Gå til innhold
Hundesonen.no

Kampanje mot løken gård.

MarieR

Recommended Posts

Dette hare garantert hvert oppe før, men skader ikke enda en gang, for en så viktig sak.

Hjelp til i kampanjen for å stenge Løken gård, Den eneste forsøksgården av hunder og griser i Norge, og den eneste gården de driver oppdrett kun for å bruke dyrene enten for å avle mer, eller bli brukt som forsøksdyr. Hunden, menneskets beste venn,VÅR bestevenn, blir behandlet og brukt på forferdelige måter.

får å lese mer , og/eller skrive under kampanjen: www.friedyr.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg stikke armer og ben galant inn i vepsebolet:

Leste en artikkel eller to om Løken Gård for en tid tilbake, men bilder osv, og har også referater fra mennesker som faktisk har vært der og der så det da helt fint ut?

Ok, det er forkastelig å bruke dyr til forsøk på unødvendige ting (les sminke, generell kosmetikk etc), men til noen ting er det faktisk nødvendig for at dyr og mennesker i Norge skal få en best mulig behandling, og det er dette disse dyrene blir brukt til, medisinske forsøk.

Når så forsøksdyr i Norge likevel er nødvendig syns jeg det er helt flott at man kan gjøre det i skikkelige former hvor dyra faktisk får det meste av det de trenger den tiden de lever i stedenfor bakgårdsoppdrett, overavl på få tisper for pengenes del, steder der hunder må stå i trange bur i labaratorier store deler av livet osv, eller at de samme forsøkene skulle vært gjort i utlandet der man vet forholdene for dyra er lugubre og fryktelige (ute av øye ute av sinn kanskje?), det unngår man på denne måten.

Så, min stemme får de ikke. Syns man kan undersøke sine kilder skikkelig før man legger ut svertingskampanjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg stikke armer og ben galant inn i vepsebolet:

Leste en artikkel eller to om Løken Gård for en tid tilbake, men bilder osv, og har også referater fra mennesker som faktisk har vært der og der så det da helt fint ut?

Ok, det er forkastelig å bruke dyr til forsøk på unødvendige ting (les sminke, generell kosmetikk etc), men til noen ting er det faktisk nødvendig for at dyr og mennesker i Norge skal få en best mulig behandling, og det er dette disse dyrene blir brukt til, medisinske forsøk.

Når så forsøksdyr i Norge likevel er nødvendig syns jeg det er helt flott at man kan gjøre det i skikkelige former hvor dyra faktisk får det meste av det de trenger den tiden de lever i stedenfor bakgårdsoppdrett, overavl på få tisper for pengenes del, steder der hunder må stå i trange bur i labaratorier store deler av livet osv, eller at de samme forsøkene skulle vært gjort i utlandet der man vet forholdene for dyra er lugubre og fryktelige (ute av øye ute av sinn kanskje?), det unngår man på denne måten.

Så, min stemme får de ikke. Syns man kan undersøke sine kilder skikkelig før man legger ut svertingskampanjer.

så dyrevernet som hadde skrevet den ene rapporten på siden, med de kriteriene som ikke holdt mål på gården, hadde ikke de sjekket ordentlig de da? Saken er jo at på løken går får ikke dyrene den behandlingen de fortjener! Som du sier, de står i altfor trange bur, overavl på tisper osv. Dette er kke et liv for et dyr, forsøksdyr eller ikke! Om forsøkene blir gjort her eller i utlandet, betyr egentlig ingenting, men det er mye lettere for oss, som vil ha slutt på å bruke husdyr som hunder i forsøk, og gjøre noe med det som skjer her i landet, enn utenlands. Og det er jo vel og bra at de hjelper til og lage nye kurer mot sykdommer og slikt, men de kunne vært adoptert til familier, og en gang i uken, måneden eller noe, kommet til "labiratoriet" og avgitt prøvene, istedet for å holde dem i knøttsmå bur.

EDIT: nå har jeg aldri vært på løken, og i følge belgerpia, og noen av de andre på canis diskusjonen har de det bra. så da blir det ord mot ord. Men dyrevernet var jo der de og. og de mente hundene ikke hadde det bra og stod i små bur. hvordan kan det ha seg at du så ulike beskrivelser om et sted kommer opp? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier' date= de står i altfor trange bur, overavl på tisper osv.

Wooops, her misforstår du meg, det var nettopp dette jeg ikke mente, dette skjer ikke nettopp fordi man har en sånn plass!

Om de blir gjort her eller andre steder spiller faktisk en rolle, i og med at her til lands finnes det strenge lovverk som regulerer og man kan ha overoppsyn med alt som skjer.

Hvem sier dyrene blir holdt i bur osv? Knøttsmå til og med? Griser feks blir tatt inn, dopet kraftig ned, gjort det de skal gjøres med og deretter avlivd mens de fremdeles er helt borte.

Å bruke "stygge" dyr som rotter, mus etc det er helt greit det da? Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ante meg i ettertid at jeg misforstod der ja. :) i følge det som står på siden, blir dyrene holdt i alt for små bur. det som egnetlig sto, var vel at det var for mange hunder i hvert bur eller noe . :) mente ikke at det var greitt og bruke rotter og mus, jeg er i mot all bruk av dyr til forsøk :D formulerte meg dårlig der.

Men fremdeles, hvordan kan det komme opp to så forskjellige sider av en sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sjeldent på det dyrevernet skriver om.

Mange ganger reagerer det ALTFOR Masse!

Det var ei gang at ei dame hadde to hester, disse gikk ute dag ut og dag inn, Sommer som vinter.

Dette så naboene og ringte dyrevernet.

Dyrevernet raste og anmelte denne damen som fikk beskjed om å ha hestene sine innendørs.

Da forklarte damen så pent at den ene hesten hadde problemer med et eller annet (husker ikke om det var leddene,huden eller hva det var) og dette hadde forbedret seg betraktelig når den gikk ute.

Det hjalp ikke og hun måtte ha hesten inne. Hesten ble dausjuk og fikk alle symptomene tilbake igjen. Dette overså dyrevernet for de hadde bestemt at hesten hadde det best inne!

Nå vil jeg bare understreke at jeg har ikke lest dette noen plass men ei venninne fortalte det.

Og hvis dette er tilfellet så skal jeg aldri bli medlem i noe sånn "wannabe dyrevenn" dyrevern iallefall!

De slepper jo ut mink og you name it for de har det så mye bedre ute enn på farmer så dyrene lider og dreper fugl osv som nesten blir utryddet i naturen.

Nei folk skulle skammet seg noen ganger!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det betyr..? :)

At de som var der fra forsøksdyrutvalget lyver, har jeg liten tru på..men at de fra canis som har vært der, lyver, har jeg også lite tru på.. vet ikke hva jeg skal tru jeg..:)

Løsningen blir nok at man må se det selv, FØR man kan gjøre opp en mening.. Iaf når det blir presentert så to ytterst forkskjellige sider av en sak som er tilfellet her...

Men igjen, vi kan jo ikke alle reise til Løken gård for å sjekke ståa selv heller =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje vi skal rydde opp litt:det er ikke noe som heter dyrevernet..

Det heter mattilsynet og for at de skal gripe inn er det (etter min erfaring) ganske mye som skal være galt..

De er en autoritet og har myndighet til å gripe inn med nødvendige midler..

Dette er de samme folkene som stenger resturanter hvis de har ubudne firbeinte gjester feks..

Dyrevernalliansen er vel kanskje de mange mener?De har ingen myndighet,det er ren idealisme (noen mener fanatisme) som driver de,

Det samme gjelder PETA og de andre organisasjonene..Tror det er PETA som flyr å slipper ut rever men jeg er ikke sikker..Felles for flere av de organisasjonene er at tilmed jeg hadde fått problemer med mitt husdyrhold ble de en myndighet.Jeg holder nemlig husdyr hos meg i unaturlige omgivelser...ved tvang faktisk...at Lokeliten aldri i verden hadde klart seg på egenhånd er visst litt underordnet.Jeg tror kanskje det er formildene omgivelser rundt mitt kattehold da jeg har katteluke..

For all del:er enig i mange ting de sier jeg -i teorien.

Hva jeg mener om Løken gård sa jeg i den canistråden vipsen la ut og jeg hater å gjenta meg selv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles for flere av de organisasjonene er at tilmed jeg hadde fått problemer med mitt husdyrhold ble de en myndighet.Jeg holder nemlig husdyr hos meg i unaturlige omgivelser...ved tvang faktisk...at Lokeliten aldri i verden hadde klart seg på egenhånd er visst litt underordnet.Jeg tror kanskje det er formildene omgivelser rundt mitt kattehold da jeg har katteluke..

For all del:er enig i mange ting de sier jeg -i teorien.

Hva jeg mener om Løken gård sa jeg i den canistråden vipsen la ut og jeg hater å gjenta meg selv  :wink:

Ops, det har ikke jeg... Ooooh, ikke si det til noen da :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, fanatiske dyreverns organisasjoner er noe av det værste jeg vet. "For å redde minken åpner vi alle burene og slipper de fri". Jaha. Hvor mange sa du overlevde de to første ukene? Det ER nødvendig med forsøksdyr, i medisinforskning f.eks, selv om det er ganske fælt å tenke på. Og jeg tror faktisk forholdene i Norge er relativt greie.. Men forsøksdyr på kosmetikk og sånt er ikke like greit:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig imot forsøk på dyr, men det er fordi måten det blir gjort på er groteskt.

Fikk litt skjokk når jeg leste nedover på den siden og fant den artikkelen hvor Iams og eukvanuba driver forøk av hund på den måten.

og hvis dette stemmer kommer jo jeg ikke til å kjøpe noen av dem mer.

Har ikke tenkt å legge penger i hendene på slike.

Men som sagt, hvis dette er sant da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...