Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til en godt kompaktkamera


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter og ser etter nytt lite kamera. Jeg bruker mitt flittig på turene våre, men det begynner å bli noen år gammelt nå, og kvaliteten er ikke bra. Særlig når det er dårlig lys kan det ikke brukes.

Trenger ikke være siste nytt. Pris helst under 1500 kr.

har sett litt på disse to:

- Fujifilm FinePix F770 EXR

- Samsung ST200F

Klarer ikke å bestemme meg for hvilken. Noen innspill på disse? Evnt. andre tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Desverre blir det i dyreste laget, siden jeg har et speilrefleks kamera i tillegg. (men det blir for stort å ta med på fjellturer og reise)

Jeg skjønner at de ikke er så gode på dårlig lys, men jeg vil jo helst at man skulle kunne ta bilder på en oversyet dag uten at alt blir blurry (slik som mitt gamle blir). Får da tro at de nyere kameraene er blitt bedre på kvalitet sånn all over?

Jeg haller litt mot Fujifilm Finepix F770 EXR siden det har disse tingene jeg syns virker bra:

16 megapiksler

15 x optisk zoom

Full HD-opptak

Rask autofokus

Lagring i RAW-format

Rask seriefotografering

Det er vel ikke så ille for et lite kamera til 1500 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg haller litt mot Fujifilm Finepix F770 EXR siden det har disse tingene jeg syns virker bra:

16 megapiksler

15 x optisk zoom

Full HD-opptak

Rask autofokus

Lagring i RAW-format

Rask seriefotografering

16 mpx på et kompaktkamera er så feil som det kan få blitt. De har så liten bildebrikke at de ikke greier å utnytte alle de mpx som er i kameraet. Jeg har et Fujifilm ettellerannet med masse mpx og mye zoom, men kameraet er helt ubrukelig faktisk (og kostet 4000....). Man kan ikke bruke full oppløsning når man tar bilder, for da blir de bare uskarpe og grumsete, på medium oppløsning er det noe bedre, men da forsvinner jo hele hensikten med masse mpx og mye zoom egentlig.

Så ikke la deg lure av mange megapixler - du får antakelig et mye bedre kamera om du ikke har mer enn 6-8 mpx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Siri her.

Det er en grunn til at speilrefleks kameraer omtrent har like mange megapixler som et kompaktkamera, selv om bildebrikken er MYE større.

Selv Canon 1Dx har "kun" 18mp. og her snakker vi om et kamera til over 50.000,-

Så ikke se deg blind på de vanlige "skrytespesifikasjonene" som megapixler og zoom. Et lite kompaktkamera med 16mp bildebrikke og ørten ganger zoom vil ikke gi deg bildene du ønsker. Vertfall ikke til en pris av 1.500,-

Du får et kamera som tar OK bilder i dagslys, og ikke spesielt mer enn det. Da må du vertfall opp i Canon S100 som har en lysstyrke på f/1.8 i maks vidvinkel og det gir deg faktisk ganske liten dybdeskarphet.

Her er ett bilde tatt med S100 i overskyet vær:

bilde-1-7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Jeg har ikke så mye kunnskap om spesifikasjoner, men trodde at mange pixler gav skarpe bilder.

Og den priser har jeg inntrykk er pga det er en eldre modell siden ting går ned i pris med tiden. Ser den nyere modellen av det kameraet ligger på rundt 2500 kr.

Men for noen som driver seriøst med foto og bruker godt utsyr til vanlig, vil jo slike små kameraer være dårlig uansett. Jeg ser jo dine bilder Bjerknez er jo veldig profesjonelle, så da blir jo alt annet ikke særlig bra forståelig nok ;)

Jeg hadde nok ikke blitt helt fornøyd uansett før jeg hadde fått et kamera til ja sikkert 50 tusen, men jeg skal ikke være kravstor hehe. Det har jeg ikke råd til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg tror du glemmer, og det er at et kamera til 50.000,- ikke vil gi deg noen bedre bilder enn et kamera til 5.000,- så lenge du ikke kan bruke det :)

Man må kunne det tekniske og ha en slags "tabell" i hodet, samtidig som man klarer og se motiver og komposisjon. Uten dette så får man ikke gode bilder uansett kamera :)

Nå er ikke jeg noen ekspert jeg heller, og langt i fra noen profesjonell fotograf, menb jeg blir bedre og bedre, håper jeg da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men trodde at mange pixler gav skarpe bilder.

Nei, mange pixler har ingenting med skarphet å gjøre, men hvor mye du kan forstørre bildet, evt hvor store utsnitt du kan ta i bildet (dersom du har fotografert noe som står langt unna og vil croppe det). Skarpheten i bildet er det DU som fotograf som bestemmer ved å fokusere riktig, bruke riktig innstilling til riktig forhold etc etc :).

Et kamera blir uansett ikke bedre enn det fotografen bak gjør det til :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler selv at jeg er flink å ta bilder med tanke på motiv og komposisjon. Derfor er det litt ergelig at det ikke blir så bra som jeg vil ha det til når det kommer til skarphet. Men når jeg bruker kompaktkamera er jeg ikke så kresen som når jeg bruker speilrefleksen. Så tror det er der jeg må utvide. Få meg bedre linse osv. Nå er kameraet på service da, så er kameraløs (bortsett fra mitt lille dårlige som tilfredstiller min foto abstinens :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil ha best mulig kamera til en billigst mulig penge, og til slutt er det prisen som ofte får det siste ordet med i spillet. Dermed så ender man ofte opp med bare å bli "passe" fornøyd, eller enda værre, "lite" fornøyd med kjøpet.

For under 1.500,- så får man ikke stort i dag når det gjelder bildekvalitet. Man får et kamera som gir helt greie bilder i dagslys hvis man ikke er veldig kresen, og det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Canon powershot s95 som er versjonen för det bjerknez nevner. Jeg liker det kjempegodt og synes det tar veldig gode bilder selv i litt dårligere lys. Siden det er fjorårets modell (ev året för der) så er det mye billigere nå :)

Verdt å sjekke ut iallefall...

http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=130132&WebSiteMapNodeID=1000001&ref=acdc1213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å gi anbefalinger generelt er at man ikke vet hva fotografen forventer av bildekvalitet. Min mor hadde sikkert blitt svimlende fornøyd med en Canon Ixus, men hvis JEG hadde fått et kamera i den prisklassen til bursdag, så hadde jeg blitt like skuffet som om jeg hadde pakket opp ett par sokker.

Vi har forskjellige preferanser alle sammen.

Canon S95/S100 er flotte kameraer begge to og etter min mening det beste man kan få i den prisklassen. Så skal du ha et kamera i den størrelsen og til den prisen, så løp og kjøp.

Skal du ha noe litt mer "luksuriøst" med bedre lysstyrke samt ISO egenskaper (slik at kameraet faktisk kan brukes når det blir mørkere også) så er det beste man får i dag i forhold til størrelse Sony RX100. Koster langt mer enn budsjettet ditt dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...