Gå til innhold
Hundesonen.no

Moms på importvalp


Ymirheim
 Share

Recommended Posts

Hei.

På lørdag kom jeg hjem med flyet fra Tyskland etter å ha vært å hentet den nye valpen min. Jeg gikk på rødt i tolla og de sjekket chip, pass osv..

Men jeg skulle ikke betale momsen der. Det må jeg gjøre på hovedkontoret deres her i Trondheim. Og så sa de at hvis jeg ikke gjør det og en gang i fremtiden reiser ut også inn til Norge med hunden igjen så vil de kreve å se bevis, altså papirer på at jeg har betalt moms.

Stemmer dette? Noen som vet? :)

Eller er det bare en skremselsteknikk for å få meg til å dra ned å betale momsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meningen at du skal ha med deg "beviset" og papirene på at du har betalt momsen :P ? Jeg har flydd inn med hund (bare fra danmark, men gikk på rødt og betalte) og fikk ikke beviser av noe som helst slag, utenom kviteringen fra bankautomaten :P Ikke var det noe papirer på at den og den hunden med det og det chipnr var betalt for eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kvittering. Er ikke sånt man sparer på?? Jeg har ikke reist med fly med noen av mine, men har aldri blitt spurt om bevis på at hunden er betalt moms for noe sted. Begge mine har jo norsk stamtavle, og at den ene er importert er det jo egentlig ikke så lett å se ut fra en norsk stamtavle, og dermed ingen spm om det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er det samme med Sverige. Marvin ble kjøpt i Sverige og jeg har reist til Paris med fly uten at noen spurte om det. Han har det svenske regnr, men ordnet norsk stamtavle når jeg kjøpte ham. Det eneste de sjekket i tollen på vei inn i Norge etter Paristuren, var vaksiner og markkur, samt at chippen stemte med det som står i passet. Det var kun passet hans jeg viste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Sjansen for å bli teken er vel relativt liten. Spørsmålet er nok heller om du sjølv synst det er greit å gå rundt og vite at du har smugla inn kvalpen din...

Det er noe med det. Selvom NKK "importerer" den til sitt eget register med sine egne vedtekter er den fortsatt pr. definisjon en smuglervalp som aldri er importert i henhold til norsk lov. Det er jo greit det, helt til du blir tatt.

Det er nok bare skremselspropaganda, hvordan kan de vite at det er en import liksom, så lite som tollere veit til vanlig liksom :P

Du må jo kalle det hva du vil. Det formelle i det er helt riktig. Hva er det som er så stas å ha en ulovlig hund egentlig? Spenningen i at du kan miste den hver eneste dag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med det. Selvom NKK "importerer" den til sitt eget register med sine egne vedtekter er den fortsatt pr. definisjon en smuglervalp som aldri er importert i henhold til norsk lov. Det er jo greit det, helt til du blir tatt.

Du må jo kalle det hva du vil. Det formelle i det er helt riktig. Hva er det som er så stas å ha en ulovlig hund egentlig? Spenningen i at du kan miste den hver eneste dag?

Hvorfor snakker du om smuglervalper og ulovligheter her? TS skriver ikke at moms ikke skal betales for hunden, og ingen andre i tråden skriver (i alle fall ikke direkte) at det er ok å ikke betale toll. Spørsmålet er jo om det er normalt å ta vare på kvittering for betalt moms. Og nei, det tror jeg ikke at det er!

Og unnskyld meg.. Miste "smuglerhunden" hver eneste dag? Det var da voldsomt. Jeg går egentlig ut fra at det er rimelig mange som da burde gått rundt og vært konstant bekymra.. Neppe. Det er ikke sånn at man bare blir fratatt hunden dersom man mot formodning skulle bli avslørt om man tar inn en hund uten å ha betalt moms. Det "verste" som kan skje er at du må gjøre opp for deg, liksom. Sånn apropos skremselspropaganda.

Redigert etter at Maria måtte lese bedre :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker du om smuglervalper og ulovligheter her? TS skriver jo at moms er betalt for hunden, og ingen andre i tråden skriver (i alle fall ikke direkte) at det er ok å ikke betale toll. Spørsmålet er jo om det er normalt å ta vare på kvittering for betalt moms. Og nei, det tror jeg ikke at det er!

Og unnskyld meg.. Miste "smuglerhunden" hver eneste dag? Det var da voldsomt. Jeg går egentlig ut fra at det er rimelig mange som da burde gått rundt og vært konstant bekymra.. Neppe. Det er ikke sånn at man bare blir fratatt hunden dersom man mot formodning skulle bli avslørt om man tar inn en hund uten å ha betalt moms. Det "verste" som kan skje er at du må gjøre opp for deg, liksom. Sånn apropos skremselspropaganda.

Nei, TS har ikke betalt moms - det er det som er kjernen i saken her. Hvorvidt h*n slipper unna siden det ikke ble avkrevd moms på G.moen når valpen kom inn.

Men ingen kommer til å avkreve bevis for innbetaling i fremtiden, ingen kommer til å frata noen hund. Så mye som jeg betaler i skatt og avgifter hver dag hadde jeg nok ikke stresset med å få betalt den momsen for å si det sånn. Når de ikke har sitt i orden så man får betalt ved ankomst så hadde jeg nok latt det være. Sue me...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, TS har ikke betalt moms - det er det som er kjernen i saken her. Hvorvidt h*n slipper unna siden det ikke ble avkrevd moms på G.moen når valpen kom inn.

Men ingen kommer til å avkreve bevis for innbetaling i fremtiden, ingen kommer til å frata noen hund. Så mye som jeg betaler i skatt og avgifter hver dag hadde jeg nok ikke stresset med å få betalt den momsen for å si det sånn. Når de ikke har sitt i orden så man får betalt ved ankomst så hadde jeg nok latt det være. Sue me...

My bad. Jeg antok at TS ville betale momsen slik tollvesenet ba h*n om. Men ser nå at det ikke ER betalt. Forøvrig enig med deg. Tollvesenet får ha sine saker i orden om det skal være greit å følge et system. Man må få betale når man faktisk går på rødt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og unnskyld meg.. Miste "smuglerhunden" hver eneste dag? Det var da voldsomt. Jeg går egentlig ut fra at det er rimelig mange som da burde gått rundt og vært konstant bekymra.. Neppe. Det er ikke sånn at man bare blir fratatt hunden dersom man mot formodning skulle bli avslørt om man tar inn en hund uten å ha betalt moms. Det "verste" som kan skje er at du må gjøre opp for deg, liksom. Sånn apropos skremselspropaganda.

Redigert etter at Maria måtte lese bedre :P

Det verste som kan skje er at du blir straffet og med det har myndighetene sine rettigheter til å inndra smuglergodset. Bare fordi tollerne sover så er man ikke fritatt ansvaret og konsekvensene ved å smugle.

Hvorvidt det er normalt å ta vare på kvitteringene vet jeg ikke men den dagen jeg skal importere hund så vil de papirene bli oppbevart sammen med andre viktige dokumenter som f.eks kjøpskontakt på hunden som den naturligste ting i verden da det faktisk er dokumentasjonen på at hunden er lovlig importert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke betalt momsen enda nei, fordi jeg jobber 8-4 og tollkontoret har selvfølgelig samme åpningstid. Har ferie fra fredag så tenkte jeg skulle dra i neste uke.

Jeg også trodde jo at momsen betaler man der og da. Synes det er utrolig tungvint å må ned på tollkontoret å betale momsen. Tollerne sa at grunnen til dette var at jeg får papirer på at jeg har lovlig innført valpen på tollkontoret, og disse papirene hadde de ikke på Værnes. Håpløst spør du meg...

Spørsmålet var aldri om JEG skal la være å betale moms, det tørr jeg ikke. Men jeg har en venn som fikk akkurat samme beskjed når han hentet sin valp i påska, men han har ikke betalt momsen. Så risikerer han da å bli straffet hvis hun noen gang skal ut å reise over landegrensa med hunden? Eller er det bare sprøyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Før mener jeg det var sånn at du måtte ha tollstempel for å få omregistrert utenlandsk hund i Norge. Det skulle bekrefte at importen var iht. regelverket og kopi av dette måtte sendes NKK med relevante papirer for omregistrering. Mener vi gjorde det med Jessy blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før mener jeg det var sånn at du måtte ha tollstempel for å få omregistrert utenlandsk hund i Norge. Det skulle bekrefte at importen var iht. regelverket og kopi av dette måtte sendes NKK med relevante papirer for omregistrering. Mener vi gjorde det med Jessy blant annet.

Det er i alle fall ikke slik lenger. Det eneste NKK trenger er kjøpskontrakten og hundens stamtavle fra landet den ble importert fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke slik lenger. Det eneste NKK trenger er kjøpskontrakten og hundens stamtavle fra landet den ble importert fra.

ikke det en gang, kjøpekontrakt gjelder av en eller annen merkelig grunn bare for hunder fra sverige. for min så holder det med export stamtavlen som ADRK (tyske rottweilerklubben) lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke det en gang, kjøpekontrakt gjelder av en eller annen merkelig grunn bare for hunder fra sverige. for min så holder det med export stamtavlen som ADRK (tyske rottweilerklubben) lager.

Åja. Jeg har fra Sverige, så tenkte ikke over at det bare gjelder derfra. Men det er jo helt korrekt. Overraskende lite de trenger, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste som kan skje er at du blir straffet og med det har myndighetene sine rettigheter til å inndra smuglergodset. Bare fordi tollerne sover så er man ikke fritatt ansvaret og konsekvensene ved å smugle.

Hvorvidt det er normalt å ta vare på kvitteringene vet jeg ikke men den dagen jeg skal importere hund så vil de papirene bli oppbevart sammen med andre viktige dokumenter som f.eks kjøpskontakt på hunden som den naturligste ting i verden da det faktisk er dokumentasjonen på at hunden er lovlig importert.

Åh, rull inn a. Hun har jo gått på rødt, da har hun ikke prøvd å smugle inn hunden da, vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIS det skal være så strengt som noen skal ha det til, så er det jo egentlig merkelig at de ikke har noe papirer over hvilken hund som er innført med hvilket chip og bekreftelse på momsen er betalt. Jeg har tatt inn 2 hunder (og betalt mye moms på begge) og ingen av de var det noe papirer på at det var betalt moms. De regnet ut momsen fra prisen på kjøpskontrakten med en kalkulator, slo det inn på bankautomaten og that's it. Ikke noe store kviterringer eller bekreftelse på at moms er betalt bla bla bla.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIS det skal være så strengt som noe skal ha det til, så er det jo egentlig merkelig at de ikke har noe papirer over hvilken hund som er innført med hvilket chip og bekreftelse på momsen er betalt. Jeg har tatt inn 2 hunder (og betalt mye moms på begge) og ingen av de var det noe papirer på at det var betalt moms. De regnet ut momsen fra prisen på kjøpskontrakten med en kalkulator, slo det inn på bankautomaten og that's it. Ikke noe store kviterringer eller bekreftelse på at moms er betalt bla bla bla.

My point exactly! Dette med moms på innførte hunder ER jo enn så lenge avhengig av tillitt fra systemet ovenfor den enkelte. Og siden systemet da ikke er mer "utviklet" enn det er, og fordi det nok aldri vil være nødvendig å vise bekreftelse på betaling, gidder ikke folk ta vare på en liten kvittering fra en bankautomat. Hadde det vært såå viktig måtte tollvesenet innført et bevis i form av et skriftlig skjema ellerno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skulle blitt "månelyst" for mange av oss med importer om man skulle måtte bevise at moms er betalt... Jeg har hatt med alle mine på "rødt" i tollen, og noen er momset inn, andre har jeg bare fått beskjet om "alt okey - ha det bra!" med...

Jeg har ikke ett enste tolldokument på noen av de tre hundene jeg har hjemme nå, forresten - to fullt lovlig importerte via rød sone på Gardermoen, den tredje via tollkontoret på Svinesund...

Og så lenge NKK ikke krever stempler opp og ned i mente på papirene sine - tja, da er det UMULIG å komme å kreve noe slikt i etterhånd. Tollen har jo ingen kontroll på om hvilken tjenestemann som har sagt hva til hvem, liksom..

Der jeg jobber (Travselskapet) derimot - vi krever tolldeklarering på alle importer + de som skal komme hit og stå hos trener i Norge... Rart at NKK ikke følger det, faktisk. (Men som hundeeier - ikke hesteeier - så er jeg glad for det, altså).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det vel ingen som har påstått at politi og tollvesen går manngard for å jakte ned ulovleg innførte hundar. Men anten ein likar det eller ikkje, ER det ulovleg å importere dyre varer (t.d. hund) og la vere å betale moms. Myndigheitene HAR heimel til å iverksetje reaksjonar på lovbrotet. Men som eg sa, om ein sjølv ikkje har noko problem med smugling, er det truleg ingen andre som kjem til å lage noko problem for ein heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det vel ingen som har påstått at politi og tollvesen går manngard for å jakte ned ulovleg innførte hundar. Men anten ein likar det eller ikkje, ER det ulovleg å importere dyre varer (t.d. hund) og la vere å betale moms. Myndigheitene HAR heimel til å iverksetje reaksjonar på lovbrotet. Men som eg sa, om ein sjølv ikkje har noko problem med smugling, er det truleg ingen andre som kjem til å lage noko problem for ein heller.

Men det hjelper jo ingenting om du har en kvittering som sier en sum fra en kortterminal på gardemoen :icon_confused: FOR et bevis liksom...

Skal de kreve å se vi har betalt moms må man gi noen ordentlige papirer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det vel ingen som har påstått at politi og tollvesen går manngard for å jakte ned ulovleg innførte hundar. Men anten ein likar det eller ikkje, ER det ulovleg å importere dyre varer (t.d. hund) og la vere å betale moms. Myndigheitene HAR heimel til å iverksetje reaksjonar på lovbrotet. Men som eg sa, om ein sjølv ikkje har noko problem med smugling, er det truleg ingen andre som kjem til å lage noko problem for ein heller.

Hvis man har gått eller kjørt på rødt, så har man ikke smugla, OlavEmil. Da har man forsøkt å fortolle varene sine. At tollvesenet ikke kan håndtere kundenes forespørsler, er tollvesenets problem. Å kalle det smuglerhund blir litt drøyt når man faktisk har prøvd å fortolle den. Det er ikke å smugle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det ikke mulig å gjøre det på Gardermoen ihvertfall. Der må momsen (om man skal betale det), betales på stedet, ellers får man ikke med seg hunden. Hentet min valp i juni, og det var ikke snakk om å komme tilbake/ få med giro. Greit nok, men reglene burde være like overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...