Gå til innhold
Hundesonen.no

Matlei hund...


M2d
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har ei langhåret collie tispe på 8 år. Hun har alltid vært sær i matveien, men nå topper hun kaka.

Har prøvd det meste, men begynner nå å gå tom for ideer...

Hvilket för vil dere anbefale ei som ofte går lei? Eller hva kan man evt "friske opp" maten med?

Hun røyter også veldig, så om det er noe vidunder för der ute som hjelper mot det, så rop ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Eneste jeg har gjort er å vente ut. Eller forresten den første hunden skulle hatt mer på beina men ville ikke spise nok. Der styret jeg og nådde aldri helt fram. Den femte fikk bare servert mat fem min også forsvant det den ikke spiste, der gikk det over ogt den spiser.

Begge var av typen som kunne hatt litt ekstra på beina når dem begynte men der jeg gjorde minst utav det så forsvant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund, er på feriepass her, som har tendenser med å slutte og spise hos sin eier. Eier lar maten stå fremme hele tiden og det kan faktisk gå dager før hunden spiser.. Her i huset får hunden tilbudt mat to ganger om dagen, samtidig som mine to får mat. Og nå spiser han masse..

Så mitt råd er å la være å dille. Er en hund frisk, så sulter han seg ikke til døde ;)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en matlei hund og jeg gjorde som krutsi. Mat to ganger om dagen, spiser de ikke etter 5 min forsvinner det og da kommer det ikke tilbake før neste måltid. I starten kunne hun gå kanskje 3-4 dager uten mat, men så har periodene blitt mindre og mindre og nå spiser hun alltid mat. Merker at de foretrekker enkelte for fremfor andre, de elsker royal canin, mens eukanuba synes de er litt kjedelig, de liker som regel høyenergi for bedre enn voksenforet. Vom og hundemat elsker de, men jeg mangler fryser så enn så lenge forer ikke jeg på det.

Aktivitetsnivået har også mye og si for matlysten på mine hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Vår kan også finne på at maten ser litt for kjedelig ut, og begynner å dille om den står fremme hele tiden. Så han får den servert i fem min morgen, og da ber jeg ham feks om å sitte før han får den, så han føler at han måtte gjøre noe for den, så sier jeg med veldig positiv stemme "værsågod" mens jeg klapper ham. Dette hjelper mye, da jeg på en måte gjør mer stas på maten, og han gofler da storfornøyd i seg :D Om han en skjelden gang ikke gidder å bry seg med maten, tar jeg den bort for så å prøve igjen senere.

Men etter at vi begynte med dette, har det ikke vært noe problem :)

Han får selvfølgelig også et nytt måltid om kvelden :D fikk det til å se ut som om han kun får morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden for tynn? Hvis ikke så hadde jeg ikke stresset og latt hunden styre løpet sjøl ved å tilby mat 1-2 ganger om dagen.

Om hunden er tynn ville jeg prøvd Vom og Hundemat.

Jeg har en hund, er på feriepass her, som har tendenser med å slutte og spise hos sin eier. Eier lar maten stå fremme hele tiden og det kan faktisk gå dager før hunden spiser.. Her i huset får hunden tilbudt mat to ganger om dagen, samtidig som mine to får mat. Og nå spiser han masse..

Dette kan ha like mye med konkurranse som med dilling å gjøre. Det er helt vanlig at småspiste hunder spiser mer med en gang det er flere hunder i hus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ha like mye med konkurranse som med dilling å gjøre. Det er helt vanlig at småspiste hunder spiser mer med en gang det er flere hunder i hus. :)

Det har ikke hjulpet med konkurranse hos eieren.. Hun har hatt flere hunder tidligere :P Men ja, ellers er jeg helt enig me deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at om hunden ikke er tynn er to måltider per dag fint og så får hunden bare spise så mye den vil. Er den tynn ville jeg prøvd:

- V&H

- eventuelt helle varmt vann på fôret. Det får det til å stinke for oss, men lukte spennende for hunden =)

- litt olje fikk opp matlysten til den småspiste huskyen jeg bodde med før

- mosjon! Kanskje hundbert må bygge opp appetitten?

- ikke la maten stå framme hele tida. Det blir vanskeligere for eier å følge med på hundens rutiner (spis, do osv) og oppdage sykdom, det blir kjedeligere for bikkja, kan tiltrekke fluer og andre bugs, og det er visst ikke naturlig for hunder å gå å småspise sånn. Hest, derimot! ;)

Ellers er jeg så glad i mat selv at jeg stemmer for at hunder kan få litt spennende mat. Spennende for dem, altså, ikke kaker og potetgull. Hva med å steike litt kjøttdeig å ha oppi? Kokte grønnsaker? Bruk fantasien (innafor hva som er sunt for hunder)! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en matlei hund her en periode, kjøpte sånn leverkrydder på dyrebutikken og det gjorde susen. Hadde litt oppi noen dager, og han begynte å spise godt :-) Ang røyting ville jeg gitt b-vitamin tilskudd...:-) Fungerer supert på mine under røyteperioder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det meste tørrfor (Eukanuba)

Da vil jeg ikke kalle hunden matlei, men bare innse at den ikke liker tørrfor.

Min likte heller ikke tørrfor, og etter månder med "stahet", så kapitulerte jeg og gikk over til v&h

Hunden spiser nå som bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg ikke kalle hunden matlei, men bare innse at den ikke liker tørrfor.

Min likte heller ikke tørrfor, og etter månder med "stahet", så kapitulerte jeg og gikk over til v&h

Hunden spiser nå som bare det :)

Har blandet tørrfor med kjøtt ol.

Det gjelder bare å finne det som smaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Personlig bruker jeg å brune litt mel sammens med olivenolje, samt helle det over tørrfordet når han har spist litt dårlig,men sist gang jeg gjorde det spiste han så mye at han kastet det alt opp igjen... Jeg har som regel alltids mat tilgjengelig for min egen hund, fyller på som regel på bare annenhver dag. Han går heletiden å småspiser litt, samt en gang om dagen finner han på å tømme nesten hele skåla.. Som regel om natten, jeg tror han timer det litt med tider jeg går tur med ham..

Var en periode jeg selv lå dårlig, og hunden lå da også strak ut, spiste eller drakk nesten ingen ting.. Så det kan vel kanskje hende at hunden ikke spiser for den enkle grunn at den ikke har lyst å gå på do innendørs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...