Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om klikker


G & Quarlo

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nå kjøpt meg klikker, og klikker hver gang jeg gir ham godbit. Men når ville dere klikka nå under betinging? Aner meg at timing er veldig viktig her, og jeg er usikker på akkurat når det er perfekt å klikke for å få betinget best.

En annen ting; kan man klikke ved lek også? F.eks. i det øyeblikket jeg kaster leken etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk akkuratt i det øyeblikket han utfører den atferden som du vil ha. Det er vansklig, men det kommer etter litt trening.

Husker jeg skulle lære Lunah å slikke på nesa, men jeg klikka når hu tok tunga inn i munn i stedet, for jeg var for treig i oppfattelsen :) Så det ble til at hu aldri tok ut tunga av munn, så jeg har gitt opp å lære henne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk akkuratt i det øyeblikket han utfører den atferden som du vil ha. Det er vansklig, men det kommer etter litt trening.

Ja, men jeg mener når jeg betinger klikket - altså når jeg skal lære ham at klikket betyr belønning. :)

Husker jeg skulle lære Lunah å slikke på nesa, men jeg klikka når hu tok tunga inn i munn i stedet, for jeg var for treig i oppfattelsen  :) Så det ble til at hu aldri tok ut tunga av munn, så jeg har gitt opp å lære henne det  :)

Hehe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg mener når jeg betinger klikket - altså når jeg skal lære ham at klikket betyr belønning. :)

Åja. Det finner du ut ved å klikke når han feks ser en annen vei, og om han da kommer til deg for å få godbit så veit han hva det betyr. Hvis det var det du mente.

Ellers kan du bare begynne å bruke klikkeren nå, for de lærer seg fort hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å betinge klikkeren så bare klikker du og gir godbit, klikker og gir godbit flere ganger etter hverandre. Hunden skal ikke gjøre noe spesielt for å oppnå klikket på dette nivået. Etter du har gjort det i noen runder, så kan du gjøre som Kristina sier, klikke mens hunden ser bort fra deg. Hvis han da snur seg for å se på deg, har han sannsynligvis skjønt sammenhengen. :) Etter hvert kan du også begynne å klikke og leke, sånn at den forbinder klikket med all slags belønning, ikke bare godbit. Det er også viktig å klikke for forskjellig atferd ganske tidlig, sånn at ikke hunden tror at det eneste som fører til klikk er f.eks. å sitte. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Kristina sier :) Må bare si noe: det som er så kjekt med klikkeren er at du kan få noen adferder mer presise. Du trenger ikke å være mega kjapp med godbiten når du bruker den. Når du skal fange adferder som varer i et sekund er klikker`n ganske kjekk. Jeg vet hvertfall med meg selv at stemmen er ikke like kjapp bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må være enig med trådstarter her. Jeg har også hørt forskjellige ting. I boken, så står det jo klikk-godbit, men på valpekurset så anbefalte de å strø masse godbiter på gulvet, slippe hunden inn fra gangen (f.eks) og så klikke for hver godbit han/hun fant.... dermed blir det omvendt..... altså godbit-klikk...

Men jeg innbiller meg at da får man gjerne en periode hvor man må "snu" rekkefølgen, slik at hunden forstår betydningen, kanskje... Eller kanskje ikke??? Jeg "falt ut" av hele klikkertreningen på Sofus, men det vil ikke si at jeg aldri skal ta fatt igjen.. Men jeg oppnådde ikke en "klikkertrent" hund, altså, at han helt forsto dette :-) Men jeg startet selv med klikk-godbit altså, slik at ingen misforstår meg nå :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at hunden skal assoiaserere klikk med godbit. Noen mener at dette fungerer best om man klikker akkurat når hunden svelger godbiten, noen mener at man må klikke og gi godbit innen 1,2 sekunder. Selv har jeg klikket og gitt godbit 0,5 - 2 sekunder eterpå (eller rett og slett så fort som jeg greier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så vanskelig folk gjør det. Vi legger ikke noe særlig vekt på "å klikke inn". Viktigere er det å tenke på hvilken belønning, hvordan den presenteres og sørge for at det ikke blir "pauser" (der hunden tygger eller snuser eller ser en annen vei osv).

Nye valpen min hørte noen klikk og fikk godis 5-6 ganger i bilen på vei hjem fra oppdretter. Ved neste lufte- og rastestopp begynte jeg å lære inn øvelser. Innklikking er ikke noe å gjøre noen stor sak av om du bare bruker en effektiv belønning.

Her finner dere en fin artikkel skrevet av Fanny.

http://www.klickerklok.se/klickigang.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...