Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det kun to måter?


Margrete

Recommended Posts

Sitter å undrer meg over en ting. Det trenger jeg å få en forklaring på før jeg kaster meg inn i en diskusjon.

Vi har klikkerfilosofien. Her er vi bare positive, med unntak av NS. Den er jeg inneforstått med

Så har vi Nordenstammere: Her går det på NF og PS.

Hva med oss som holder på litt i midten?

Jeg har nemlig en følelse av at når jeg sier jeg trener midt på, så er det da inneforstått med at dyret får seg en fik ++ i ny og ne. Noe jeg ikke helt følger.

La meg bruke mine egne hunder som eksempel her.

Schæfersaken er en myk sjel, som blir utltra treg om jeg bestemmer meg for å bli sur på han i morgen... Så han må jeg kun bruke PF og NS, sånn er det med han.

Border Collien min ser ut til å bli forvirret av å måtte finne ut selv hva han skal gjøre og stresset øker (sikkert jeg som gjør noe feil her) Men vi har funnet ut at litt av hvert, altså vi klikker i trening. Jeg bruker ikke PS da han blir lei seg. Jeg hjelper litt der jeg ser det trengs og ser jeg at han kan finne ut av ting på egen hånd (rute, neseprøver osv) så lar jeg han forsøke seg litt frem. Jeg bruker aldri fysisk makt over han! Men jeg kan bruke nei og sint utrykk i ansiktet. Sørger alltid for å være dønn ærlig med han.

Hvor havner jeg, og sikker flere med meg?

Jeg liker ikke å bli plassert i båsen for de som bruker PS og NF, og vil gjerne ha en klarhet i det.

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collien min ser ut til å bli forvirret av å måtte finne ut selv hva han skal gjøre og stresset øker (sikkert jeg som gjør noe feil her) Men vi har funnet ut at litt av hvert, altså vi klikker i trening. Jeg bruker ikke PS da han blir lei seg. Jeg hjelper litt der jeg ser det trengs og ser jeg at han kan finne ut av ting på egen hånd (rute, neseprøver osv) så lar jeg han forsøke seg litt frem. Jeg bruker aldri fysisk makt over han! Men jeg kan bruke nei og sint utrykk i ansiktet. Sørger alltid for å være dønn ærlig med han.

Hvor havner jeg, og sikker flere med meg?

Akkurat der er jeg også.

Jeg er grense setter men samtidig myk, jeg er heller aldri fysisk mot Chicka.

Lurer på akkurat det samme som deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jærverud er jo i midten..? Er en diskusjon litt lenger ned her på det!

Jupp vet... "nr 9.Hold dere til saken, ikke bytt tema i en annens post. Har du lyst til å snakke om noe annet så opprett en ny post." Trodde jeg gjorde det riktige jeg nå :?

Det jeg egentlig vil frem til er vel det at det finnes andre metoder å trene hund på uten å "banke" dyret før, under og etter trening, selv om man ikke kaller seg klikkertrener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det har vi vel ingen hundebokforfatter her på berget (eller i Sverige) som dekker din treningsmetode Margrethe. Vi som trener slik vi gjør får vel utgi vår egen bok.

Og husk, det er makt i bøker - har man skrevet noe er det nesten som om det er en lov - hehe :wink:

Luri :wink:

=D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det litt sånn målbildstrening med krav?Du må være i en bås må vite!Kan du ikke bare skrive en liten bok om det og lage din helt egne filosofi? :wink:

Men alvorlig talt:jeg skjønner hvor du vil hen...Jeg får litt hetta enkelte ganger selv til tross for at jeg er godt plassert i klikkerbåsen..

Som tidligere nevnt:kommer det en situasjon hvor jeg føler det er mest hensiktsmessig å korrigere Loke istedet for å klikke så vil jeg gjøre det..Uten å få et snev av dårlig samvittighet.Og ingen skal få lov til å fortelle meg at jeg er en dårligere hunde-eier av den grunn.Faktisk så mener jeg at man kan bli en dårligere hundetrener ved å se seg helt blind på en metode uten å ta høyde for sin egen hund og sin egen personlighet.

Men bak alt ligger jo uansett læringslovene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp vet... men der detter nok jeg igjennom. For der snakker de klikker versus Nordenstam. Liker ikke å bli plassert i bås.

Det jeg egentlig vil frem til er vel det at det finnes andre metoder å trene hund på uten å banke dyret før, under og etter trening, selv om man ikke kaller seg klikkertrener.

Hvor er likhetstegnet Nordenstam = banke hunden før/under/etter trening??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er likhetstegnet Nordenstam = banke hunden før/under/etter trening??

Ikke aner jeg.. men det ser jo ut som om det er enten eller. Siden det er så negativt mener jeg :) Var ikke meningen å tråkke på noen tær. Jeg noe midt i mellom, altså bruker jeg mat :)

Ups så forsent at jeg hadde skrevet noe som var satt på spissen (banking). Beklager!

Margrete

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...