Gå til innhold
Hundesonen.no

Fridas EFITdag 01.09.12


Frida og fuglehundene
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde tidligvakt, så dagen startet veeeldig tidlig.

06.00 - 07.00

Bris er ikke enig i at vi skal stå opp så tidlig :P Isak derimot, han var klar for maraton :P

DSC_3064.jpg

07.00 - 08.00

Vi går til stasjonen siden det ikke går busser på søndag

DSC_3069.jpg

DSC_3070.jpg

08.00 - 09.00

Bris får endelig sove litt

DSC_3083.jpg

09.00 - 10.00

Miljøterapi

IMG_20120901_095436.jpg

10.00 - 11.00

Går for å vekke en bruker vi ambulerer til

IMG_20120901_110503.jpg

11.00 - 12.00

IMG_20120901_101948.jpg

12.00 - 13.00

Ut på do en tur

DSC_3092.jpg

13.00 - 14.00

Ferdig på jobb og vi går til toget

IMG_20120901_140843.jpg

14.00 - 15.00

På toget

DSC_3097.jpg

15.00 - 16.00

"Mutter'n, kan vi fiiiinne på noooooe, jeg kjeeeeeder meg"

IMG_20120901_150538.jpg

16.00 - 17.00

Vasket og hengt opp litt klær

IMG_20120901_164713.jpg

17.00 - 18.00

Ut og gå en liten tur

IMG_20120901_195802.jpg

18.00 - 19.00

Spise og lage middag

DSC_3101.jpg

19.00 - 20.00

Skjer lite fra nå og utover, så det blir mye dyrebilder. Dette er skogkatten min, Maane

IMG_20120901_195046.jpg

20.00 - 21.00

IMG_20120901_201847.jpg

21.00 - 22.00

Jeg passer to puser, og den til høyre er en av de

DSC_3114.jpg

22.00 - 23.00

Slapp gjeng

IMG_20120901_213025.jpg

IMG_20120901_222531.jpg

23.00 - 00.00

Natta, og her er den andre pusen jeg passer

IMG_20120902_233324.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med ungdommer med lett psykisk utviklingshemming :) Målet er å få de mer selvstendige så de kan flytte ut og vi kan ambulere til de noen dager i uken i stedet :)

Har en kjeeeempesnill sjef som sa jeg kunne få ha med Bris på jobb siden jeg bor alene og er borte i ca 10 timer inkludert reise :) Han er en kjempefin miljøterapeut, en som bor hos oss var livredd hunder, nå koser han og leker med Bris :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med ungdommer med lett psykisk utviklingshemming :) Målet er å få de mer selvstendige så de kan flytte ut og vi kan ambulere til de noen dager i uken i stedet :)

Har en kjeeeempesnill sjef som sa jeg kunne få ha med Bris på jobb siden jeg bor alene og er borte i ca 10 timer inkludert reise :) Han er en kjempefin miljøterapeut, en som bor hos oss var livredd hunder, nå koser han og leker med Bris :)

Jobber med noe av det samme selv, hundene er ofte med på jobb men får ikke være med inn da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Det er kjempeterapi, spesielt for en beboer. Han blir en helt annen person sammen med hunder :) Dir en stund siden hadde han en dårlig dag og jeg tok med Bris inn på rommet hans. Bris sovnet i armkroken til beboeren, og da jeg sjekket innom en stund senere lå de rygg mot rygg og sov sammen :D Pelsterapi :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å se dagen din i bilder! Hundene dine virker veldig tilfredse, fint å se. Og så gøy at du kan ha med Bris på jobb. Jeg har veldig troen på dyreassistert terapi, og har veldig lyst til å få en hund NODAT-godkjent en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, takk! :D Og enda der var Isak egentlig ganske slitsom, han var nok klar for langtur og ikke husarbeid og tvtitting :P

Ja, jeg har troen på det, og heldigvis en sjef som også har det. Jeg har veldig lyst til å få Bris utdannet som besøkshund, så jeg får bare håpe han består mentaltesten når den tid kommer. Han er så mild, rolig, tålmodig og glad at jeg tror han vil passe godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asker, gjennom den Norske Terapihundskolen. Skulle i utgangspunktet ta med NODAT da jeg er veldig glad i den organisasjonen og i tillegg er leder for lokallaget i byen (som dessverre ikke er helt i funksjon, da det i bunn og grunn bare er meg og ei til, selv om det er "kjempemange" som er "kjempeinteressert" men som aldri kommer når vi prøver å arrangere noe.. The joy of frivillig arbeid :P), men det ble mye frem og tilbake med kurs endte jeg opp med å velge Terapihundskolen, et fullgodt alternativ i følge min insider fra NODAT. Det er uansett et mer passende alternativ til meg, siden jeg er helsepersonell, og NODAT fokuserer mest på frivillige ellers. Var på inntesting i august, og Thorvaldusen min ble godkjent for å starte. Så forhåpentligvis er han sertifisert over nyttår en gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sure! Vet ikke om så mye enda da, for har jo ikke starta enda. Men inntestinga besto egentlig bare i at kurslederen møtte hunden og fikk litt "feelingen" på den som hun sa. Dvs, hun startet med å hilse på meg uten å hilse på hunden, før hun gikk og gjemte seg, for så å komme byksende frem kjeftende på meg for å se om det provoserte hunden noe. Min hun satt logrende og så på med skakket hode, så han kan jeg ikke stole på i mørke bakgater nei :P Etter det hilste hun litt ordentlig på ham, håndterte ham litt, både ok måter og på litt røffe måter. Holdt ham fast tett mot seg selv, klemte ham (sånn som unger gjerne klemmer hunder), dro lett i halen, nappet litt i pels, litt sånne ting som KAN skje, men som selvsagt ikke skal skje, hehe. Men det viktigste er å sjekke at ikke hunden har en trang til å bite noen eller rømme om verden blir ubehagelig, og det har ikke min hund. Han viker lett unna, men søker tilbake igjen. Hun fikk også en fremmed, litt stor og brautende mann til å gjøre det samme. Hun sa at hun egentlig tar med hundene innendørs for å sjekke hvordan oppførselen er der, men hun følte ikke at hun trengte det med min, da han oppførte seg så veldig bra utendørs. Litt må vi selvsagt jobbe med, blant annet må han bli enda mer håndterbar, vi må plukke bort masepiping, samt få enda mer grunnleggende lydighet på plass. Han er en fjortis i "verste" alder nå (straks 17 mnd), og når vi traff henne hadde vi vært på ferie i nesten tre uker med sånn liksom-besteforeldre som ikke skjønner et døyt av "ignorer hunden når han tigger/piper/maser", så det har blitt endel bedre bare av å komme hjem, heldigvis! Utover det er det jo at dette kurset koster penger, husker ikke helt, men 4-5000 ellernoe, som man da ikke får tilbakebetalt sånn som med NODAT.

Ellers kan du lese endel her; http://no.terapihundskolan.se/?page_id=33 NTHS samarbeider tett med Svenske Terapihundskolen (dvs, de er samme organisasjon), og i tillegg til at utdannelsene nå visstnok er identiske, har de også fellesprogrammer, eksempelvis har de hatt egne barn og hund-kurs.

Jeg gleder meg i alle fall masse! Kommer til å oppdatere via bloggen etterhvert som vi kommer igang, så det er bare å følge oss der http://hakasitasaslan.blogspot.no/ Første kurshelg er 15-16 september :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo greit ut :) Eneste som kan hindre Bris litt er at han er veldig forsiktig av seg, og han reagerer veldig forskjellig på ukjente folk. På noen bare hilser han rolig, og på andre tisser han på seg av glede, selv om han aldri har møtt de før :P Så det kan hende han kan bli litt usikker på ting, men ikke aggressiv. Men må ikke hunden igjennom mentaltest? Nå vet jeg ikke om Antrozoologisenteret på Ås har en egen utdanning, men der må hunden bestå en mentaltest før den kan begynne på kurs (den må ihvertfall bestå testen, om det er før eller etter kurs (ble litt usikker på tidspunktet nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo greit ut :) Eneste som kan hindre Bris litt er at han er veldig forsiktig av seg, og han reagerer veldig forskjellig på ukjente folk. På noen bare hilser han rolig, og på andre tisser han på seg av glede, selv om han aldri har møtt de før :P Så det kan hende han kan bli litt usikker på ting, men ikke aggressiv. Men må ikke hunden igjennom mentaltest? Nå vet jeg ikke om Antrozoologisenteret på Ås har en egen utdanning, men der må hunden bestå en mentaltest før den kan begynne på kurs (den må ihvertfall bestå testen, om det er før eller etter kurs (ble litt usikker på tidspunktet nå).

Sånn jeg skjønte det anbefaler hun det heller ved behov, om hun er usikker ellernoe. Eller tar en lengre vurdering på egenhånd. Vi har gått mentalbeskrivelse på eget insj vi uansett, fordi jeg syns det er gøy :lol: Vet ingenting om Antrozoologisenterets opplegg :) Kjenner best til NTHS/STHS og NODAT, og at de kjører relativt likt opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :) Tror Bris vil passe bra til dette, så lenge han ikke blir for usikker på skumle ting :)

Jeg tror det skal endel ting å bli _for_ usikker altså, uten at jeg er noen ekspert på det :) Når du føler deg klar er det sikkert bare å høre om du kan få en vurdering av hunden din hos de du ender opp med å ønske å ta kurs med, alle vil jo gjerne ha mange lovende ekvipasjer de kan utdanne, tross alt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...