Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetispe og hannhund


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg passer nå en tispe, planlagt passing som desverre fikk løpetid før jeg skulle passe henne (ikke fult så planlagt!) :) Uansett, denne tispa kom på torsdag og hadde da hatt løpetid ca 1 uke. Hannhunden min er 2 1/2 år, oppfører seg veldig fint og er veldig flink til å høre etter. Så når han får beskjed om det fra meg så prøver han ikke på noe tull for å si det slik... Men jeg merker at stressnivået hans er litt høyere i dag enn på torsdagen for å si det slik (litt forventet). Tispa er på dag 9 så det er vell snakk om stådager rett rundt hjørnet om jeg har forstått dette med tisper og løpetid riktig?

Noen gode tips til hvordan jeg kan gjøre ting best mulig for begge to? :) Tenker da spesielt på hannhunden min?

Jeg skal på arbeid i dag og i morgen (senvakt og tidligvakt) og da tar jeg med meg tispa i bilen tenker jeg og hannhunden blir hjemme alene (det er han vant til). Mandag har jeg fri så da tenker jeg å ta de med på fjelltur :) skole tirsdag og torsdag ( da setter jeg tispa ut i bilen utenfor huset, jeg busser til skolen). Og onsdag fri... Torsdag kveld drar tispa hjem igjen.

Gode tips mottas... Spesielt for å ikke kverke hannhunden i denne perioden :P Jeg hater sutring, bare han piper bittelitt så irriterer jeg meg. Men jeg forventer bittelitt sutring nå de neste dagene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan. Her i huset er det adskillelse som gjelder, spesielt da når tispa står. Da har jeg en på soverommet/veranda og en inne sammen med meg også bytter jeg på. Prøver helst og bytte slik at de ikke ser hverandre under byttinga, for et lite nuss er nok til og sende stressnivået til himmels de neste par timene. Men nå er det jo forskjell på hannhunder og da. Min blir helt gal og har det overhodet ikke bra med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan. Her i huset er det adskillelse som gjelder, spesielt da når tispa står. Da har jeg en på soverommet/veranda og en inne sammen med meg også bytter jeg på. Prøver helst og bytte slik at de ikke ser hverandre under byttinga, for et lite nuss er nok til og sende stressnivået til himmels de neste par timene. Men nå er det jo forskjell på hannhunder og da. Min blir helt gal og har det overhodet ikke bra med seg selv.

Problemet er at jeg ikke har flere rom. Jeg har kun bil og ett rom tilgjengelig her. Men hannhunden her er ikke superstressa, merker det mest på han når vi "forflytter" oss og slikt :) Tispa kommer heller ikke til å takle å bli stengt alene inne på et rom, da blir det bare spetakkel (ikke helt alenetrent, og trøbbel når det er ny plass samtidig).

Nå ligger hannhunden i sofaen ilag med meg, og tispa går litt rundt og ligger akkurat nå i hundesengen sin :) Snart skal vi ut på tur så de får tura seg før jeg skal på jobb...

Jeg er nok litt spent på de kommende dagene og hvordan det blir. Blir det mye stress så tar jeg bare å setter tispa i bilen en stund så vi får koblet ut litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg ikke har flere rom. Jeg har kun bil og ett rom tilgjengelig her. Men hannhunden her er ikke superstressa, merker det mest på han når vi "forflytter" oss og slikt :) Tispa kommer heller ikke til å takle å bli stengt alene inne på et rom, da blir det bare spetakkel (ikke helt alenetrent, og trøbbel når det er ny plass samtidig).

Nå ligger hannhunden i sofaen ilag med meg, og tispa går litt rundt og ligger akkurat nå i hundesengen sin :) Snart skal vi ut på tur så de får tura seg før jeg skal på jobb...

Jeg er nok litt spent på de kommende dagene og hvordan det blir. Blir det mye stress så tar jeg bare å setter tispa i bilen en stund så vi får koblet ut litt...

Bilen fungerer nok fint som ekstra rom, de trenger jo ikke allverden til plass så lenge de får utløp for energien sin andre steder. Jeg ville bare gjort det slik også bytta på hvem som er ute og hvem som er sammen med deg, om det blir så ille at de ikke kan være sammen når du er hjemme heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parring skal jeg klare å unngå :-) hehe! Nå er jeg på jobb og tispa sitter i bilen (noe hun ikke var helt fornøyd med!) og hannhunden hjemme alene.

Kunne blitt noen rare valper, med tanke på at dette er chinese crested puff og jeg har dalmatiner ;-) Nei, vil ikke ha valper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, blir aldri tispe på meg. ikke fordi det er så mye styr (enda) men når folk forteller og det virker som om det er aktuelt at de nærmest flyver over gulvet for å parre seg?? Er det virkelig så ille? At de nærmesr plutselig får magiske krefter og får reist seg, fløyet 3 meter bortover gulvet OG får parret seg uten at man rekker å reagere??

Nei da skjønner jeg ikke at noen gidder å ha begge kjønn i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, blir aldri tispe på meg. ikke fordi det er så mye styr (enda) men når folk forteller og det virker som om det er aktuelt at de nærmest flyver over gulvet for å parre seg?? Er det virkelig så ille? At de nærmesr plutselig får magiske krefter og får reist seg, fløyet 3 meter bortover gulvet OG får parret seg uten at man rekker å reagere??

Nei da skjønner jeg ikke at noen gidder å ha begge kjønn i huset!

Jeg har bodd med hanne og tispe sammen i 8 år nå og har aldri følt det har vært noe problem eller styr. Mine har alltid vært løse sammen på rommet mitt om natta og ellers i huset når jeg er hjemme, de har kun vært adskilt når de har vært alene hjemme. Hannen får ikke stå å henge over tispa når hun er høyløpsk, og ikke har de magiske krefter heller, så jeg rekker alltid å reagere før noe evnt. skulle skje. :)

Jeg kommer nok alltid til å ha hanne og tispe sammen. (Det er nemlig best med en av hver når man driver med utstilling, så slipper de å konkurrere mot hverandre :aww: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse to løse sammen når jeg er til stede, på natten har jeg stooort bur som tispa er i (førsta natta i natt) fordi jeg er redd for å sove for dypt :-P Men i natt jeg jeg ligget urolig, våknet hele tiden og styra på.

Men jeg har fått en del pes og flere har vifta med pekefingeren fordi jeg har de løse sammen når jeg er tilstede. Jeg er veldig streng og i gårkveld lå hannhunden i sofaen med meg og tispa lå i hundesenga. Men flere mener at jeg nå bør ha en i bur HELE tiden fordi de på ett sekund kan parre seg og at det ikke hjelper om jeg følger med og slikt :-/ Jeg lurer på hvordan hundene på magisk vis skal få til å reise seg, gå ut av sofaen, gå 2 meter og parre seg uten at jeg rekker å reagere? Men fikk ganske klar beskjed om at fra i dag og til dag 21 burde jeg holde hundene avskilt til enhver tid, da helst i forskjellig rom også og hvertfall i bur.

Jeg ser ikke nødvendigheten av bur om jeg klarer å følge med de? Samvittigheten min slår inn når jeg nå er på jobb der tispa er i bilen og hannhunden hjemne. Å så skal tispa sitte i bur resten av kvelden også?? Valper skal det ikke bli, men er det virkelig så dramatisk? I såfall er jeg 100% sikker på at jeg aldri skal ha tispe med mindre jeg kan sette hun bort ved løpetid :-) Å holde de avskilt o.l til enhver tid, lufte de hver sin gang osv er noe jeg ser på som myyye styr. hehe...

Skulle alltids gått greit denne gangen da :-) Tispa er bare her til torsdag forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel litt med at man lærer å kjenne sine egne hunder,

jeg har alltid hann og tispe sammen,

de går også løse sammen i løpetida,

aldri vært noe problem, jeg holder de under oppsyn.

Ôg skiller de når jeg reiser fra de.

Men folk sier det vel kanskje for å skremme deg litt så du følger med,

for eksempel klarer de helt fint å parre seg mens du går og henter posten.

Men jeg kjenner hundene mine såpass godt, at hvis hannhunden ligger

på ryggen i sofaen og sover, så er ikke tispen parringsklar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært hjemme har de vært løse selv om hannhunden har vært et rent ******* å ha i hus :P Men jeg klarer jo å passe på de. Som regel har jeg sendt bort tispa, for Isak blir så stressa at det går utover nattesøvnen, og slik vil jeg ikke ha det i flere uker. Han blir skikkelig mannemann, så til hans eget beste har de vært skilt. Men selv de dagene de var sammen var begge løse inne, men jeg fulgte da med hele tiden og satte en hund i bur eller tok med meg en om jeg måtte forlate rommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært hjemme har de vært løse selv om hannhunden har vært et rent ******* å ha i hus :P Men jeg klarer jo å passe på de. Som regel har jeg sendt bort tispa, for Isak blir så stressa at det går utover nattesøvnen, og slik vil jeg ikke ha det i flere uker. Han blir skikkelig mannemann, så til hans eget beste har de vært skilt. Men selv de dagene de var sammen var begge løse inne, men jeg fulgte da med hele tiden og satte en hund i bur eller tok med meg en om jeg måtte forlate rommet :)

Og dette viser vel at det har mye å si på hannhunden, og at det er store individuelle forskjeller på de.. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvsagt ikke til å gå fra de ilag, såpass tenker jeg :-P men jeg tror som dere at de overdriver og skremmer meg litt. Eier av tispa har ingen bekymringer over at tispa er hos meg og det er litt godt da :-) Hun stoler såpass på meg og vet at jeg følger med de. Jeg kommer til å prøve, og blir det stress så har jeg bur som jeg kan avlaste litt. I gårkveld ville ikke hannhunden spise, men tok han med meg og satte igjen tispa på rommet. Vi var nede i annen etasje ca 20 minutt så tilbydde jeg han mat og han gaflet i seg ;-) I morges gaflet han også i seg, han må bare få muligheten til å koble ut virker det som..

Jeg kjenner hannhunden min, han er veldig lett å ha med å gjøre. Myk og følsom på meg, så sier jeg nei så respekterer han dette uten å mukke... Jeg frykter ikke for at han skal trosse meg og finne på noe tull liksom :-)

Hvordan gjør dere det på tur? Jeg har tispa i bånd (alltid!) og så har jeg til nå hatt hannhunden løs :-) han er ikke borte å lukter på tispa engang fordi jeg ber han om å holde seg unna... Går vell bra å fortsette slik da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...