hus på en gang.

Sliter også med å velge mellom Vestfold (områdene rundt Tønsberg/Horten) og Hedmark (Stange/Hamar) siden foreldrene mine bor hvert sitt sted. Veldig forskjellige markeder, både for bolig og jobb!

Hva er dine beste huskjøptips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at det er veldig lurt å prøve å la være å bli følelsesmessig involvert/forelsket i huset man vil ha. Da blir man veldig lei seg når det går langt over takst og man ikke har råd (det ble iallefall jeg et par ganger...). Ellers må jo gode råd og tips være å ha is i magen og kjenne på magefølelsen. Og hvis man ikke er god på bygningstekniske ting (er det råte? Hvilken tilstand ER egentlig huset i?) så er det lurt å ha med noen som har god peiling på dette og som man stoler på på visning (en kompis, onkel, far etc.).

:)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er i hvertfall å tenke kjøkken og bad. Det er de to dyreste rommene og pusse opp. Her bør det være tørt SÅ er det å sjekke etter fuktutslag i forhold til tak og kjeller. Fuktskader generelt gjør at oppussingen blir dyr.

Siden dere er personlige trenere begge så vidt jeg har forstått så ville jeg sjekket nabokommunene til de største kommunene tettsedene i de to fylkene dere gjerne vil bo i og se hva som ligger der. Det er stort sett å komme på rett side av rett kommune så blir prisen en anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette høres fornuftig ut. Jeg tror at mange av de typene eiendom vi er interessert i antakeligvis vil komme med enten veldig gammelt bad eller kjøkken, så jeg ser for meg at det vil gå en del penger der.

Er livredd for fuktskader og sånne store dyre ting hvor man må ta vekk en hel vegg og ruinere seg på noe helt uforutsett :fear: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene har veldig mange gode artikler om boligkjøp om du søker. Vær nøye med å lese tilstandsrapporten, få gjerne noen andre til å se på den om dere ikke har god greie på bygningstekniske ting.

Oppussing er fint, men husk at det blir alltid dyrere og tar lengre tid enn man tror. I tillegg tar det mye av din egen tid, ikke glem at den også har en pris!

Vi satte opp lister med "MÅ ha" (f.eks. 3 soverom, hage, garasje, god offkom), "vil ha" (peis, ekstrado/bad, verkstedrom) og "bonus" (vinterhage, kjølerom, murhus). Pris regulerer jo veldig greit det med størrelse og antall rom.

Begynn alltid litt lavere på pris enn dere har tenkt, så dere har litt å gå på i en evt. budrunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså gamle bad og kjøkken trenger ikke være mye fuktskader. Har det for eks bodd gamle mennesker der så har dem gjerne dursjet en gang i uken og gjerne vært forsiktig av seg og tørket opp. Har sett gamle fine kjøkken og trolig brukandes bad som det virket som det bare var å pusse opp men også katastrofer hvor alt må rives ned til reisverket.

Når dere sitter i england og skal se så prøv å se på bildene det som er viktig nemlig vegger, under vindu, hvordan ser taket ut, buer det, er gulvene slitt. Altså se hvordan er rommet når alt av det som skaper stil er vekk. Hva er det mekleren prøver å la være å fortelle om/omskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prismessig er det vel gambling å si noe om før vi får noen bud her da, men alle tre meglerne som var her i går sa de ville legge det ut for mellom £1,6 og £1,75, og så mister vi vel noe i prosessen England --> Norge, men alt i alt så blir det vel kanskje ikke et helt lån vi trenger å ta (altså hele kjøpssummen), så forhåpentligvis får vi litt å gå på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prismessig er det vel gambling å si noe om før vi får noen bud her da, men alle tre meglerne som var her i går sa de ville legge det ut for mellom £1,6 og £1,75, og så mister vi vel noe i prosessen England --> Norge, men alt i alt så blir det vel kanskje ikke et helt lån vi trenger å ta (altså hele kjøpssummen), så forhåpentligvis får vi litt å gå på da.

1,75 millionar pund? :blink: Då kan de vel stort sett velge og vrake blandt store, flotte eigedomar med perfekte hus i Noreg...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær HARD mot megler ifht. hva du ønsker å høre. Spør om regulering av uteareal osv.

Vi skal snart selge leiligheta vår, og eiendomsmegler har fortalt om alle "triks" for å unngå å fortelle kjøpere om f.eks at grøntarealet utenfor skal reguleres til parkeringsplass, skjule over diverse mangler. Som hun sa "hvis de ikke spør, har jeg ikke krav på å si noe mer enn et absolutt minima".

Så framtidige planer, fukt, muggskader, naboer (det er lov å spørre om det f.eks er kommunale boliger i nabohuset), kjente problemer og ehh... kommer sikkert på mer. Jeg har vært på så mange visninger og vært med på å selge hus (men **** ikke fått noen penger eller hus selv, hulk :(:lol: ) at jeg føler meg rimelig trygg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har f. eks selv ikke tenkt til å fortelle eventuelle kjøpere at nabodama skriker av fulle lunger gjennomsnittlig seks ganger om dagen, selv om det ikke har noe med huset å gjøre :whistle: .

Det er sikkert mye triks som blir brukt av meglere. Jeg kan jo kanskje også google litt og se om avisene har noen huskjøpstips :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde undersøkt følgende:

- sett i og under vasker (på jakt etter fukt)

- Brukt luktesansen veldig godt i kjeller (og sett på vegger etter fuktskader mm). Sjekket dreneringstidspunkt.

- Lest hele taksten veldig godt. Lurer dere på faguttrykk og lignende, så spør! (hvis mulighet ta med dere fagmann som snekker eller lignende på visning, men ikke fortell noen at dere har med dere en snekker. En snekker bør oppdage mer enn mannen i gata og dere mister brått rettigheter etter loven)

- I tillegg bør dere spørre om de litt mindre viktige spørsmålene som naboer, strømforbruk ol. Greit å ikke kjøpe et hus som det trengs enorme mengder strøm for å varme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil anbefale å teikne Help Boligkjøpsforsikring (Help fordi det ikkje finst andre i Noreg enno). Det skjer altfor ofte at ein kjem ut for ting ein ikkje er nøgde med når ein kjøper hus, og då er 8000 småpengar når ein får den hjelpa ein treng.

Signerer denne! Vi skaffet oss (heldigvis!) boligkjøperforsikring, og den får vi bruk for nå. Viser seg at de har løyet for oss, så det finnes ikke drenering rundt huset, faktisk :bug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...