Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom


kobra_love

Recommended Posts

Nå vet jeg om noen bekjente av oss som brukte det til å fete opp hunden sin med!?! Men v bruker det bare til snop... vet at mange bruker det ia mten for smaken sin skyld også... Vet ikke om dette var det du mente, men det var det jeg visste! :? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom er jo naturlig uten tilsettningstoffer osv.

Når hundematen blir til tørrfor går den gjennom forskjellige prosesser som gir den mindre næring.

I vom er det masse næring siden ferskt da inneholder mere fett og proteiner.

Gir du hunden vom å ferskt kjøtt i maten trenger du ikke å tilsette forskjellige oljer å slikt i maten fordi det er masse fett å stoffer som gjør f.eks pelsen blank.

Det er en av grunnene til at jeg har lyst til å begynne med norwegian polar når jeg får stornokk fryser.

Hunderns fordøyelsesystem er jo skapt for rått kjøtt ikke tørrfor.

Av vom og ferskt kjøtt spiser de altså mindre å får mere neringstoffer i seg.

Så elsker hunder vom da.

Ble dette rotete eller. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom er kumagesekk som du kan få i frossen og frysetørret form. Hvis du har en stor hund så kan du gi den en frossen "blokk" m vom (ofte lurt på en varm sommer, kjøler litt innenifra) og det er et fullverdig måltid! Vet ikke om det er forskjellige str på blokkene...

Hvis du velger å tine de først, så vær klar over at det lukter skikkelig humbug!!!!!!!! barfy

Men, det er helt sant, hundene elsker det!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom er jo naturlig uten tilsettningstoffer osv.

Når hundematen blir til tørrfor går den gjennom forskjellige prosesser som gir den mindre næring.

Tull og tøys !!! Et godt tørrfor inneholder mer korrekt næring enn vom gjør, nettopp FORDI det lages som det gjør.Man kan ikke sammenligne et godt tørrfor og vom.  

I vom er det masse næring siden ferskt da inneholder mere fett og proteiner.  

Gir du hunden vom å ferskt kjøtt i maten trenger du ikke å tilsette forskjellige oljer å slikt i maten fordi det er masse fett å stoffer som gjør f.eks pelsen blank.

Tull dette og! Tilsetter man for mye rått kjøtt (evt vom), gir man hunden for mye fosfor, så hunden må kompensere for detteved å bruke mer kalsium enn nødvendig  - så risikerer man å få så mykt skjelett at det omtrent kan bøyes!

Det er en av grunnene til at jeg har lyst til å begynne med norwegian polar når jeg får stornokk fryser.

Norwegian Polar er KOKT kjøtt...-ikke rått! Og ergo enda dårligere til å fores som fullfor..

Hunderns fordøyelsesystem er jo skapt for rått kjøtt ikke tørrfor.

Av vom og ferskt kjøtt spiser de altså mindre å får mere neringstoffer i seg.

Så elsker hunder vom da.

Ble dette rotete eller.  :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av desom tror at hundens fordøyelsesystem faktisk hadde hatt det mye bedre om man ga den rått kjøtt.

Ulven spiser ikke tørrfor.

Jeg mener ikke at folk bare sjkal fore med vom, ingen har godt av et ensidig kosthold.

Det e jo utrolig stor forskjell på de forskjellige tørrforene, men en del får hunden til å drite utrolig mye fordi det er så mye kroppen ikke tar opp.

Pluss at det mest sansynlig ikke er bra for fordøyelsen siden de ikke er skapt for å spise det.

Skal man gi hunden rått kjøtt må man jo vita hva man gjør siden man må tilsette andre ting også.

Ulven f.esks. spiser jo det som er i magesekken til dyret fordi det er ting det trenger der.

BARF er jo en diett som flere å flere viser interesse for.

Å ja Norvegian plolar er jo 90% animalsk og 9% mais. Energifordelingen er30% protein, 45% fett.

Det nesrnmste jeg kommer til å fore hunden med rått kjøtt.

Men har ikke nok plass i fryseren.

Å i kjøtt da også fisk så finnes det oljer .

Vom err ikke tilsatt alle mulige stoffer som kan gi hunden kreft f.esks.

Noe mange mener et Eukanuba og en rekke andre store merker faktisk gjør.

En av grunnen til at jeg forer med Labb er fordi det er lite fargestoffer, tilsettningstoffer ++

Å ja jeg tro inlegge mitt ble veldig rotete å rart .

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på en ting...

Dere skriver at fordøyelsesystemet til hundene er laget for å få rått kjøtt, ikke tørfor. Men burde ikke magene deres ha vent seg til tørforet nå, det er jo tross alt ganske så mange år siden hunder gikk på et kosthold bare bestående av kjøtt!! Hundene har jo utviklet seg i hundre forskjellige veier siden du var ulver, burde ikke fordøyelsen ha gjort det samme...?

Eller er jeg skikkelig blond nå....? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av desom tror at hundens fordøyelsesystem faktisk hadde hatt det mye bedre om man ga den rått kjøtt.

Ulven spiser ikke tørrfor.

Jeg mener ikke at folk bare sjkal fore med vom, ingen har godt av et ensidig kosthold.

Skal man gi hunden rått kjøtt må man jo vita hva man gjør siden man må tilsette andre ting også.

Ulven f.esks. spiser jo det som er i magesekken til dyret fordi det er ting det trenger der.

Ulven spiser ikke tørrfor nei - fordi det er en vill ulv! En hund er ikke en ulv...den må ikke jakte selv. Dagens tørrfor er korrekt bygget opp nettopp med hensyn til at en hund er en tam ulv! Og da snakker jeg ikke om - som du nevner og - dritefor som f.eks det du forer med...-labb.

Jeg snakker om et godt tørrfor, som gir hunden det den trenger! Har du et for med optimalt næringsopptak,har du et opptak på 98%!! D.v.s at det er 2% som kommer ut igjen bak...-er dette mye ? neppe...

Og magesekken til et byttedyr består av mye muskler og - dette er kun vommafyll - hvorfor tror du en hund legger på seg av vom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gi hunden rått kjøtt må man jo vita hva man gjør siden man må tilsette andre ting også.

Ulven f.esks. spiser jo det som er i magesekken til dyret fordi det er ting det trenger der.

BARF er jo en diett som flere å flere viser interesse for.

Å ja Norvegian plolar er jo 90% animalsk og 9% mais. Energifordelingen er30% protein, 45% fett.

Det nesrnmste jeg kommer til å fore hunden med rått kjøtt.

Nettopp! Skal man fore rått kjøtt, man vite hva man gjør! Kjenner du til forsfor innholdet i hvert kjøttstykke? Hvilke proteinkilder du må tilsette? Hvilke omega 3 og omega 6 fettsyrer som fungerer optimalt til kjøttet? og hvor mye det skal tilsettes for optimalt opptak? Og hvordan foringen har innvirkning på nyrer, lever, hjerte og hjerne til hunden ?

hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom err ikke tilsatt alle mulige stoffer som kan gi hunden kreft f.esks.

Noe mange mener et Eukanuba og en rekke andre store merker faktisk gjør.

En av grunnen til at jeg forer med Labb er fordi det er lite fargestoffer, tilsettningstoffer ++

Vet du hvor mye Eukanuba en hund må spise for å få i seg den mengden av det KANSKJE kreftfremkallende stoffet? (som forøvrig KUN finnes i vetrinærdiettene)

En golden retriver må spise 700 KILO tørrfor HVER dag (24t), i 9 ÅR....-da, KANSKJE, får den overdose av dette stoffet...og da, kanskje, KAN den utvikle kreft...

Nei, snakk om ting du vet med sikkerhet.... :wink: [-X 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nokk kunnskaper om næringsinhold til å fore med rått kjøtt, derfor skriver jeg også det .

Å at det nermeste jeg kommer da er Norwegian polar.

Hunden er en tam ulv ja.

Tørrforet er lagd for hunder og hundemager, men jeg tror fortsatt ikke at hundens tarmsystem har godt av å leve på bare tørre kuler et helt liv.

Fordi om den ikke jakter selv lenger

Jeg tror ikke vi mennesker hadde hatt godt av å levd på bare tørre kuler heller, fordi om det var laget for oss.

Det med Eukanuba her jeg faktisk hørt av en instruktør som har drevet med hund i mange år , som jeg stoler 100% på.

Dette fikk jeg greie på gjennom kurs der jeg fikk mine hunder fra omplassering.

Å hunder får selvfølgelig ikke kreft tvert de tar en bit, men kan få gjennom et langt hundeliv med det foret.

Og en rekke andre merkefor.

Å nei jeg vet ikke akkurat mengde man må spise for at det stoffet som kan gi kreft bla bla bla.

Men da velger jeg heller et for uten så mange tilsettningstoffer.

Jeg har prøvd mange for på mine hunder, men den ene har ømfintlig mage og den andre får eksem å begge fungerer utrolig bra på labb.

Hvilket for mener du er det beste da siden labb er et drittfor.

Mener du at ett for er bra for alle hunder å det er det foret du forer dine/din hund med?

Å ja jeg vet at hunder legger på seg av vom.

Vom er fortsatt en ting som er naturli som jeg da synes er fint.

Å vom kan vere kjempe fint å blande i hundeforet om hunden har dårlig matlyst eller skal legge på seg.

Eller man har lyst til å gi den noe godt.

Eller om du har greie på det blandet det sammen med andre ting for åp gi hunden en diett slik sm BARF.

Så fordi om jeg ikke hvet hva et stykke kjøtt indeholder så mener jeg vertfall at jeg har mere greie på hund å det å gi hunden mat en mange andre som dytter i hunden menneskemat osv.

Å ikke gjør sånn til meg. [-X

Da blir jeg ****** provosert.

Men jeg liker å diskutere da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å engasjere meg i denne diskusjonen men...

Lene skriver:

Tørrforet er lagd for hunder og hundemager, men jeg tror fortsatt ikke at hundens tarmsystem har godt av å leve på bare tørre kuler et helt liv.

Hvor mange tiår har hundene gjort nettopp det? Og hva er gjennomsnitt alderen på hundene som bruker "tørre kuler"? Jeg har aldri hørt om noen hunder som har dødd tidlig pga de er foret kun med tørrfor.

Lene skriver:

Hvilket for mener du er det beste da siden labb er et drittfor.

Mener du at ett for er bra for alle hunder å det er det foret du forer dine/din hund med?

Det å diskutere hvilket for som er best blir bare for dumt synes jeg... Det finnes ingen mal på dette, det som virker bra på en hund fungerer kanskje ikke i det hele tatt på en annen hund. Dette er helt individuelt fra hund til hund. Det viktigeste er vel å finne et for som du ser hundene fungerer godt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hunder dør tidlig av å spise tørrfor, hunder lver jo lenge nå.

Men jeg tror at en hund kan ha det like bra og kanskje bedre om den får noe annet en bare tørrfor.

Å jeg er helt ening, å diskutere vilket for som er best blir dumt, fordi alle hunder er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gidder ikke å slenge meg inn i diskusjonen, men våres hunder får vom når de trenger det, hvis en har valper eller er for tynn i forhold til hva jeg synes den bør være så får den vom, dvs. at samojeden vår får minimalt av vom for hun er etter hva oppdretteren sier 5 kg for tung :-o .

mens de små holder seg bra i form og kondisjon.

men der i mot så bruker vi å gi hundene ca 1-2 ganger i uken rått bein rett i fra frysen, det har de godt av det. tør ikke å koke beina lengre for jeg har sett hvor lett beina splintrer seg når de er kokt.

så så lenge vi har bein i frysen så får hundene våre bein, og frysen fylles opp en gang i blandt med en berepose med storfe bein. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med Eukanuba her jeg faktisk hørt av en instruktør som har drevet med hund i mange år , som jeg stoler 100% på.

Dette fikk jeg greie på gjennom kurs der jeg fikk mine hunder fra omplassering.

Å hunder får selvfølgelig ikke kreft tvert de tar en bit, men kan få gjennom et langt hundeliv med det foret.

Og en rekke andre merkefor.

Å nei jeg vet ikke akkurat mengde man må spise for at det stoffet som kan gi kreft bla bla bla.

Men da velger jeg heller et for uten så mange tilsettningstoffer.  

Jeg har prøvd mange for på mine hunder, men den ene har ømfintlig mage og den andre får eksem å begge fungerer utrolig bra på labb.

Gi beskjed til denne hundetreneren din at den må komme seg på et oppdatert ernæringskurs...-såri mate - dette er ikke for å være frekk, men man skal ikke slenge ut slike påstander som dette uten å vite hva man snakker om !!

Se over mitt innlegg hva mengde angår en gang til du...det stemmer nemlig.

Og er det er for som IKKE inneholder syntetiske tilsetningsstoffer, så er det nettopp Eukanuba!

Kjempe at dine fungerer på labb - helt utrolig bra - for all del. Jeg er glad det ikke er min hund som blir fort på det, så nyrer, lever og de fleste indre organer også virker optimalt når han er 10 år og eldre. Men det er sagt både i denne og andre fordebatter- alle fungerer ikke likt på samme for !

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nokk kunnskaper om næringsinhold til å fore med rått kjøtt, derfor skriver jeg også det .

Å at det nermeste jeg kommer da er Norwegian polar.

Hunden er en tam ulv ja.

Tørrforet er lagd for hunder og hundemager, men jeg tror fortsatt ikke at hundens tarmsystem har godt av å leve på bare tørre kuler et helt liv.

Fordi om den ikke jakter selv lenger

Jeg tror ikke vi mennesker hadde hatt godt av å levd på bare tørre kuler heller, fordi om det var laget for oss.

Denne teorien din hadde jeg vært helt enig i...for 30 år siden. Dagens gode tørrfor er laget med så mye kunnskap om ernæring, at det skal meget godt gjøres å komme i nærheten av det næringsoptaket engang!

Jeg gir hundene mine tørrfor. For det meste. Andre ting som geitemelk, vom og annet smått kommer i tillegg. Men som hovedfor - aldri!

Hvorfor ? Fordi jeg - på tross av mange års kursing i ernæring, ser hvor lite kompetent jeg er til å leke med hunden min sitt liv. Da velger jeg heller å legge det livet i hender på eksperter som vet hva de driver med.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket for mener du er det beste da siden labb er et drittfor.

Mener du at ett for er bra for alle hunder å det er det foret du forer dine/din hund med?

Eller om du har greie på det blandet det sammen med andre ting for åp gi hunden en diett slik sm BARF.

Mrk; jeg sa ikke at labb var et drittfor..jeg sa at labb var et dritE for...-med et generelt opptak i hundens tarm på så lite som 82% (!), så våger jeg å si det. Jeg har heller ikke sagt (eller ment) at det jeg forer mine hunder med er det som funker på alle hunder.

Og BARF er nettopp en diett man bør være forsiktig med..nettopp av de grunnene jeg har nevnt før.Nyrer, lever, hjerne og skjelett.

=D> :wink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn fordi jeg lurer.... Hva forer dere på...?

Tequila blir såååå lei av den samme maten hele tiden så jeg må kjøpe forskjellig for/smak for hver sekk, eller gidder hun ikke spise, går på sultestreik, men spiser ALT annet en maten sin..

Vet det ikke er bra å bytte for sånn, men det er bedre det en at hun ikke spiser!!! Kjøper som regel 7,5 kgs sekker..

Flere med samme problemet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne skriver: Tequila blir såååå lei av den samme maten hele tiden så jeg må kjøpe forskjellig for/smak for hver sekk, eller gidder hun ikke spise, går på sultestreik,men spiser ALT annet en maten sin..

Du har vel egentlig svart deg selv på det spørsmålet.... Så lenge du gir henne alternativ, så velger hun selvfølgelig det hun liker best...

Og det er IKKE bra å bytte for hele tiden for da får ikke kroppen stabilisert seg. ha litt is i magen, og gi henne foret, har ikke hun spist i løpet av en halv time så ta det vekk, og sett det frem igjen til neste måltid. Har enda ikke hørt om en hund som sulter i hel så lende der er mat... :D

bare pass på at hun ikke kompenserer med å drikke mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed til denne hundetreneren din at den må komme seg på et oppdatert ernæringskurs...-såri mate - dette er ikke for å være frekk, men man skal ikke slenge ut slike påstander som dette uten å vite hva man snakker om !!

Se over mitt innlegg hva mengde angår en gang til du...det stemmer nemlig.

Og er det er for som IKKE inneholder syntetiske tilsetningsstoffer, så er det nettopp Eukanuba!

Kjempe at dine fungerer på labb - helt utrolig bra - for all del. Jeg er glad det ikke er min hund som blir fort på det, så nyrer, lever og de fleste indre organer også virker optimalt når han er 10 år og eldre. Men det er sagt både i denne og andre fordebatter- alle fungerer ikke likt på samme for !

:D

Når det gjelder Eukanuba, slik jeg har forstått å lært så har man strengere regler om hva som kan haes i foret i norge en i andre land.

Så da er Eukanuba fri for tilsettningstoffer da?

Hvorfor i all verden vil denne damen som har drevet med hund i så mange år finne på at det finnes stoffer i mange for som kan gjennom et langt liv gi kreft?

Lurer bare.

Fordi om du er så brennsikker så er jeg fortsatt usikker.

Å uansett så liker jeg ikke Eukanuba på grunn av hva de gjør med forsøksdyrene sine, men det er en annen sak.

Jeg vet jo ikke hvordan f.eks. Labb lager sitt for.

Å ja jeg vet at det også drives forsøk på hunder i forskjellig sammenheng i norge.

Å jeg veldger labb slik at ikke hunden min skal plages med kjøttsår å eksem under mage, har prøvd masse for på den stakkars hunden, men det eneste som begge hundene fungerer på er labb.

Hun er frisk å glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne teorien din hadde jeg vært helt enig i...for 30 år siden. Dagens gode tørrfor er laget med så mye kunnskap om ernæring, at det skal meget godt gjøres å komme i nærheten av det næringsoptaket engang!

Jeg gir hundene mine tørrfor. For det meste. Andre ting som geitemelk, vom og annet smått kommer i tillegg. Men som hovedfor - aldri!

Hvorfor ? Fordi jeg - på tross av mange års kursing i ernæring, ser hvor lite kompetent jeg er til å leke med hunden min sitt liv. Da velger jeg heller å legge det livet i hender på eksperter som vet hva de driver med.

:D

Leker jeg med hunden min sitt liv om jeg gir den Norwegian polar som jeg regner med er laget av folk som har god greie på ernering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...