Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyesykdommer og avl.


Arielle
 Share

Recommended Posts

Dette er noe jeg kjenner at jeg kan lite om men er interessert i å vite mer om. Det ble litt snakk om det her i dag og jeg ble derfor nysgjerrig. På rasen jeg har så ser jeg at enkelte individer har katarakt og går i avl. Jeg har sjekket litt opp og ned på dogweb og som jeg kan se så er det flere med katarakt som ikke har avkom med det samme, men igjen noen som kan vise til avkom som har det.

Så hvordan er det med katarakt? Er det arvelig eller ikke? Jeg er interessert i mest mulig imformasjon om dette så fortell det som dere vet :) Hvordan arves det i så tilfelle videre?

Jeg ser også at noen raser øyelyses som valper før salg, hvilke øyesykdommer kan oppdages så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg også på :P Ser på dogweb at noen får katarakt (ikke medfødt), men noen av disse igjen går i avl. Er ikke medfødt-katarakt fullstendig..ikke-arvelig (seint på kvelden, husker ikke begrepet :P) og da helt trygt å bruke i avl, eller hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kalles kortikal katarakt (rett stavet mon tro?) er grunn til å ta hunder ut av avl.

Det har dukket opp på hunder som tidligere har vært øyelyst fri, men likevel sett på som arvelig (som jeg har skjønt det, ellers ville vel neppe gode avlshunder tas ut?).

Jeg kan absolutt ikke nok om det, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere forskjellige former for katarakt, noen arvelige andre ikke. Medfødt katarakt regnes som arvelig, og affiserte hunder skal ikke brukes i avl (min mening, men den følger anbefalingene fra vet). Om man googler "katarakt avlsanbefalinger" får man en lenke til en pdf-fil fra vetnett opp som første alternativ. Her kan man lese anbefalinger for alle raser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katarakt er en beskrivelse på en øyetilstand som kan ha mange årsaker. Hunder kan få katarakt av skader, av infeksjoner, ernæring osv. Da er det selvsagt ikke direkte arvelig, men det er alikevel indikasjoner på at visse slike ervervede katarakter er noe hunden kan være disponert for å utvikle om den blir utsatt for rette stimuli.

De kan også få katarakt av arvelige forhold, men som ikke direkte er en øyensykdom. F.eks gir jo diabetis ofte forandringer i øyet, men er ikke i seg selv en øyesykdom. Selv om katarakt gjerne ikke er hovedproblemet her.

Så... jeg skulle visst veldig godt hva slags katarakt, og hva som mest sannsynelig forårsaket den, før jeg evt brukte en ellers super hund med katarakt i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase så har vi utviklingskatarakt, hvilket er arvelig. Problemet med utviklingskatarakt på belgeren, er at den gjerne ikke dukker opp før de er 5-6 år gamle, og da har de jo som regel gått i avl alt. Et annet problem er at det har vært langt mellom oppdrettere som øyelyser noe mer enn ved 1 eller 2 års alder, da er det svært få som er affiserte.

Hvorvidt det er bakre polkatarakt, y-søms-katarakt eller kortikalkatarakt, har vel ikke så altfor mye å si på hvorvidt det er arvelig eller ikke, det sier bare noe om hvor katarakten sitter. Medfødt katarakt betyr stort sett at hunden er født blind, juvenil katarakt er utviklingskatarakt den får som ung, senil katarakt er utviklingskatarakt den får som gammel - senil katarakt er forholdsvis vanlig, og trenger ikke nødvendigvis å taes hensyn til i avl, alt ettersom når den kommer (jeg har sett enkelte øyelysere kalle utviklingskatarakt på 6-7 år gamle hunder senil karakt, det syns jeg er bittelitt tidlig :aww: )

Avlsanbefalingene fra øyelyserene er å ikke bruke hunder med katarakt i avl. Om katarakten blir total, er hunden blind, det er neppe noe hyggelig. Så for min del så blir det som alt annet i avl - fordelen med å bruke en syk hund bør veie opp for risikoen ved å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...