Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om klikker


G & Quarlo

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nå kjøpt meg klikker, og klikker hver gang jeg gir ham godbit. Men når ville dere klikka nå under betinging? Aner meg at timing er veldig viktig her, og jeg er usikker på akkurat når det er perfekt å klikke for å få betinget best.

En annen ting; kan man klikke ved lek også? F.eks. i det øyeblikket jeg kaster leken etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk akkuratt i det øyeblikket han utfører den atferden som du vil ha. Det er vansklig, men det kommer etter litt trening.

Husker jeg skulle lære Lunah å slikke på nesa, men jeg klikka når hu tok tunga inn i munn i stedet, for jeg var for treig i oppfattelsen :) Så det ble til at hu aldri tok ut tunga av munn, så jeg har gitt opp å lære henne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk akkuratt i det øyeblikket han utfører den atferden som du vil ha. Det er vansklig, men det kommer etter litt trening.

Ja, men jeg mener når jeg betinger klikket - altså når jeg skal lære ham at klikket betyr belønning. :)

Husker jeg skulle lære Lunah å slikke på nesa, men jeg klikka når hu tok tunga inn i munn i stedet, for jeg var for treig i oppfattelsen  :) Så det ble til at hu aldri tok ut tunga av munn, så jeg har gitt opp å lære henne det  :)

Hehe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg mener når jeg betinger klikket - altså når jeg skal lære ham at klikket betyr belønning. :)

Åja. Det finner du ut ved å klikke når han feks ser en annen vei, og om han da kommer til deg for å få godbit så veit han hva det betyr. Hvis det var det du mente.

Ellers kan du bare begynne å bruke klikkeren nå, for de lærer seg fort hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å betinge klikkeren så bare klikker du og gir godbit, klikker og gir godbit flere ganger etter hverandre. Hunden skal ikke gjøre noe spesielt for å oppnå klikket på dette nivået. Etter du har gjort det i noen runder, så kan du gjøre som Kristina sier, klikke mens hunden ser bort fra deg. Hvis han da snur seg for å se på deg, har han sannsynligvis skjønt sammenhengen. :) Etter hvert kan du også begynne å klikke og leke, sånn at den forbinder klikket med all slags belønning, ikke bare godbit. Det er også viktig å klikke for forskjellig atferd ganske tidlig, sånn at ikke hunden tror at det eneste som fører til klikk er f.eks. å sitte. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Kristina sier :) Må bare si noe: det som er så kjekt med klikkeren er at du kan få noen adferder mer presise. Du trenger ikke å være mega kjapp med godbiten når du bruker den. Når du skal fange adferder som varer i et sekund er klikker`n ganske kjekk. Jeg vet hvertfall med meg selv at stemmen er ikke like kjapp bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må være enig med trådstarter her. Jeg har også hørt forskjellige ting. I boken, så står det jo klikk-godbit, men på valpekurset så anbefalte de å strø masse godbiter på gulvet, slippe hunden inn fra gangen (f.eks) og så klikke for hver godbit han/hun fant.... dermed blir det omvendt..... altså godbit-klikk...

Men jeg innbiller meg at da får man gjerne en periode hvor man må "snu" rekkefølgen, slik at hunden forstår betydningen, kanskje... Eller kanskje ikke??? Jeg "falt ut" av hele klikkertreningen på Sofus, men det vil ikke si at jeg aldri skal ta fatt igjen.. Men jeg oppnådde ikke en "klikkertrent" hund, altså, at han helt forsto dette :-) Men jeg startet selv med klikk-godbit altså, slik at ingen misforstår meg nå :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at hunden skal assoiaserere klikk med godbit. Noen mener at dette fungerer best om man klikker akkurat når hunden svelger godbiten, noen mener at man må klikke og gi godbit innen 1,2 sekunder. Selv har jeg klikket og gitt godbit 0,5 - 2 sekunder eterpå (eller rett og slett så fort som jeg greier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så vanskelig folk gjør det. Vi legger ikke noe særlig vekt på "å klikke inn". Viktigere er det å tenke på hvilken belønning, hvordan den presenteres og sørge for at det ikke blir "pauser" (der hunden tygger eller snuser eller ser en annen vei osv).

Nye valpen min hørte noen klikk og fikk godis 5-6 ganger i bilen på vei hjem fra oppdretter. Ved neste lufte- og rastestopp begynte jeg å lære inn øvelser. Innklikking er ikke noe å gjøre noen stor sak av om du bare bruker en effektiv belønning.

Her finner dere en fin artikkel skrevet av Fanny.

http://www.klickerklok.se/klickigang.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...